Skip to main content

Supervised clinical practice 3Laajuus (10 cr)

Code: SX00EI57

Credits

10 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Students progresses with patient’s interview, examination differential diagnosis and treatment of patients. They use various osteopathic manual treatment techniques and demonstrate competence in safe and effective osteopathic treatment using osteopathic principles. They are able to prioritize diverse treatment techniques and consider time limitations. Students observe peer students’ work with patients in small groups and appreciate sharing knowledge. Students participate in patient’s osteopathic diagnostics together with their supervising teacher and peer students. They demonstrate improved integration of knowledge and skill in their work.They know how to assess and develop their competence and learning methods. Students know how to communicate and interact in the work environment. Students are able to make a written referral for patient’s further treatment. Students plan and implement marketing, sales and take part in various client service activities.They are capable of taking responsibility for learning of their group and sharing the acquired knowledge.

Content

Interview, observation and examination routines. Differential diagnosis. Osteopathic diagnosis and treatment. Written referral for further treatment. Working at the reception. Marketing, sales and client service skills. Multi professional problem solving.

Prerequisites

Supervised clinical practice 2, Human development

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students use the appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They recognise the prerequisites and consequences of their own actions.
Students’ actions follow the rules and instructions given, and they use working methods appropriately and safely.
Students work according to the professional ethics of their own field, and they act responsibly as group members.

Assessment criteria, good (3)

Students analyse the relationships between appropriate core concepts as well as justify their choices using the knowledge base of their own professional field. They analyse the prerequisites and consequences of their own actions.
Students act according to the rules and instructions given in their operating environment, and they use working methods appropriately and safely.

Assessment criteria, excellent (5)

Students analyse and assess the relationships between appropriate core concepts as well as make choices using the knowledge base of their own professional field. They assess the prerequisites and consequences of their own actions.
Students act initiatively and goal-orientedly in diverse operating environments, and they apply working methods appropriately and safely.

Enrollment

02.05.2023 - 14.05.2023

Timing

14.08.2023 - 22.12.2023

Number of ECTS credits allocated

10 op

RDI portion

2 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Minni Korhonen
  • Laura Lee Calonius
  • Lassi Karhunen
  • Jouni Arffman
  • Sandra Rinne
  • Toni Kirén
  • Mirka Peththahandi
  • Laura Korhonen
Teacher in charge

Mirka Peththahandi

Groups
  • SXF20S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Opiskelija syventää taitojaan asiakkaan haastattelussa, tutkimisessa, erotusdiagnostiikassa ja hoidossa. Opiskelija käyttää erilaisia osteopaattisia manuaalisia tekniikoita ja kykenee turvalliseen ja tehokkaaseen hoitoon osteopaattisten periaatteiden mukaisesti. Opiskelija priorisoi eri hoitotekniikoita. Opiskelija observoi opiskelijakollegoidensa asiakastyöskentelyä pienryhmissä ja arvostaa tiedon jakamista. Opiskelija osallistuu asiakkaan osteopaattiseen diagnostiikkaan ohjatusti. Opiskelija osoittaa työskentelyssään lisääntynyttä laajemman tiedon ja taidon integraatiota. Opiskelija laatii asiakastapauksesta kirjallisen hoitojakson palautteen ja konsultaatiopyynnön. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa markkinointia, myyntiä ja asiakashankintaa. Opiskelija osallistuu osteopaatin työn laadunhallinnan suunnitteluun, toteutukseen ja kehittämiseen. Opiskelija osallistuu moniammatilliseen tiimityöskentelyyn. Opiskelija arvioi omaa ja muiden osaamista. Opiskelija ottaa vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Content

Haastattelu, observointi ja tutkimisrutiinit. Erotusdiagnostiiikka. Osteopaattinen diagnoosi, hoito ja ohjaus. Kirjallinen hoitojakson palaute ja konsultaatiopyyntö. Vastaanottotoiminta. Markkinointi, myynti ja asiakashankinta. Moniammatillinen ongelmanratkaisu.

