Skip to main content

Special Needs Support in Early EducationLaajuus (5 cr)

Code: SX00BO81

Credits

5 op

Objective

Students will recognize and have the capacity to encounter diversity in society and educational communities. They will understand the importance of appreciative encounters for supporting the development of a child. Students will apply the basic concepts of disability work and special education, key legislation and services. They will identify the most important work practices of special support needs. They will be able to reflect on their professional activity.

Content

Inclusion. Experiencing and encountering special needs. The three-tier model of early education support measures. Disability, chronic illness, and the specific support needs of childhood and family. Disability legislation as a safe-guard for the fundamental rights of the individual. Guiding principles of organising special education and disability services.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment:
Assessment criteria as the attachment of the curriculum.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Assessment criteria, approved/failed

Assessment:
Assessment criteria see the attachment.
The teacher of the study unit informs the assessment criterias in the beginning of the study unit.

Enrollment

02.07.2021 - 31.07.2021

Timing

23.08.2022 - 31.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
  • English
Seats

0 - 22

Teachers
  • Satu Hakanen
Groups
  • VAKAS22
    Varhaiskasvatuksen polku sosionomeille

Objective

Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Content

Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

14.03.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 25

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Satu Hakanen
Groups
  • SXH21K1
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
  • SXH21K2
    Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Content

Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.

Location and time

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille.

Muutokset ovat mahdollisia. Monimuoto-opiskelijoiden pakolliset luennot merkitty aikatauluun

28.03.2022 08.30 - 11.45 MPA6018
Orientaatio & vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia & erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet. (monimuoto-opiskelijoille pakollinen)

28.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018
Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki. (monimuoto-opiskelijoille pakollinen)

04.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma. AAC-menetelmät. (luento vapaaehtoinen monimuoto-opiskelijoille. luennon korvaa tehtävä)
19.04.2022 12.45-16.00 MPA4010
Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa.
(luento monimuoto-opiskelijoille vapaaehtoinen, luennon korvaa tehtävä)

20.04.2022 08.30 - 11.45
varattu aikaa itsenäiselle työskentelylle

26.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4010
Tehtävien purku (monimuoto-opiskelijoille vapaaehtoinen, luennon korvaa tehtävä)

04.05.2022 08.30 - 11.30 MPA4018
Tentti

Vapaaehtoinen kaikille:
Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista-seminaari
04.05.2022 iltapäivä Metropolia-sali MPA1010


HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta annetaan reflektiotehtävä.

Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.


Metropolian Avoimen AMK: opiskelijoiden tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Materials

1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan.
2. Oppimistehtävien materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla.
3. Tenttikirjallisuus:
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
JA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luku 5
JA luennot.

Teaching methods

aktivoivat luennot
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävät
opintokäynti, vierailijat
oppimispäiväkirja


Opetus järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.

Muutokset ovat mahlollisia ja niistä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Employer connections

-

Exam schedules

Tentti TENTTI

Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa. Ilmoittaudu uusintatenttiin satu.hakanen@metropolia.fi

International connections

-

Completion alternatives

Ahot

Student workload

5 x 27 t yht. 135 t

Content scheduling

Luentoja sekä oppimistehtäviä, joita tehdään itsenäisesti opintojakson aikana. Tehtäviä käydään läpi yhdessä. Mahdollisesti opintovierailu.
Opintojakso päättyy tenttiin.

Further information

Mahdollinen opintojaksoon liittyvä AHOT-hakemus tulee tehdä ennen opintojakson toteutukselle ilmoittautumista. Opintojakson AHOT-hakemukseen liittyvissä kysymyksissä ota yhteyttä AHOT-vastuuopettajaan.

- Mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille.

