The Impact of Changes in Social Security on Everyday LifeLaajuus (5 cr)
Code: SX00DL74
Credits
5 op
Objective
Students will identify possibilities of wellbeing professionals and civil society to support people in life management and to improve the society. They will know how to apply options offered by social security and society in different situations in everyday life.
Content
Identifying and predicting changes in society. Impacts of the changes on individuals’ everyday life. Reducing the welfare gap. Participating in current projects in social services or familiarization with other practices in social security reforms.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
15.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 32
Degree programmes
- Social Services
Teachers
- Katja Ihamäki
Teacher in charge
Katja Ihamäki
Groups
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija tunnistaa hyvinvoinnin ammattilaisten ja kansalaisyhteiskunnan mahdollisuudet ihmisten elämänhallinnan tukemisessa ja yhteiskunnan kehittämisessä. Hän osaa soveltaa sosiaaliturvan ja yhteiskunnan tarjoamia muita mahdollisuuksia erilaisissa arjen tilanteissa.
Content
Yhteiskunnan muutosten tunnistaminen ja ennakointi. Muutosten vaikutukset ihmisten arjessa. Hyvinvointierojen kaventaminen. Osallistuminen sosiaalialan ajankohtaisiin hankkeisiin tai perehtyminen muihin uudistuvan sosiaaliturvan käytäntöihin.
Location and time
Lähiopetus, vierailut ja moodlessa tehtävät
Materials
Tenttikirjallisuus:
Anna Metteri, Pekka Karjalainen ja Minna Strömberg-Jakka: Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys (STM:n raportteja ja muistioita 2019:41). http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161612
- Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin. Kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. 2021. Diak-työelämä / 25. Sivut 12-44, 80-87.
Muu kirjallisuus:
- Sosiaalibarometri. Ajankohtainen arvio kansalaisten hyvinvoinnista, palveluista ja palvelujärjestelmän muutoksesta. Soste ry. Helsinki.
- Kelan etuudet pähkinänkuoressa. Opas asiantuntijoille. Kela 2014.
- Koskiaho, Briitta (2008): Hyvinvointipalvelujen tavaratalossa.
- Kuntoutus-lehti. Kuntoutussäätiö.
- Oivaltava kohtaaminen. Menetelmiä ihmissuhdetyöhön. Toim. Tuija Stranden-Mahlamäki ja Merja Reijonen. WSOYpro.
- Rakenteellinen sosiaalityö. Toim. Anneli Pohjola, Merja Laitinen ja Marjaana Seppänen. Sosiaalityön tutkimuksen vuosikirja 2014.
- Sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteiset palvelut - Sosiaali- ja terveysministeriön esitteitä 2005:7
- Sosiaalipolitiikka. Hukassa vai uuden jäljillä? Toim. Elina Palola ja Vappu Karjalainen. 2011.
- Sosiaalisen vaihtuvat vastuut. Toim. Merja Laitinen ja Anneli Pohjola. 2003. PS-Kustannus.
- Sosiaalityön haasteet. Tukea ammattilaisen arkeen. Toim. Minna Strömberg-Jakka ja Teija Karttunen. 2012.
- SOTE- sosiaali- ja terveydenhuollon reformi. STM.
- Suomalaisten hyvinvointi. Toim. Marja Vaarama, Pasi Moisio ja Sakari Karvonen. Helsinki: THL.
- Terveys ja sosiaalityö. Toim. Anna Metteri, Heli Valokivi ja Satu Ylinen. Jyväskylä: PS-kustannus
- Kuntoutus muutoksessa. 2011.Toim. Järvikoski A. ym. Lapin yliopistokustannus. Rovaniemi.
- Sosiaaliturvaopas pitkäaikaissairaille ja vammaisille henkilöille 2018. http://mtkl.fi/wp-content/uploads/2015/04/Sosiaaliturvaopas-2018.pdf
- Kooste henkilökohtaisesta budjetoinnin julkaisuista: http://henkilokohtainenbudjetointi.fi/wp-content/uploads/2017/12/Henkil%C3%B6kohtaisen-budjetoinnin-kehitt%C3%A4miseen-liittyvi%C3%A4-julkaisuja-lyhyt-kooste-marraskuu-2017.pdf
- Vastavuoroinen sosiaalityö. 2016. Gaudeamus. Toim. Marjatta Törrönen ym.
