Vaatetusalan tutkimusviestintä ja työelämän ruotsiLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00EE17
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Opiskelija:
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
• osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
• osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti.
• tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
• tuntee asiatekstin yleiset ominaispiirteet ja käytänteet.
• hallitsee lähteiden käyttöä.
• osaa kirjoittaa ja muokata tekstejään opinnäytetyönsä eri vaiheissa.
• osaa vaikuttaa kirjoittamansa tekstin ymmärrettävyyteen lukija huomioiden.
• osaa soveltaa oppimaansa opinnäytetyössään ja työelämän viestinnässä.
Sisältö
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Vaatetusalan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä. Erilaisten neuvottelu- ja työtilanteiden harjoittelu. Mallistojen esittelemistä, liikekirjeiden ja erilaisten sopimusten laatimista ruotsin kielellä. Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit. Vaatetusalan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet. Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen.
Tutkimusviestintä 2 op:
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Perehdytään vaatetusalan tutkimuskenttään ja -viestintään. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Harjoitellaan luetun ymmärtämistä, tulkitsemista, soveltamista ja monipuolista kirjoittamista. Saavutetaan valmiudet ammattikorkeakoulun opinnäytetyön kirjoittamiseen.
Esitietovaatimukset
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.
Tutkimusviestintä 2 op:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B2.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta sekä hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja vetäjänä asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Lisätiedot
Opintojakso jakaantuu kahteen osaan: Tutkimusviestintä 2 op ja Työelämän ruotsi 3 op, jossa suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 04.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
12 - 23
Koulutus
- Vaatetusalan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Ojala-Soini
- Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Päivi Lonka
Ryhmät
-
KXI21S1Vaatetusalan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Opiskelija:
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
• osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
• osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti.
• tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
• tuntee asiatekstin yleiset ominaispiirteet ja käytänteet.
• hallitsee lähteiden käyttöä.
• osaa kirjoittaa ja muokata tekstejään opinnäytetyönsä eri vaiheissa.
• osaa vaikuttaa kirjoittamansa tekstin ymmärrettävyyteen lukija huomioiden.
• osaa soveltaa oppimaansa opinnäytetyössään ja työelämän viestinnässä.
Sisältö
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Vaatetusalan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä. Erilaisten neuvottelu- ja työtilanteiden harjoittelu. Mallistojen esittelemistä, liikekirjeiden ja erilaisten sopimusten laatimista ruotsin kielellä. Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit. Vaatetusalan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet. Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen.
Tutkimusviestintä 2 op:
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Perehdytään vaatetusalan tutkimuskenttään ja -viestintään. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Harjoitellaan luetun ymmärtämistä, tulkitsemista, soveltamista ja monipuolista kirjoittamista. Saavutetaan valmiudet ammattikorkeakoulun opinnäytetyön kirjoittamiseen.
Aika ja paikka
Ruotsi: Arabian kampus, lukujärjestyksen mukaan
Oppimateriaalit
Ruotsi: Opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteisest harjoitukset, ryhmätyöskentely, luennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: viimeisellä tunnilla kirjallinen tentti, suullinen tasotarkistustehtävä yleensä toiseksi viimeisellä tunnilla, uusintatentiimahdollisuus kaksi kertaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
RU: Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
läsnäoloa tunneilla, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävä tuntien ulkopuolella
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi; Opetus lukujärjestyksen mukaan Arabian kampuksella
Opetus ruotsiksi ja tarvittaessa suomeksi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta sekä hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja vetäjänä asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi: Jatkuva arviointi, kirjallinen tentti ja suullinen tasotarkastustehtävä.
Suullinen ja kirjallinen arvointi erikseen. Arviointi asteikolla 0-5.
Esitietovaatimukset
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.
Tutkimusviestintä 2 op:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso jakaantuu kahteen osaan: Tutkimusviestintä 2 op ja Työelämän ruotsi 3 op, jossa suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 05.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuurituotannon ja vaatetuksen tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 23
Koulutus
- Vaatetusalan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anne Ojala-Soini
- Anne Lipasti
Vastuuopettaja
Päivi Lonka
Ryhmät
-
KXI20S1Vaatetusalan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Opiskelija:
• saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön (1129/2014, 7 §) edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen (ruotsin kielen tai suomen toisena kielenä) suullisen ja kirjallisen taidon.
• osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti oman alansa työympäristössä ja monialaisen työyhteisön jäsenenä ottaen eettisesti huomioon erilaiset toimijat työskentelyssään ruotsin kielellä sekä Suomessa että Pohjoismaissa TAI suomen kielellä (S2) Suomessa ottaen huomioon viestintätilanteeseen osallistuvien kulttuurisia ja kielellisiä lähtökohtia. Opiskelijan suulliset ja kirjalliset viestintätaidot (ruotsi tai suomi toisena kielenä) ovat vähintään Eurooppalaisen viitekehyksen taitotasoa B1.
• osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation suomia mahdollisuuksia oman alansa työtehtävissä. Opintojen aikana opiskelijalle syntyy kyky ottaa vastuuta oman kieli- ja viestintäosaamisensa kehittämisestä sekä kyky ja motivaatio kehittää niitä.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opintojakson jälkeen opiskelija:
• osaa hakea ja arvioida tietoa kriittisesti ja käyttää sitä tavoitteellisesti.
• tuntee suullisen ja kirjallisen viestinnän hyvät käytännöt ja osaa soveltaa niitä tarkoituksenmukaisesti.
• tuntee asiatekstin yleiset ominaispiirteet ja käytänteet.
