Neurologinen fysioterapia ja kuntoutuminen 1Laajuus (5 op)
Tunnus: SX00EE79
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lääketieteelliset aineet Sote
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
- Tuomas Leisti
- Krista Lehtonen
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Aika ja paikka
Periodit 1 ja 2, Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Muun muassa:
Pyöriä, O. ym. 2015. Aktiivisuutta ja osallistumista tukeva fysioterapia aivoverenkiertohäiriöön sairastuneiden alkuvaiheen kuntoutuksessa. Satunnaistettu seurantatutkimus.
Hiekkala, S. ym. 2019. Aivoverenkiertohäiriöön (avh) sairastuneen henkilön toimintakyvyn arviointi. TOIMIA-suositus IDS022/10.4.2019
Kuntoutuksen tietopohja -hankkeen asiantuntijaryhmä 2020. Aivoverenkiertohäiriön (AVH) sairastaneiden toimintakyvyn vähimmäisarviointi
kuntoutustarpeen arvioinnissa ja kuntoutuspalveluissa. TOIMIA-suositus ID S027/1.4.2020.
Aivoliiton nimetyt aineistot.
Muu ajankohtainen tutkimustieto, jota käytetään opintojaksolla sekä kirjallisessa oppimistehtävässä.
Muu kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h, 1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
- Tuomas Leisti
- Krista Lehtonen
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Jonna Heimonen
- Tuomas Leisti
- Krista Lehtonen
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 27.09.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Kristiina Kokkonen
- Inari Heimo
- Tuomas Leisti
- Krista Lehtonen
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Kristiina Kokkonen
- Inari Heimo
- Krista Lehtonen
- Tuomas Leisti
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
-
SXB21K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Kristiina Kokkonen
- Inari Heimo
- Tuomas Leisti
- Krista Lehtonen
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
-
SXB21K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Luennot
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen (Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla)
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Kristiina Kokkonen
- Inari Heimo
- Krista Lehtonen
- Tuomas Leisti
Vastuuopettaja
Krista Lehtonen
Ryhmät
-
SXB20S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata toimintakykyyn vaikuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä neurologisten sairauksien ennaltaehkäisyn, hoidon ja kuntoutuksen ajantasaiset perusteet. Opiskelija osaa luoda terapiasuhteen kuntoutujaan huomioiden hänen toimintakykyyn ja vuorovaikutukseen yhteydessä olevat tavallisimmat neuropsykologiset oireyhtymät. Opiskelija osaa kuvata miten hyödyntää neuropsykologista tietoa kuntoutujan kuntoutumisen edistämisessä. Opiskelija osaa arvioida erityistä tukea tarvitsevan, vaikeavammaisen asiakkaan ja hänen lähiyhteisön toimintakykyä sekä tunnistaa toimintakyvyssä tapahtuvia muutoksia.
Sisältö
Toimintakykyä muuttavat tavallisimmat neurologiset oireyhtymät sekä hoidon ja kuntoutuksen perusteet
Kuntoutujan osallisuuden mahdollistavan terapiasuhteen luominen vaikeavammaiseen asiakkaaseen ja hänen lähiyhteisöönsä
Kuntoutuja aktiivisena oppijana tyypilliset neuropsykologiset erityishäiriöt huomioiden
Kuntoutujan toimintakyvyn arviointi ja fysioterapian suunnittelu yhteistyössä kuntoutujan ja hänen
läheistensä sekä monialaisen verkoston kanssa
Opetusmenetelmät
Oppimistehtävät
Lähiopetus ja verkko-opetus
Työpajat
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa. Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen opetukseen
Oppimistehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija osaa kuvata ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet. Opiskelija osaa tuki- ja liikuntaelimistön toiminnan edistämisen perusteet. Opiskelija on suorittanut vähintään 6 op laajuisen ohjatun fysioterapiaharjoittelun.