Muutokset ovat mahdollisia. Monimuoto-opiskelijoiden pakolliset luennot merkitty aikatauluun

28.03.2022 08.30 - 11.45 MPA6018
Orientaatio & vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia & erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet. (monimuoto-opiskelijoille pakollinen)

28.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018
Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki. (monimuoto-opiskelijoille pakollinen)

04.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma. AAC-menetelmät. (luento vapaaehtoinen monimuoto-opiskelijoille. luennon korvaa tehtävä)

19.04.2022 12.45-16.00 MPA4010
Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa.
(luento monimuoto-opiskelijoille vapaaehtoinen, luennon korvaa tehtävä)

20.04.2022 08.30 - 11.45
varattu aikaa itsenäiselle työskentelylle

26.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4010
Tehtävien purku (monimuoto-opiskelijoille vapaaehtoinen, luennon korvaa tehtävä)

04.05.2022 08.30 - 11.30 MPA4018
Tentti (myös monimuoto-opiskelijoille)

Vapaaehtoinen kaikille:
Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista-seminaari
04.05.2022 iltapäivä Metropolia-sali MPA1010


HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta annetaan reflektiotehtävä.

Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävät
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..

Assessment criteria, fail (0)

Opintojakson arviointikriteeri, hylätty (0)
Opiskelija:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta opintojaksoon liittyvää alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä
- riittämätön ammatillinen tieto
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden erityisen tuen toteuttamisen tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa oj:n ydinosaamisen tavoitteet
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella toimintaa lapsilähtöisesti
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- perustella ryhmän ja oppimisprojektin toimintaan liittyvää organisointi- ja ohjausvalintoja

Enrollment

30.09.2020 - 30.09.2021

Timing

10.01.2022 - 22.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 15

Degree programmes
  • Social Services
Teachers
  • Sylvia Hakari
  • Satu Hakanen
Groups
  • VAKA21
    Varhaiskasvatuksen polku

Objective

Opiskelija osaa kohdata yhteiskunnassa ja kasvatusyhteisöissä esiintyvää moninaisuutta. Hän ymmärtää arvostavan kohtaamisen merkityksen lapsen kehityksen tukemisessa. Opiskelija osaa käyttää luontevasti vammaistyön ja erityiskasvatuksen peruskäsitteitä. Hän osaa soveltaa vammaistyön ja erityiskasvatuksen keskeistä lainsäädäntöä, sopimuksia ja palveluita. Opiskelija tuntee erityisen tuen menetelmiä ja käytäntöjä. Hän osaa reflektoida omaa ammatillista toimintaansa.

Content

Inkluusio. Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen. Varhaiskasvatuksen tukitoimien kolmiportainen malli. Vammaisuus, pitkäaikaissairaus sekä erityistuen tarpeet lapsuudessa ja perheessä. Vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia. Erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelujen järjestämistä ohjaavat periaatteet.

Location and time

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille.

Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Muutokset ovat mahdollisia.

28.03.2022 08.30 - 11.45 MPA6018
Orientaatio & vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia & erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet.

28.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018
Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki.

04.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma. AAC-menetelmät.

19.04.2022 12.45-16.00 MPA4010
Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa.



26.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4010
Tehtävien purku

04.05.2022 08.30 - 11.30 MPA4018
Tentti

Vapaaehtoinen kaikille:
Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista-seminaari
04.05.2022 iltapäivä Metropolia-sali MPA1010


HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta annetaan reflektiotehtävä.

Opetus järjestetään vallitsevien terveyssuositusten mukaan.
Tällä hetkellä opetus on suunniteltu niin, että opintojakso järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.
Mikäli opetusmuotoihin tulee muutoksia, siitä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Metropolian Avoimen AMK: opiskelijoiden tarkempi aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

Materials

1. Lähiopetuksen materiaali tulee oj:n työtilaan.
2. Oppimistehtävien materiaali ilmoitetaan orientaatioluennolla.
3. Tenttikirjallisuus:
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
JA
Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, luku 5
JA luennot.

Teaching methods

aktivoivat luennot
opetuskeskustelut
vertaisoppiminen
itsenäinen oppiminen
tentti
oppimistehtävät
opintokäynti, vierailijat
oppimispäiväkirja


Opetus järjestetään lähiopetuksena Myllypuron kampuksella.