• hallitsee lähteiden käyttöä.
• osaa kirjoittaa ja muokata tekstejään opinnäytetyönsä eri vaiheissa.
• osaa vaikuttaa kirjoittamansa tekstin ymmärrettävyyteen lukija huomioiden.
• osaa soveltaa oppimaansa opinnäytetyössään ja työelämän viestinnässä.
Sisältö
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Vaatetusalan keskeiset kansainväliset ja kotikansainväliset vuorovaikutustilanteet: yksilö- ja ryhmäviestintä. Erilaisten neuvottelu- ja työtilanteiden harjoittelu. Mallistojen esittelemistä, liikekirjeiden ja erilaisten sopimusten laatimista ruotsin kielellä. Ammattialan keskeiset käsitteet ja termit. Vaatetusalan organisaatiot, työympäristöt, -tehtävät, -prosessit ja -välineet. Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen.
Tutkimusviestintä 2 op:
Tieteellisen kirjoittamisen perusteet. Perehdytään vaatetusalan tutkimuskenttään ja -viestintään. Lähteiden eettinen ja kriittinen käyttö ja merkintätavat. Esiintymistaidot, puhumalla vaikuttaminen ja palautteen antaminen. Harjoitellaan luetun ymmärtämistä, tulkitsemista, soveltamista ja monipuolista kirjoittamista. Saavutetaan valmiudet ammattikorkeakoulun opinnäytetyön kirjoittamiseen.
Aika ja paikka
Ruotsi: Arabian kampus, lukujärjestyksen mukaan
Oppimateriaalit
Ruotsi: Opettajan oma, saatavilla ennen kurssin alkua
Opetusmenetelmät
Ruotsi: vuorovaikutteisest harjoitukset, ryhmätyöskentely, luennot
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ruotsi: viimeisellä tunnilla kirjallinen tentti, suullinen tasotarkistustehtävä yleensä toiseksi viimeisellä tunnilla, uusintatentiimahdollisuus kaksi kertaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
RU: Opiskelijan työtä 3 op = 3 x 27 h.
läsnäoloa tunneilla, itsenäistä opiskelua, kirjoitustehtävä tuntien ulkopuolella
Lisätietoja opiskelijoille
Ruotsi; Opetus Arabian kampuksella
Opetus ruotsiksi ja tarvittaessa suomeksi
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa sisällöllisesti eheän tekstin, jossa viesti välittyy, ja osallistuu aloitteellisesti vuorovaikutukseen alan tutuissa tilanteissa. Hän osaa käyttää kohtalaisesti oman alan ja yleiskielen perussanastoa. Sanavalinnoissa voi esiintyä epätarkkuuksia ja rakenteissa puutteita, jotka eivät kuitenkaan häiritse viestintää. Hän ääntää ymmärrettävästi, eivätkä lauserytmin katkot haittaa viestin perille menoa.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa itsenäisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta ja hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia rakentavasti asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa selkeää ja yksityiskohtaista tekstiä tilanteeseen sopivalla ja osuvalla tavalla. Hän osallistuu aktiivisesti ja tilanteen mukaisesti vuorovaikutukseen ammattialan tilanteissa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta ja ottaa huomioon keskustelukumppanin. Hän käyttää oman alan ja yleiskielen sanastoa monipuolisesti ja rakenteita lähes virheettömästi. Hän ääntää selkeästi ja lauserytmi on luontevaa.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa tavoitteellisesti käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea monipuolisesti tietoa ammatillisista lähteistä ja arvioida kriittisesti tiedon luotettavuutta sekä hyödynnettävyyttä opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia ryhmän jäsenenä ja vetäjänä asiantuntijantyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa. Opiskelija osoittaa halua kehittyä asiantuntijan viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Työelämän ruotsi 3 op:
Ammattialaansa liittyvissä viestintätilanteissa opiskelija selviytyy tavallisimmissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Hän osaa kirjoittaa yksinkertaista, osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa. Hän osallistuu yksinkertaiseen vuorovaikutukseen, mutta tarvitsee usein tukea keskustelukumppanilta. Hän hallitsee tavallista oman alan ja yleiskielen sanastoa, mutta epätarkkuudet ja muiden kielten vaikutus voivat häiritä viestin perillemenoa. Hän käyttää tavallisimpia perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti. Hän ääntää pääosin ymmärrettävästi, vaikka ääntäminen poikkeaa kohdekielestä ja lauserytmin hitaus vaikeuttaa viestinnän toimivuuden arviointia.
Tutkimusviestintä 2 op:
Opiskelija osaa ohjattuna käyttää ja tuottaa ammatillisessa asiantuntijatyössä tarvittavia suullisia ja kirjallisia tekstilajeja. Hän osaa hakea tietoa ammatillisista lähteistä sekä hyödyntää hankkimaansa tietoa opinnoissaan ja työtehtävissään. Opiskelija osaa toimia asiantuntijatyön sekä tutkimus- ja kehittämistyön viestintätilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ruotsi: Jatkuva arviointi, kirjallinen tentti ja suullinen tasotarkastustehtävä.
Suullinen ja kirjallinen arvointi erikseen. Arviointi asteikolla 0-5.
Esitietovaatimukset
Vaatetusalan työelämän ruotsi 3 op:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.
Tutkimusviestintä 2 op:
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B2.
Lisätiedot
Opintojakso jakaantuu kahteen osaan: Tutkimusviestintä 2 op ja Työelämän ruotsi 3 op, jossa suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen.