Skip to main content

Basics of Early Childhood EducationLaajuus (5 cr)

Code: SX00BZ77

Credits

5 op

Objective

Students will know how to apply legislation and services concerning early childhood education. They will be aware of the options available in the multi-professional early education network. Students will be able to apply a participatory and child-oriented approach to their actions.

Content

Basics of planning early childhood education (VASU) and its overall design. Service systems and documents concerning early childhood education. Bachelor of Social Services level of competence in early childhood education. Connecting children’s activities to their immediate environment and a sustainable lifestyle. Concepts of children. Encountering children. Planning daily activities, learning by doing. Diverse learning environments. Cultural diversity. Children’s inclusion and educational partnership.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criterias see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

01.01.2023 - 17.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 35

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Milla Karvonen
  • Saila Nevanen
Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä ja palveluita. Hän tuntee varhaiskasvatuksen moniammatillisen yhteistyöverkoston mahdollisuudet. Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lapsen osallisuuden mahdollistavaa orientaatiota toiminnassaan.

Content

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) ja -toiminnan kokonaissuunnittelu. Palvelujärjestelmä ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen. Lapsen toiminnan kytkeminen lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Lapsikäsitykset. Lapsen kohtaaminen. Päivittäisen toiminnan suunnittelu, toiminnassa oppiminen. Oppimisympäristöt. Kulttuurien moninaisuus. Lasten osallisuus ja kasvatuskumppanuus.

Location and time

-

Materials

Tentittävä materiaali:

Hujala, E. & Turja L- (toim.)(2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Tiivistelmät 13:2019.
Luentomateriaalit

Materiaaleihin voi tulla muutoksia. Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Luennot, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 10.02.2022 08.30 - 11.45 MPA 4008

Varhaiskasvatustyön perusteet opintojakson uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Jos varsinainen opintojaksotentti tulee liian nopeasti , on mahdollista ilmoittautua suoraan uusintatenttiin.

Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ei

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

Opetuksen ajankohdat:

20.01.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Orientaatioluento yhdessä Oppiminen varhaislapsuudessa -kurssin orientaation kanssa.
25.01.2023 12.15.-15.00 Zoom Turvaa- ja tunnetaitjoja tarinoista luennot (vapaaehtoinen osallistuminen)
27.01.2023 08.30 - 11.45 MPA5015 Luento
03.02.2023 12.45 - 16.00 MPA5015 Luento
10.02.2023 08.30 - 11.45 MPA4008 Tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

23.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 22

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Saila Nevanen
Teacher in charge

Saila Nevanen

Groups
  • VAKAS22
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Objective

Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä ja palveluita. Hän tuntee varhaiskasvatuksen moniammatillisen yhteistyöverkoston mahdollisuudet. Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lapsen osallisuuden mahdollistavaa orientaatiota toiminnassaan.

Content

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) ja -toiminnan kokonaissuunnittelu. Palvelujärjestelmä ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen. Lapsen toiminnan kytkeminen lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Lapsikäsitykset. Lapsen kohtaaminen. Päivittäisen toiminnan suunnittelu, toiminnassa oppiminen. Oppimisympäristöt. Kulttuurien moninaisuus. Lasten osallisuus ja kasvatuskumppanuus.

Location and time

-

Materials

Tenttimateriaali:
Hujala, E. & Turja L- (toim.)(2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Tiivistelmät 13:2019.
Materiaaleihin voi tulla muutoksia. Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Miller L. Cable C. Goodliff, G. (2010). Supporting Children´s Learning in the Early Years. Routledge.
Singer, E. & De Haan, D. (2007).The social lives of young children. Play, conflict and moral learning in day-care groups. Amsterdam:SWP.
Early childhood education curriculum. Finnish National Agency of Education.
Quality indicators for early childhood education and care.Finnish education and evalauation centre. Summaries 16:2019.
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Aktivoiva luento, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 14.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4008
Uusintatentti ajankohta ilmoitetaan kurssin alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ei

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

Opetus on opintojaksolla sekä suomeksi että englanniksi. Luento on pääosin suomeksi, Materiaalit (luento- ja tenttimateriaalit) ovat kahdella kielellä. Opiskelijat saavat käyttää suomea tai englantia.
16.09.2022 08.30 - 11.45 MPA2019 Orientaatioluento (Yhteinen aloitus Oppiminen varhaislapsuudessa -kurssin kanssa)
14.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4008 Tentti
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

15.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services (in English)
  • Social Services
Teachers
  • Saila Nevanen
Teacher in charge

Saila Nevanen

Groups
  • SXH20S1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXG20S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä ja palveluita. Hän tuntee varhaiskasvatuksen moniammatillisen yhteistyöverkoston mahdollisuudet. Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lapsen osallisuuden mahdollistavaa orientaatiota toiminnassaan.