Muutokset ovat mahdollisia ja niistä ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.

Employer connections

-

Exam schedules

Tentti TENTTI

Uusintatenttimahdollisuudet ilmoitetaan orientaatiossa. Ilmoittaudu uusintatenttiin satu.hakanen@metropolia.fi

International connections

-

Student workload

5 x 27 t yht. 135 t

Content scheduling

Luentoja sekä oppimistehtäviä, joita tehdään itsenäisesti opintojakson aikana. Tehtäviä käydään läpi yhdessä. Mahdollisesti opintovierailu.
Opintojakso päättyy tenttiin.

Further information

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opintojakso sijoittuu lukukauden toiselle periodille.

Muutokset ovat mahdollisia.

28.03.2022 08.30 - 11.45 MPA6018
Orientaatio & vammaislainsäädäntö turvaamassa yksilön perusoikeuksia & erityiskasvatuksen ja vammaistyön palvelun järjestämistä ohjaavat
periaatteet.

28.03.2022 12.45 - 16.00 MPA6018
Inkluusio ja arvot inkluusion taustalla, lapsen
tuki ja varhaiskasvatussuunnitelma, kolmiportainen tuki.

04.04.2022 08.30 - 11.45 MPA6020
Myötätuntoinen toimintakulttuuri, positiivinen
pedagogiikka; kiusaamisen ehkäisy varhaiskasvatuksessa,
erityisvarhaiskasvatuksen näkökulma. AAC-menetelmät.

19.04.2022 12.45-16.00 MPA4010
Erityisyyden kohtaaminen ja kokeminen,
haastavat kasvatustilanteet ja yhteistyö perheiden kanssa.



26.04.2022 12.45 - 16.00 MPA4010
Tehtävien purku

04.05.2022 08.30 - 11.30 MPA4018
Tentti

Vapaaehtoinen kaikille:
Turvaa ja tunnetaitoja tarinoista-seminaari
04.05.2022 iltapäivä Metropolia-sali MPA1010


HUOM! Kaikkien opiskelijoiden edellytetään osallistuvan opintojakson orientaatioon ja tenttiin, sekä muille luennoille aktiivinen osallistuminen. Poissaolosta annetaan reflektiotehtävä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment criteria, approved/failed

Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.

Assessment methods and criteria

arviointi asteikolla 0-5
arviointiin vaikuttaa tentti ja oppimistehtävät
Tarkemmat ohjeet ja arviointikriteerit käydään läpi oj:n alussa..

Assessment criteria, fail (0)

Opintojakson arviointikriteeri, hylätty (0)
Opiskelija:
- ei riittävästi hallitse tai arvosta opintojaksoon liittyvää alan tietoa
- ei tunne tai osaa käyttää erityisen tuen toteuttamiseen liittyviä käsitteitä
- riittämätön ammatillinen tieto
- ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
- ei pyri kehittämään itseään ja toimintaansa
- suhtautuu piittaamattomasti ammattialan turvallisuuteen tai eettiseen toimintaan
- ei motivoidu tai osallistu ryhmä- ja kehittämistyöhön

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa:
- osoittaa perehtyneisyyden erityisen tuen toteuttamisen tietoperustaan ja ydinainekseen
- etsiä tietoa monipuolisista tietolähteistä
- osoittaa saavuttaneensa oj:n ydinosaamisen tavoitteet
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
- tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- etsiä tietoa ja arvioida ja käyttää kriittisesti tietolähteitä
- soveltaa tietoperustaa ammatillisissa tehtävissä erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa:
- käyttää kasvatusalan käsitteitä ja tietoa johdonmukaisesti erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella tietolähteiden käytön
- perustella toimintaa tutkitun tiedon tai selvitysten avulla erityisen tuen toteuttamisen näkökulmasta
- perustella toimintaa lapsilähtöisesti
- perustella toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
- perustella ryhmän ja oppimisprojektin toimintaan liittyvää organisointi- ja ohjausvalintoja