Location and time

HyMy-kylän oppimisympäristössä ohjattua harjoittelua syyskuusta joulukuuhun.

Materials

Opiskelija hyödyntää opetussuunnitelmassa toteutettujen aiempien kurssien opintoja: mm. anatomian, fysiologian, toiminninnallisen anatomian, patofysiologian ym.

Opiskelija lukee Harjoittelun Käsikirjan.

Teaching methods

Ohjattu kliininen harjoittelu
Opetusasiakas vastaanotto
Asiakaspalvelutyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Moodle työtila käytössä.
Kauden tavoitteet ja tehtävät käydään läpi orientaatiossa.

Employer connections

Opintojakso toteutuu HyMy-kylän moniammatillisessa oppimisympäristössä

Muu kauden aikana tapahtuva työelämäyhteistyö ja tapahtumat.

Exam schedules

Henkilökohtainen kehityskeskustelu pidetään opiskelijan ja harjoitteluohjaajan kesken kauden lopulla.

International connections

Kansainväliset vaihto-opiskelijat mahdollisesti tutustumassa HyMy-kylään.

Completion alternatives

Poissaoloja voi korvata observoimalla muita ryhmiä HyMyssä tai osteopaatin vastaanoton observoinnilla.

Student workload

10 op x 27h= 270h opiskelijan työtä

Yli kolmen päivän sairauspoissaoloista tulee olla lääkärin tai terveydenhoitajan sai-rauspoissaolotodistus. Tämä todennetaan tarvittaessa opintojakson vastuuopettajalle Mirka Peththahandille.

Mikäli poissaolo johtuu muusta kuin sairaustapauksesta, niin se tulee korvata täysmääräisesti. Poissaolojen korvaamiseen käy muiden osteopaattiopiskelija ryhmien observointi HyMy-kylässä tai ulkopuolisen osteopaatin luona.

Oppimistehtävät tulee olla suoritettuna hyväksytysti ja palautettuna ajallaan. Tehtävät voidaan tarvittaessa kerran palauttaa opiskelijalle täydennettäväksi.

Content scheduling

1.-2. periodilla

Further information

Opettajalla on oikeus antaa opiskelijalle lisätehtäviä esim. poissaolojen johdosta pedagogisin perustein.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Mikäli opiskelijalla on yksilöllisen tuen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet ohjaajan tukemana. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin.
Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin ohjaajan tukemana. Pystyy arvioimaan hoidon tuloksellisuutta ja tarvittaessa muuttamaan hoitosuunnitelmaa ja tekemään hoitoon liittyviä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen: kehon asennon observaation, selkärangan aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden arvioinnin sekä kudosten palpaation. Suorittaa asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman ohjaajan tukemana. Käyttää ja soveltaa hoidossa erilaisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Integroi asiakastyössään anatomian ja fysiologian tietämystään sekä osteopaattista filosofiaa ohjaajan tukemana. Soveltaa osteopaattisia periaatteja ja malleja kliinisessä päättelyssä ja hoidon suunnittelussa. Soveltaa terveyden edistämistä tukevaa otetta osteopaattisessa viitekehyksessä. Tarkastelee asiakastapauksiin liittyviä kysymyksiä moniammatillisesti eri näkökulmista.

Ammatillisuus
Toimii työssään eettisesti ja kollegiaalisesti. Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja.
Käyttää vuorovaikutuksessa sopivaa ammattikieltä eri kohderyhmien kanssa. On tarkka ajankäytön suhteen.
On toiminnassaan siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Assessment criteria, good (3)

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin.
Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin ohjatusti ja tapaukseen sopien. Pystyy arvioimaan hoidon tuloksellisuutta ja tarvittaessa muuttamaan hoitosuunnitelmaa ja tekemään hoitoon liittyviä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen: kehon asennon observaation, selkärangan aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden arvioinnin sekä kudosten palpaation. Suorittaa asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman ohjatusti ja tapaukseen sopien. Käyttää ja soveltaa hoidossa erilaisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Integroi asiakastyössään anatomian ja fysiologian tietämystään sekä osteopaattista filosofiaa. Soveltaa osteopaattisia periaatteja ja malleja kliinisessä päättelyssä ja hoidon suunnittelussa. Soveltaa terveyden edistämistä tukevaa otetta osteopaattisessa viitekehyksessä. Tarkastelee asiakastapauksiin liittyviä kysymyksiä moniammatillisesti eri näkökulmista ohjatusti ja tapaukseen sopien.

