Youth as a Phase of LifeLaajuus (5 cr)
Code: SX00BZ80
Credits
5 op
Objective
Students will become familiar with the special features of adolescent development. They will understand the significance of young people’s cultural communities in supporting their individual growth. Students will identify the effects of social and cultural changes in the lives of young people. They will become familiar with the main service systems available to young people. They will be able to support them in finding their resources and functional abilities in different environments and through different means. Students will know how to improve young people’s social position and to prevent their exclusion. They will know legislation concerning young people.
Content
Young people in changing society. Youth as a cultural phenomenon, youth cultures. Special challenges of youth and youth work. Young people’s wellbeing. Forms of youth work, social youth work, outreach youth work, youth information. Functional and expressive methods in youth work. Applicable legislation concerning youth, youth laws, legislation on young offenders.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Assessment criteria, approved/failed
Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
15.08.2022 - 31.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Degree programmes
- Occupational Therapy
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Janika Kosonen
Teacher in charge
Janika Kosonen
Groups
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG20S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Content
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Location and time
Alla olevat yleiset uusinta- ja korotustenttipäivät:
Ti 20.9. klo 16.30 – 20.00
Ti 15.11. klo 16.30 – 20.00
Materials
1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
2. Nuorisolaki 1285/2016.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
3.Tomi Kiilakoski (Toim.) Kestävää tekoa. Nuorisobarometri 2021. Valtion nuorisoneuvosto
Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, Opetus- ja kulttuuriministeriö.
https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2022/03/nuorisobarometri-2021-web.pdf
4. Suomi lasten kasvuympäristönä. Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997 syntyneistä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 210 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137104/URN_ISBN_978-952-343-152-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/etsivan_katse.pdf
6. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
7. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS. Helsinki: WSOY. Löytyy myös e-kirjana.
Teaching methods
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
MATERIAALIT JA TENTTI JOKO SUOMEKSI TAI ENGLANNIKSI.
Tentti suoritetaan erikseen ilmoitettuina uusintenttipäivinä, johon ilmoittaudutaan erikseen.
Tenttiä ei ole mahdollista suorittaa kaikkina uusintatenttipäivinä, vaan opintojakson lehtori ilmoittaa ajat erikseen.
Huom! Jotta pääsette ilmoittautumaan tentteihin, kaikille opintojaksolle ilmoittautuneille merkitään ensiksi arvosanaksi 0 ja muutan sen tenttiarvioinnin jälkeen.
Employer connections
-
Exam schedules
Tentit ovat yleisiä uusinta- ja korotustenttitilaisuuksia. HUOM! Opintojakson tenttiä ei ole mahdollista suorittaa kaikissa yleisissä tenteissä!
Opintojakson tentin voi tehdä:
Ti 20.9. klo 16.30 – 20.00
Ti 15.11. klo 16.30 – 20.00
International connections
-
Completion alternatives
Opintojakson voi suorittaa vain tenttimällä.
Student workload
5 op (135h)
Content scheduling
Opiskelija perehtyy tenttikirjallisuuteen itsenäisesti ja ilmoittautuu tenttiin. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja tenttimällä.
Further information
HUOM.! Voidakseen suorittaa tentin, on opiskelijan muistettava ilmoittautua tälle opintojaksolle ja erikseen uusintatenttiin!
Opintojakson opettaja antaa lisätietoja.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Opintojakso arvioidaan tentin perusteella. Metropolian arviointikriteerit.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
10.01.2022 - 22.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
- English
Degree programmes
- Occupational Therapy
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Anu Ihanus
Groups
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG19S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Content
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Location and time
Yleiset tenttipäivät kampuksella:
Ti 22.2. klo 16.30-20
Ti 26.4. klo 16.30-20
Ti 7.6. klo 16.30-20
Materials
1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
2. Nuorisolaki 1285/2016.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
3. Päivi Berg & Sami Myllyniemi (Toim.) Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvosto
Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, Opetus- ja kulttuuriministeriö.
https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf
4. Suomi lasten kasvuympäristönä. Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997 syntyneistä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 210 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137104/URN_ISBN_978-952-343-152-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/etsivan_katse.pdf
6. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
7. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS. Helsinki: WSOY. Löytyy myös e-kirjana.
Teaching methods
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
MATERIAALIT JA TENTTI JOKO SUOMEKSI TAI ENGLANNIKSI.
Tentti suoritetaan uusintenttipäivinä, johon ilmoittaudutaan erikseen.
Uusintatenttipäivät ovat 22.2., 26.4. ja 7.6.
Huom! Jotta pääsette ilmoittautumaan tentteihin, kaikille opintojaksolle ilmoittautuneille merkitään ensiksi arvosanaksi 0 ja muutan sen tenttiarvioinnin jälkeen.
Exam schedules
Tentti suoritetaan uusintenttipäivinä. Jotta pääsette ilmoittautumaan tentteihin, merkitsen kaikille opintojaksolle ilmoittautuneille arvosanaksi 0 ja muutan sen tenttiarvioinnin jälkeen.
