Skip to main content

Mental Health and Substance AbuseLaajuus (5 cr)

Code: SX00BX94

Credits

5 op

Objective

Students will understand the phenomena related to mental health and use of substances. They will identify the uniqueness of client groups and their needs. Students will able to apply key fundamental concepts, basic legislation and services. They will identify the most important work practices and evaluate the current debate related to mental health and substance abuse. They will be able to reflect on their own professional activity.

Content

Mental health: protective factors/risk factors; normality/abnormality. History of mental health work. Components of mental health. Mental health problems. Substances and addictions in human life. Substance abuse trends. En-countering, talking through issues and motivating. Substance abuse and mental health legislation for safeguarding individual rights and related essential services. Preventive, constructive, corrective and rehabilitative mental health and substance abuse work.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

14.03.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

18 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Taina Valkeapää
  • Heli Määttänen
Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteisiin liittyviä ilmiöitä. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityisyyden ja tarpeet. Hän osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä, palveluita ja alan peruskäsitteitä. Hän tunnistaa keskeisimpiä toimintakäytäntöjä. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Content

Mielenterveys: suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveysongelmat. Päihteet ihmisen elämässä. Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Päihde- ja mielenterveyslainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Keskeiset palvelut. Ehkäisevä, rakentava, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.

Location and time

16.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018 (HM)
22.03.2022 12.45 - 16.00 MPC4013a (TV)
24.03.2022 08.30 - 11.45 MPA6020 (HM)
29.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018 (HM)
06.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6018 (TV)
07.04.2022 12.45 - 16.00 MPA6018 (TV)
11.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4010 (HM)
19.04.2022 08.30 - 11.45 (TV)
21.04.2022 12.45 - 16.00 (Itsenäinen/Ryhmätyö)
26.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6018 (HM ja TV)

Materials

Materiaali tarkennetaan luennoilla.

Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759)
Sosiaali ja terveysministeriö: Kansallinen mielenterveysstrategia ja itsemurhien ehkäisyohjelma vuosille 2020-2030

Materiaali opintojakson sisällön mukaisin osin:
Päihdelinkki.fi
mieli.fi
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/mielenterveys
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos: https://thl.fi/fi/web/alkoholi-tupakka-ja-riippuvuudet
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/mielenterveyspalvelut
Sosiaali- ja terveysministeriö: https://stm.fi/paihdepalvelut
Moodlessa jaettava materiaali

Teaching methods

Työmuodot tarkentuvat myöhemmin
Lähiopetus kampuksella
Lähiopetus verkossa
Itsenäinen opiskelu
Ryhmätyöskentely

Employer connections

Työelämävierailijoita

Exam schedules

Oppimistehtävien hyväksytty suoritus.
Ei tenttiä.
Mikäli opiskelija ei osallistu ja palauta arvioitavia oppimistehtäviä, opintojakso jää suorittamatta.

Completion alternatives

- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Opintojakson valinnainen suoritustapa: itsenäinen toteutus

Student workload

5 op = 135h

Content scheduling

4. periodi 14.3.-22.5.2022

Further information

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä (Heli Määttänen)

- Opiskelija valitsee opintojakson toteutumusmuodon ilmoittautumisen yhteydessä. Valintaa ei voi muuttaa ilmoittautumisen jälkeen.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Numeraalinen 0-5
ARVIOINTIKRITEERIT
Opiskelija osaa:
kiitettävä (5)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Hyvä (4-3)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Tyydyttävä (2-1)
tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty (0)
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

14.03.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

18 - 60

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Taina Valkeapää
  • Heli Määttänen
Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteisiin liittyviä ilmiöitä. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityisyyden ja tarpeet. Hän osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä, palveluita ja alan peruskäsitteitä. Hän tunnistaa keskeisimpiä toimintakäytäntöjä. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Content

Mielenterveys: suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveysongelmat. Päihteet ihmisen elämässä. Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Päihde- ja mielenterveyslainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Keskeiset palvelut. Ehkäisevä, rakentava, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.

Location and time

4. periodi
14.3.-22.5.2022

Materials

(Tarkentuu myöhemmin)
Sosiaalihuoltolaki (1301/2014)
Terveydenhuoltolaki (1326/2010)
Mielenterveyslaki (1116/1990)
Päihdehuoltolaki (17.1.1986/41)
Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (3.4.1987/380)
Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (18.9.1987/759

Teaching methods

Itsenäinen opiskelu
Oppimistehtävä

Exam schedules

Ei tenttiä.
Opintojakson suorituksena on oppimistehtävät.