Ammatillisuus
Toimii työssään eettisesti ja kollegiaalisesti. Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja.
Käyttää vuorovaikutuksessa sopivaa ammattikieltä eri kohderyhmien kanssa. On tarkka ajankäytön suhteen.
On toiminnassaan siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Assessment criteria, excellent (5)

Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Selvittää asiakkaan esitiedot, sairaushistorian ja asiakkaan tavoitteet. Kertoo asiakastapauksen tiivistetysti ja selkeästi harjoitteluohjaajalle ammattikielellä. Tunnistaa mahdolliset punaiset liput ja osteopaattisen hoidon vasta-aiheet. Analysoi asiakastapausta ja asettaa alustavat hypoteesit. Valitsee tarkoituksenmukaiset tutkimukset ja erotusdiagnostiset testit. Tekee osteopaattisen erotusdiagnoosin ja päätyy osteopaattiseen työhypoteesiin.
Laatii osteopaattisen hoitosuunnitelman ja prognoosin sujuvasti ja luotettavalla työotteella. Pystyy arvioimaan hoidon tuloksellisuutta ja tarvittaessa muuttamaan hoitosuunnitelmaa ja tekemään hoitoon liittyviä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa.

Käytännön taidot
Suorittaa asiakkaan perustutkimisen sujuvasti ja luotettavalla työotteella: kehon asennon observaation, selkärangan aktiivisen ja passiivisen liikkuvuuden arvioinnin sekä kudosten palpaation. Suorittaa asiakastapaukseen liittyvät tarvittavat tutkimisrutiinit asiakkaan huomioiden. Suorittaa tarvittavat erotusdiagnostiset testit ja arvioi tulosten merkityksen laatiakseen osteopaattisen työdiagnoosin. Toteuttaa yksilöllisen osteopaattisen hoitosuunnitelman. Käyttää ja soveltaa hoidossa erilaisia manuaalisia tekniikoita ja lähestymistapoja asianmukaisesti, turvallisesti ja tehokkaasti.

Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Integroi asiakastyössään anatomian ja fysiologian tietämystään sekä osteopaattista filosofiaa. Soveltaa osteopaattisia periaatteja ja malleja kliinisessä päättelyssä ja hoidon suunnittelussa. Soveltaa terveyden edistämistä tukevaa otetta osteopaattisessa viitekehyksessä. Tarkastelee asiakastapauksiin liittyviä kysymyksiä moniammatillisesti eri näkökulmista sujuvasti ja luotettavalla työotteella.

Ammatillisuus
Toimii työssään eettisesti ja kollegiaalisesti. Osoittaa työssään hyvää työergonomiaa ja asiakkaan käsittelytaitoja.
Käyttää vuorovaikutuksessa sopivaa ammattikieltä eri kohderyhmien kanssa. On tarkka ajankäytön suhteen.
On toiminnassaan siisti ja hygieeninen. Kirjaa ja raportoi ammattikielellä selkeästi asiakkaan tiedot. Hankkii itsenäisesti asiakastapaukseen liittyvää tietoa.

Assessment methods and criteria

Jatkuva arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Oppimistehtävä

Opintojakson arviointikriteereinä:
Geneeriset työelämätaidot
Anamneesitaidot ja kliininen päättely
Käytännön taidot
Osteopaattinen ajattelu ja toiminta
Ammatillisuus

Prerequisites

Ohjattu kliininen harjoittelu 2, Ihmisykilön kehitysosaaminen