Skip to main content

Somatic dysfunctionLaajuus (5 cr)

Code: SX00CP22

Credits

5 op

Teaching language

  • Finnish

Objective

Somatic dysfunction
After the study unit, students are able to apply the concept of somatic dysfunction to disorders of the spine, hip and limbs. They are capable of combining the findings emerged from the anamnesis, observation and palpation with their examination. Students identify and determine changes of the muscle tone as well as muscle- and joint-related pains. Students can also explain the pathogenetic mechanism of referred pain of the internal organs and are familiar with their projection areas.
Pain 1 cr
Students understand pain as a physical, mental and social phenomenon. They recognise the injuries and diseases most commonly causing pain as well as understand the possibilities of osteopathy in managing and treating various pains. Students have a basic knowledge of the epidemiology of pain, special features of pain in various age groups and the classification of pain. They know how to recognise different pains and develop their theoretical competence to treat pain independently.
Physiatrics 1 cr
Students are familiar with the most common musculoskeletal diseases, states of pain and traumas of patients in various age groups from the perspective of physiatrics. They master the main features of examining the most common musculoskeletal problems and illnesses as well as understand the potential of osteopathy as part of the treatment.

Content

Somatic dysfunction: 3 cr
Neurophysiological models of somatic dysfunction: muscle tone, somatovisceral and viscerosomatic reflex and neurobiology of pain. Underlying somatic dysfunctions of lower back pain, neck pain and limbs. The unit includes 2 cr of clinical practice.
Pain: 1 cr
Classification principles of pain. Acute and chronic pain. Nociceptic and neurogenic pain. Examination of pain in clinical practice and differential diagnosis.
Physiatrics: 1 cr
Physiatrics in Finland. Musculoskeletal diseases in physiatrics. Physiatric treatment methods and medical rehabilitation.

Prerequisites

Human anatomy 2 and palpation skills, Functional anatomy of the spine and thorax

Assessment criteria, satisfactory (1)

Students master professional concepts, and they justify their choices using the comprehensive knowledge base. Students assess systematically the prerequisites and consequences of their own actions.

Assessment criteria, good (3)

Students master professional concepts and make choices using the comprehensive knowledge base. They also assess and develop their own functioning systematically.

Assessment criteria, excellent (5)

Students master professional concepts and make choices using the comprehensive knowledge base, in changing environments. They also assess their own functioning and produce knowledge to develop their operating environment.

Assessment criteria, approved/failed

Students master professional concepts, and they justify their choices using the comprehensive knowledge base. Students assess systematically the prerequisites and consequences of their own actions.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 27.05.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Osteopathy
Teachers
  • Kevin Collet
  • Kristiina Kokkonen
Groups
  • SXF20S1
    Osteopatian tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Somaattinen dysfunktio
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa soveltaa somaattisen dysfunktion käsitettä rangan, lantion, ja raajojen toimintahäiriöihin. Hän osaa yhdistää anamneesin, observaation ja palpaation avulla saadut löydökset tutkimiseen. Opiskelija tunnistaa ja määrittelee lihastonuksen muutoksia ja lihasperäiset ja nivelperäiset kivut. Osaa selittää sisäelinten heijastekivun syntymekanismin ja tuntee elinten heijastealueet.
Kipu 1 op
Opiskelija ymmärtää kivun fyysisenä, psyykkisenä ja sosiaalisena ilmiönä. Opiskelija tunnistaa tavallisimmat kipua aiheuttavat vauriot ja sairaudet sekä ymmärtää osteopatian mahdollisuudet erilaisten kiputilojen hallinnassa ja hoidossa. Opiskelija tietää perustiedot kivun epidemiologiasta, eri-ikäisten kivun erityispiirteistä ja kiputilojen luokittelusta. Opiskelija osaa tunnistaa erilaisia kiputiloja ja kehittää tiedollisia valmiuksia kivun itsenäiseen hoitoon.
Fysiatria 1 op
Opiskelija on perehtynyt eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön sairauksiin, kiputiloihin ja tapaturmatiloihin fysiatrian alan näkökulmasta. Opiskelija tuntee fysiatrian alan tutkimus- ja hoitomenetelmät sekä fysiatrian alan koulutus- ja tutkimustoiminnan maassamme.

Content

Somaattinen dysfunktio.: 3op
Somaattisen dysfunktion neurofysiologiset selitysmallit: lihastonus, somatoviskeraalinen ja viskerosomaattinen refleksi. Alaselkäkivun, niskakivun ja raajojen kiputilojen taustalla olevat somaattiset dysfunktiot. Kurssi sisältää 2 op harjoittelua.
Kipu: 1 op
Kivun luokitteluperiaatteet. Akuutti ja krooninen kipu. Nosiseptinen ja neurogeeninen kipu. Kiputilojen tutkiminen käytännössä ja erotusdiagnostiikka.
Fysiatria: 1 op
Opiskelija tuntee eri-ikäisten potilaiden tuki- ja liikuntaelimistön keskeiset sairaudet, kiputilat ja tapaturmatilat fysiatrian alan näkökulmasta. Hallitsee keskeisimpien tuki- ja liikuntaelimistön ongelmien ja sairauksien tutkimisen pääpiirteet ja ymmärtää osteopatian mahdollisuudet osana hoitoa

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Assessment criteria, approved/failed

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.

Prerequisites

Ihmisen anatomia 2 ja palpaatiotaidot, Selän ja rintakehän toiminnallinen anatomia