Content

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) ja -toiminnan kokonaissuunnittelu. Palvelujärjestelmä ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen. Lapsen toiminnan kytkeminen lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Lapsikäsitykset. Lapsen kohtaaminen. Päivittäisen toiminnan suunnittelu, toiminnassa oppiminen. Oppimisympäristöt. Kulttuurien moninaisuus. Lasten osallisuus ja kasvatuskumppanuus.

Location and time

-

Materials

Tenttimateriaali:
Hujala, E. & Turja L- (toim.)(2020). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Tiivistelmät 13:2019.
Materiaaleihin voi tulla muutoksia. Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.
In English
Miller L. Cable C. Goodliff, G. (2010). Supporting Children´s Learning in the Early Years. Routledge.
Singer, E. & De Haan, D. (2007).The social lives of young children. Play, conflict and moral learning in day-care groups. Amsterdam:SWP.
Early childhood education curriculum. Finnish National Agency of Education.
Quality indicators for early childhood education and care.Finnish education and evalauation centre. Summaries 16:2019.
Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Aktivoiva luento, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 14.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4008
Uusintatentti ajankohta ilmoitetaan kurssin alussa.
Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ei

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

Opetus on opintojaksolla sekä suomeksi että englanniksi. Luento on pääosin suomeksi, Materiaalit (luento- ja tenttimateriaalit) ovat kahdella kielellä. Opiskelijat saavat käyttää suomea tai englantia.
16.09.2022 08.30 - 11.45 MPA2019 Orientaatioluento (Yhteinen aloitus Oppiminen varhaislapsuudessa -kurssin kanssa)
14.10.2022 12.45 - 16.00 MPA4008 Tentti
Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 30

Degree programmes
  • Social Services (in English)
  • Social Services
Teachers
  • Saila Nevanen
Groups
  • SXH20K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH20K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa soveltaa varhaiskasvatuksen lainsäädäntöä ja palveluita. Hän tuntee varhaiskasvatuksen moniammatillisen yhteistyöverkoston mahdollisuudet. Opiskelija osaa soveltaa lapsilähtöistä ja lapsen osallisuuden mahdollistavaa orientaatiota toiminnassaan.

Content

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet (VASU) ja -toiminnan kokonaissuunnittelu. Palvelujärjestelmä ja varhaiskasvatusta ohjaavat asiakirjat. Sosionomin varhaiskasvatusosaaminen. Lapsen toiminnan kytkeminen lähiympäristöön ja kestäviin elämäntapoihin. Lapsikäsitykset. Lapsen kohtaaminen. Päivittäisen toiminnan suunnittelu, toiminnassa oppiminen. Oppimisympäristöt. Kulttuurien moninaisuus. Lasten osallisuus ja kasvatuskumppanuus.

Location and time

-

Materials

Hujala, E. & Turja L- (toim.)(2017). Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva.
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2018. Opetushallitus.
Varhaiskasvatuksen laatuindikaattorit. Kansallinen koulutuksen arviointikeskus. Tiivistelmät 13:2019.
Materiaaleihin voi tulla muutoksia. Lisämateriaali ilmoitetaan opintojakson alussa.

Teaching methods

Luennot, vierailukäynti, oppimistehtävä ja tenttiin lukeminen

Employer connections

Ilmoitetaan myöhemmin

Exam schedules

Tentti 18.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010

Varhaiskasvatustyön perusteet opintojakson uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatioluennolla.

Huom. Ilmoittaudu uusintatenttiin sähköpostilla saila.nevanen@metropolia.fi

International connections

Ei

Completion alternatives

-

Student workload

5x 27h = 135 h

Content scheduling

-

Further information

Opetuksen ajankohdat:
28.01.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 Orientaatioluento yhdessä Oppiminen varhaislapsuudessa -kurssin orientaation kanssa.
18.02.2022 08.30 - 11.45 MPA4010 Tentti

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

tentti 70%, oppimistehtävä 30%.
Arviointi perustuu opintojakson tavoitteisiin ja sisältöalueisiin.
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.