- Socca on pääkaupunkiseudun kuntien ja korkeakoulujen yhteinen sosiaalialan kehittämis- ja tutkimusorganisaatio. http://www.socca.fi/
- Näkökulmia osallistavaan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan : Diakonia-ammattikorkeakoulun TKI-toiminnan vuosikirja 5. Toim. Jari Helminen. 2020. Diakonia-ammattikorkeakoulu Helsink. https://issuu.com/diak_publications/docs/diak_ty_el_m__18_web?e=35131638/78917065
- - Elsa Keskitalo & Päivi Vuokila-Oikkonen (2018): Voimavaralähtöisyys sosiaalisen kuntoutuksen viitekehyksenä 84-96.
- Päivi Vuokila-Oikkonen & Elsa Keskitalo (2018): Sosiaalisen kuntoutuksen voimavara- ja ratkaisukeskeiset menetelmät.164-176. Sosiaalisen kuntoutuksen näkökulmia ja mahdollisuuksia. Harri Kostilainen & Ari Nieminen (toim.). Diak. Työelämä 13.
Saatavilla myös verkossa: https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/141721/Diak_Tyoelama_13_verkko.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Teaching methods
Opintojakso on tarkoitettu monimuodon ja päiväopetuksen opiskelijoille. Jos ilmoittautuneiden opiskelijoiden määrä ylittyy 32, silloin opintopistemäärä ratkaisee eli he, joilla on eniten opintopisteitä (eli loppuvaiheen opiskelijat) ovat etusijalla.
Lähiopetus sekä verkko-opinnot (moodlessa), vierailut.
Yksilötehtäviä ja yksi ryhmätehtävä moodlessa.
Tentti Omassa
Ahot-vastuuopettaja tällä opintojaksolla on Katja Ihamäki.
Employer connections
Ryhmätyö työelämän kanssa
Exam schedules
Uusintatentit ovat yleisinä tenttipäivinä:
15.11.2022
12.12.2022
Student workload
Ajankäyttö:
Lähiopetus, vierailut ja tentti omassa. (18 tuntia)
Verkko-opinnot (opetusmateriaalia ja tehtäviä moodlessa) ja oppimistehtävät
Tentti Omassa (verkossa)
Kurssin kuormitus/opiskelija.
Lähiopetus, vierailut ja tenttikirjallisuus 73 tuntia.
Tehtävät moodlessa 32 tuntia
Ryhmätehtävä 32 tuntia, palautus moodle-alustalle.
1 op = 27 tuntia opiskelijan työtä
5 op = 135 tuntia
Further information
UUSINTATENTIT YLEISINÄ TENTTIPÄIVINÄ
15.11.2022 ilman aineistoa tentissä
12.12.2022 ilman aineistoa tentissä
Lähiopetus: Lehtori Katja Ihamäki
Opetusmateriaalia ja tehtäviä moodlessa.
Tentti Omassa.
Aikataulu:
Paikat voivat vaihdella työelämäyhteistyön vuoksi.
To 18.8. klo 12.45-16* Ohjeistus ja lähiopetus. Pakollinen läsnäolo. MPA2019.
Pe 2.9. klo 12.45-16.* MPA2019
Pe 9.9. klo 12.45-16.* MPA2019
Pe 23.9. klo 12.45-16.* MPA2019 HUOM. Paikka voi muuttua. Ryhmätyön esitykset
Pe 30.9. klo 10.15-11.45 Tentti Omassa
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Opetus ja esitykset / lähiopetuksena, opetusmateriaalia ja oppimistehtäviä Moodlessa sekä tentti Omassa .
Tentti sisältää lähiopetuksen ja kirjallisuuden.
Arviointi: Tehtävät Moodlessa: Hyväksytty/täydennettävä. Tentti in Oma (arviointi: 1-5). Tentti sisältää sekä lähiopetuksen että kirjallisuuden.
Tenttikirjallisuus:
- Anna Metteri, Pekka Karjalainen ja Minna Strömberg-Jakka: Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys (STM:n raportteja ja muistioita 2019:41). http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/161612
- Yhteiskehittämällä ratkaisuja sote-palveluihin. Kansalaiset ja palvelunkäyttäjät mukaan kehittämiseen. Diak-työelämä / 25. Sivut 12-44, 80-87.
Arviointi:
Oppimistehtävät moodlessa hyv/hyl (20 %).
Tentti Omassa: 80 %