Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten akuutti hoitotyöLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00ED08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä

Sisältö

- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Ilmoittautumisaika

06.05.2024 - 19.05.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Meriläinen
  • Anne Tammivuori
  • Sairaanhoitotyö3 Virtuaali
Vastuuopettaja

Anne Tammivuori

Ryhmät
  • SXK23K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä

Sisältö

- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa

Aika ja paikka

2. periodi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681

Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset: (astma, allergia, epilepsia, Kehityksellinen kielihäriö, DM, Alahengitystieinfektiot (lapset), Elvytys (lapset) (Terveysportti)
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, Lasten-triage, hoidon tarpeen arviointi,
Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: tiedot orientaatiossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojaksoa tulee olla suoritettuna Lääkehoito 1, Sisätautipotilaan ht, Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan ht, iv-lääkehoidon osuus Lääkehoito 2-opintojaksosta.

Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)

Opintojakson opettajat:
Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi
Jaana Meriläinen (psykologian opettaja)

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Verkko-ohjauksen Moodle-tehtävät hyväksytty/hylätty
Pienryhmätyö ja siihen liittyvä seminaari hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.12.2023

Ajoitus

18.03.2024 - 19.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maria Kouvalainen
  • Anu Jokinen
  • Anne Tammivuori
Vastuuopettaja

Anne Tammivuori

Ryhmät
  • SXK22S1A
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
  • SXK22S1B
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä

Sisältö

- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa

Aika ja paikka

3. periodi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681

Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset: (astma, allergia, epilepsia, Kehityksellinen kielihäriö, DM, Alahengitystieinfektiot (lapset), Elvytys (lapset) (Terveysportti)
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, Lasten-triage, hoidon tarpeen arviointi,
Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: tiedot orientaatiossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojaksoa tulee olla suoritettuna Lääkehoito 1, Sisätautipotilaan ht, Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan ht, iv-lääkehoidon osuus Lääkehoito 2-opintojaksosta.

Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)

Opintojakson opettajat:
Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi (vastuuopettaja) ja
Maria Kouvalainen, maria.kouvalainen@metropolia.fi
Psykologian opettaja Anu Jokinen, anu.jokinen2@metropolia.fi

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Verkko-ohjauksen Moodle-tehtävät hyväksytty/hylätty
Ohjauksen verkkokurssit
Pienryhmätyö ja siihen liittyvä seminaari hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2023 - 14.05.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 17.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 35

Koulutus
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Tammivuori
Vastuuopettaja

Anne Tammivuori

Ryhmät
  • SXK22K2
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä

Sisältö

- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa

Aika ja paikka

2. periodi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681

Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset: (astma, allergia, epilepsia, Kehityksellinen kielihäriö, DM, Alahengitystieinfektiot (lapset), Elvytys (lapset), Down oireyhtymä (Terveysportti)
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, Lasten-triage, hoidon tarpeen arviointi, Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes

Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: tiedot orientaatiossa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojaksoa tulee olla suoritettuna Lääkehoito 1, Sisätautipotilaan ht, Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan ht, iv-lääkehoidon osuus Lääkehoito 2-opintojaksosta.

Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)

Opintojakson opettaja: Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi

Opintojaksopalaute:

Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Verkko-ohjauksen Moodle-tehtävät hyväksytty/hylätty
Pienryhmätyö ja siihen liittyvä seminaari hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Ilmoittautumisaika

02.05.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.09.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Tammivuori
Vastuuopettaja

Anne Tammivuori

Ryhmät
  • SXK21S1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä

Sisältö

- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa

Aika ja paikka

Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681
Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, ESI-triage, hoidon tarpeen arviointi, Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä hoitosuositus: https://www.hotus.fi/leikki-ikaisen-emotionaalinen-tuki-paivakirurgisessa-hoitotyossa- hoitosuositus/
Vatsakipu lapsella (2019):
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00545

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: SU202209 ja SU202210

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2, lääkehoito 1

Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Ohjauksen pienryhmätehtävä hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 12.12.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 11.02.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys

Toimipiste

Myllypurontie 1

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anne Tammivuori
Vastuuopettaja

Anne Tammivuori

Ryhmät
  • SXK21K1
    Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä

Sisältö

- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa

Aika ja paikka

Myllypuron kampus, Myllypurontie 1

Oppimateriaalit

Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681
Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, ESI-triage, hoidon tarpeen arviointi, Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä hoitosuositus: https://www.hotus.fi/leikki-ikaisen-emotionaalinen-tuki-paivakirurgisessa-hoitotyossa- hoitosuositus/
Vatsakipu lapsella (2019):
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00545

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Opetusmenetelmät

Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: SU202203 ja SU202204

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.

Sisällön jaksotus

Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.

Lisätietoja opiskelijoille

Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2, lääkehoito 1

Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)

Arviointiasteikko

0-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Ohjauksen pienryhmätehtävä hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5

Esitietovaatimukset

Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.