Student workload
5op (135h)
Further information
HUOM.! Voidakseen suorittaa tentin, on opiskelijan muistettava ilmoittautua tälle opintojaksolle ja erikseen uusintatenttiin!
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Tentti, Metropolian arvioinitikireerit
Enrollment
29.11.2021 - 09.01.2022
Timing
10.01.2022 - 22.05.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
RDI portion
5 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Wellbeing
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Occupational Therapy
- Social Services (in English)
- Social Services
Teachers
- Jouni Piekkari
Groups
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Content
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Location and time
AJANKOHDAT
KONTAKTIOPETUS / KOULUTUKSET yhdessä työelämäedustajien kanssa osana Creating Positive Future FUTU-hanketta:
Tila ilmoitetaan myöhemmin.
pe 14.1. klo 13-16 (Myllypuro) Orientaatio (pakollinen)
pe 21.1. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 28.1. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 4.2. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 4.3. klo 13-16 ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/68224948336
pe 6.5. klo 13-16 (Myllypuro) Opintojakson purkukerta (pakollinen)
ITSENÄISET RYHMÄTAPAAMISET
Projektiryhmät sopivat keskenään, ajankohdan ja paikan voi tarvittaessa sopia ja muuttaa. Näitä aikoja voi hyödyntää myös ohjausharjoittelun ajankohtina partneriorganisaatioissa.
pe 11.2. klo 13-16 (Opettajan kanssa sovittuavissa ryhmän sparraus)
pe 18.2. klo 13-16 (Opettajan kanssa sovittavissa ryhmän sparraus)
pe 11.3. klo 13-16
pe 25.3. klo 13-16
pe 1.4. klo 13-16
pe 8.4. klo 13-16
pe 15.4. klo 13-16
Materials
Tarkempi kuvaus OMA:n työtilassa.
Teaching methods
NUORUUS ELÄMÄNVAIHEENA -OPINTOJAKSON FUTU-HANKETOTEUTUS
OPINTOJAKSON AJOITUS: kontaktiopetus ajoittuu koko keväälle 14.1.- 6.5.2021
VASTUUOPETTAJA: Jouni Piekkari (jouni.piekkari@metropolia.fi)
MENETELMÄT:
Opintojaksolla ja hankkeessa testataan ja kehitetään Nuorten tulevaisuusohjauksen Sosiaalipedagogisia toiminnallisia menetelmiä, joita on kehitetty FUTU-hankkeessa sekä muissa Metropolian nuorisoalan hankkeissa. Menetelmät voivat olla keskustelu-, toiminta- tai pelillisiä menetelmiä. Tutustumme myös digitaalisen verkossa tapahtuvan ohjauksen menetelmiin ja trendeihin osana kontaktissa tapahtuvaa nuorten ohjausta. Opiskelija perehtyy menetelmiin myös reflektoiden niiden avulla omaa elämäntilannettaan ja tulevaisuuden suunnitelmiaan.
Työskentely tapahtuu yhdessä kentän ammattilaisten kanssa. Samalla opintojaksolla pääsee tutustumaan ammattilaisten työhön erilaisissa ympäristöissä.
YHTEISTYÖ:
Creating positive future FUTU-hankkeen kanssa (https://www.metropolia.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hankkeet/creating-positive-future),
Kumppaneina hankkeessa ovat Stadin ammattiopiston nuorten työpajat (https://stadinao.fi/nuorten-tyopajat/)
Valo-valmennusyhdistys (https://valo-valmennus.fi/yhteystiedot/toimipisteet/) joka toimii Myllypuron Nuorisotakuutalolla (https://myllypuronostari.fi/liikkeet-palvelut/helsingin-nuorisotakuutalo/)
alaikäisenä tulleiden turvapaikanhakijoiden perheryhmäkodit Espoossa (Hirviportti ja Kivenlahti) sekä Vanhempainliitto. Lisäksi mahdollisesti Myllypuron yläkoulu ja muita mahdollisia nuorten ohjausta tekeviä organisaatioita.
Opiskelija toteuttaa ohjausharjoittelua (5 kertaa) nuorten 16-29v kanssa parityöskentelynä. Ohjaus voi osittain tapahtua verkossa.
SUORITUS:
Suoritus AHOT-menettelyn kautta
Opintojakson Tarkempi kuvaus OMAn työtilassa (joulukuussa 21)
Employer connections
Creating Positive Future FUTU-hankkeen partnerit (ks. yllä)
Exam schedules
Ei kirjatenttiä.
Student workload
Kontaktiopetus ja työpajat 25 t
Kirjallisuus ja materiaalit: 25t
Itsenäiset tehtävät: 25 t
Itsenäinen ryhmätyöskentely: 25 t (harjoitukset ja ryhmätyöskentelyn suunnittelu ja raportointi blogimuotoon)
Ohjausharjoittelu (5 ohjauskertaa á 3 tuntia + ohjauskertojen purut 1t) 20 t
Arviointi 15t
Yhteensä 135t
Further information
Suoritus AHOT-hakemuksen kautta.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment criteria, approved/failed
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 30 % (pakollinen läsnäolo 80%)
Itsenäinen työskentely ja tehtävät (tuntiraportointi) 70%