Completion alternatives

AHOT
- Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan (Heli Määttänen).
- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan (Heli Määttänen) heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Student workload

5 op = 135h

Content scheduling

4. periodi
14.3.-22.5.2022

Further information

Opiskelija valitsee opintojakson toteutusmuodon ilmoittautumisen yhteydessä, valintaa ei voi muuttaa ilmoittautumisen jälkeen.
Opintojaksoon liittyvät kysymykset osoitetaan opintojaksosta vastaavalle opettajalle (Heli Määttänen).

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

ARVIOINTIKRITEERIT
(Keskivaihe tai edistyneet opinnot, 2.-3.vuosi. Edistynyt osaaja)
Opiskelija osaa:
kiitettävä (5)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa asiantuntevasti
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla
- toimia monipuolisissa ja kansainvälisissä tehtävissä ja työtilanteissa
- toimia asiakaslähtöisesti ja yrityshenkisesti
- toimia vastuullisesti ja turvallisuus huomioiden
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- organisoida ja ohjata ryhmän ja projektin toimintaa
Hyvä (4-3)
- käyttää alan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä
- soveltaa ammatillista osaamistaan eri työtehtävissä
- toimia ammatillisessa tilanteessa itsenäisesti ja vastuullisesti
- suunnitella toimintaa turvallisuus huomioiden
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
Tyydyttävä (2-1)
tai hyväksytty
- osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä
- osoittaa saavuttaneensa ydinosaamisen tavoitteet
- osoittaa perehtyneisyyden keskeisiin ammattialan turvallisuuskäytänteisiin
- toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
hylätty (0)
- ei riittävästi hallitse tai arvosta alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää alan käsitteitä
- riittämätön ammatillinen taito
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

14.03.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 36

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Taina Valkeapää
  • Heli Määttänen
Groups
  • SXH21K2_vaka
    SXH21K2_vaka
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija ymmärtää mielenterveyteen ja päihteisiin liittyviä ilmiöitä. Hän tunnistaa asiakasryhmien erityisyyden ja tarpeet. Hän osaa soveltaa keskeistä lainsäädäntöä, palveluita ja alan peruskäsitteitä. Hän tunnistaa keskeisimpiä toimintakäytäntöjä. Opiskelija osaa arvioida mielenterveyteen ja päihteisiin liittyvää ajankohtaista keskustelua. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Content

Mielenterveys: suojatekijät/riskitekijät. Normaalius/poikkeavuus. Mielenterveystyön historia. Mielenterveyden osatekijät. Mielenterveysongelmat. Päihteet ihmisen elämässä. Riippuvuusilmiöt. Päihdetyön suuntaukset. Kohtaaminen, puheeksiottaminen ja motivointi. Päihde- ja mielenterveyslainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Keskeiset palvelut. Ehkäisevä, rakentava, korjaava ja kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö.

Materials

- Päivi Hietaharju & Mervi Nuuttila (2016). Käytännön mielenterveystyö: LUVUT 1-7, 12-14, 16-19.
- Maria Vuorilehto - Tuulevi Larri - Marjo Kurki - Heli Hätönen (2014). Uudistuva mielenterveystyö: LUVUT 1-4, 6-8, 18-24.
- Partanen, A. ym. 2015. Päihdehoitotyö: LUVUT 4-7, 9-12.
- Eriksson, E. & Arnkil, T.E. 2009. Huoli puheeksi. Opas varhaisista dialogeista. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90845/URN_ISBN_978-951-33-1792-8.pdf?sequence

-Mielenterveyslaki 1116/1990
-Sosiaalihuoltolaki 1301/2014
-Terveydenhuoltolaki 1326/2010
-Päihdehuoltolaki 1308/2014
-Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä 523/2015
-Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista 1987/380
-Asetus vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista (759/1987)

Teaching methods

Luennot ja kirjallisuus, tentti
Opetus tapahtuu kampuksella

Exam schedules

Tentti 5.5 2022 12.45 -16.00. Uusintatentit yleisinä tenttipäivinä 7.6 2022, syksyn uusintatentti ilmoitetaan myöhemmin.

Student workload

5 op= 135 t

Further information

Opintojakso on tarkoitettu SXH21K2 opiskelijoille sekä SXH21K2 vaka opiskelijolle.
Opettajat: Heli Määttänen (HM) ja Taina Valkeapää (TV)

Aikataulu:

29.3 klo 12.45 - 16.00 Orientaatio
12.4 klo 8.30 - 11.45 luento (HM)
4.5 klo 12.45 - 16.00 luento (TV)
5.5 klo 12.45 - 16.00 tentti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

Arviointi: Tentti T1-K5 (100% kokonaisarvosanasta)
Arviointikriteerit käydään läpi opiskelijoiden kanssa ensimmäisessä tapaamisessa.