Skip to main content

Human Anatomy 2 and Palpation SkillsLaajuus (5 cr)

Code: SX00EQ97

Credits

5 op

Objective

Students recognize and are able to name the muscles of the shoulder and the upper limb in professional terms, major nerves and blood vessels. They can explain the function of the muscles of the shoulder and limb in the movements of the joints. They are able to explain the function of the nerve impulse, the neuromuscular junction as well as the contraction mechanism of striated muscle. Students meet the patient professionally, appreciatively and empathically with a health promoting approach.

Students work in a person-oriented manner, and in dialogical interaction with the person. They are able to palpate different type of tissues in the body. Student are able to palpate the pulses of the upper and lower limbs. They can combine anatomical knowledge with palpation. They can locate muscles by using muscle activation and evaluate the tonus of those muscles.

Content

Muscles of the upper limb
Nerves and blood vessels of the shoulder and the upper limbs
Nerve impulse
Nerve muscle junction and cross-striated muscle contraction mechanism
Professional terminology
Palpation:
Bony landmarks of the body
Tissue types
Skin and fascia
Pulses
Palpation of shoulder girdle and upper limb muscles

The course includes 3 cr of practice

Assessment criteria, satisfactory (1)

Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.

Assessment criteria, good (3)

Management of the foreign terminology is at least 70 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts expertly.
Students identify and describe anatomical structures and discover connections between structure and function.

Assessment criteria, excellent (5)

Management of the foreign terminology is at least 90 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts widely and expertly for example when answering essay questions.
Students identify anatomical structures and explain their function by analysing connections between structure and function.

Assessment criteria, approved/failed

Management of the foreign terminology is at least 50 % of what is demanded.
Students use foreign professional concepts systematically.
Students identify anatomical structures and repeat their meaning.

Enrollment

02.05.2023 - 27.09.2023

Timing

14.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 35

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Pirkko-Leena Kuosa
  • Mirka Peththahandi
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Groups
  • SXF23S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä ammatillisin termein hartian ja yläraajan lihakset, tärkeimmät hermot ja verisuonet. Hän osaa selittää hartian ja yläraajan lihasten toiminnan nivelten liikkeissä. Opiskelija osaa selittää hermoimpulssin, hermo-lihasliitoksen toiminnan sekä poikkijuovaisen lihaksen supistusmekanismin.

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa tunnustella eri kudostyyppejä kehosta. Opiskelija osaa tunnustella ylä- ja alaraajojen pulssit. Opiskelija yhdistää anatomisen tiedon palpaatioon. Opiskelija paikallistaa lihakset lihasaktivaatiota hyödyntäen ja osaa arvioida kyseisten lihasten tonusta.

Content

Hartian ja yläraajan lihakset
Hartian ja yläraajan hermot ja verisuonet
Hermoimpulssi
Hermolihasliitos ja poikkijuovaisen lihaksen supistusmekanismi
Ammatillinen terminologia
Palpaatio:
Kehon luiset maamerkit
Kudostyypit
Iho ja faskia
Pulssit
Hartiarenkaan ja yläraajan lihasten palpaatio
Opintojaksoon sisältyy 3 op harjoittelua

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Enrollment

02.05.2022 - 20.09.2022

Timing

23.08.2022 - 21.12.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

RDI portion

1 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

5 - 35

Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Jouni Arffman
  • Mirka Peththahandi
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Groups
  • SXF22S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija tunnistaa ja osaa nimetä ammatillisin termein hartian ja yläraajan lihakset, tärkeimmät hermot ja verisuonet. Hän osaa selittää hartian ja yläraajan lihasten toiminnan nivelten liikkeissä. Opiskelija osaa selittää hermoimpulssin, hermo-lihasliitoksen toiminnan sekä poikkijuovaisen lihaksen supistusmekanismin.

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija osaa tunnustella eri kudostyyppejä kehosta. Opiskelija osaa tunnustella ylä- ja alaraajojen pulssit. Opiskelija yhdistää anatomisen tiedon palpaatioon. Opiskelija paikallistaa lihakset lihasaktivaatiota hyödyntäen ja osaa arvioida kyseisten lihasten tonusta.

Content

Hartian ja yläraajan lihakset
Hartian ja yläraajan hermot ja verisuonet
Hermoimpulssi
Hermolihasliitos ja poikkijuovaisen lihaksen supistusmekanismi
Ammatillinen terminologia
Palpaatio:
Kehon luiset maamerkit
Kudostyypit
Iho ja faskia
Pulssit
Hartiarenkaan ja yläraajan lihasten palpaatio
Opintojaksoon sisältyy 3 op harjoittelua

Materials

Materiaalit

- Opettajan laatima materiaali
- Opettajan skannaama materiaali

Kirjallisuus

- THIEME Atlas of anatomy 2006. General anatomy and musculoskeletal system. Latin nomenclature. Thieme. Stuttgart, New York.
- Sand, O. ym: Ihminen. Fysiologia ja anatomia. WSOYpro

Teaching methods

Luennot, ohjatut harjoitukset, itsenäinen työskentely

Completion alternatives

Erityisen tuen päätökset: mikäli opiskelijalla on erityisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen opettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Student workload

1 op = 27 h opiskelijan työtä = 10 h kontaktiopetusta, 17 h itsenäistä työtä

Content scheduling

Anatomia:

Hartian ja yläraajan lihakset
Hartian ja yläraajan hermot ja verisuonet
Hermoimpulssi
Hermolihasliitos ja poikkijuovaisen lihaksen supistusmekanismi
Ammatillinen terminologia

Further information

Opettajan laatimat tehtävät ja materiaalit ovat Tekijäoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä ja materiaaleja ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen sallittua vain opettajan luvalla.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 70 % kysytystä.
Opiskelija käyttää asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa ja osaa kuvata anatomiset rakenteet ja löytää rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 90 % kysytystä.
Opiskelija käyttää laaja-alaisesti ja asiantuntevasti vierasperäisiä ammattikäsitteitä esimerkiksi essee-kysymyksiin vastatessaan.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja osaa selittää niiden toimintaa analysoimalla rakenteen ja toiminnan välisiä yhteyksiä.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelijan vierasperäisen terminologian hallinta on vähintään 50 % kysytystä.
Opiskelija käyttää systemaattisesti vierasperäisiä ammattikäsitteitä.
Opiskelija tunnistaa anatomiset rakenteet ja toistaa niiden merkityksen.

Assessment methods and criteria

Palpaatio: Käytännön tentti luisista maamerkeistä
käytännön tentti 23.11.
1. uusintatentti 12.12.
2.uusintatentti 19.12

Anatomia: numeerisesti arvioitava tentti.