Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1Laajuus (5 op)
Tunnus: KX00DW89
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF24S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF24S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15
Kotiluokka on AS102, Soiva, Arabian kampus.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikista sovelluksista sovitaan vuosikurssin vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maria Mäntylä
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Sanna Vuolteenaho
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa erotella luovassa ryhmätoiminnassa havainnoimiaan työtapoja, pedagogisia prosesseja ja lähestymistapoja sekä toimintaa. Hän tunnistaa ja kykenee reflektoimaan musiikillisessa vuorovaikutustilanteessa vaikuttavia tekijöitä ja siihen liittyviä tunteita. Hän osaa sitoa luentojen ja kirjallisuuden myötä hankkimaansa tietoa omiin kokemuksiinsa kehityspsykologiasta ja musiikkikasvatuksesta sekä reflektoida pedagogista ajatteluaan yksin ja ryhmässä. Opiskelija kykenee tunnistamaan luovuuteen, musiikkiin ja oppimiseen liittyviä erilaisia näkemyksiä ja niiden taustalla vaikuttavia käsityksiä oppimisesta. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja kokeilla niitä käytännössä. Hän osaa kuvata musiikkikasvatuksen suunnittelun lähtökohtia ja kykenee suuntaamaan omaa oppimistaan kokeillen niitä käytännön harjoituksissa. Hän pystyy reflektoimaan omaa kehittymistään pedagogina. Opiskelija osaa toimia vuorovaikutustilanteissa rakentavasti ja ryhmän päämäärää tukien.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, opetuksen suunnittelun lähtökohdat, ryhmässä oppiminen, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, oppijalähtöisen musiikkikasvatuksen taustalla vaikuttavat oppimiskäsitykset, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102 2.9. klo 9.00 yhteinen aloitus
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen ja reflektoida sen mahdollistamaa oppimista. Hän osaa havainnoida omaa oppimistaan sekä tunnistaa oppimiseen vaikuttavia tekijöitä näkemissään ja kokemissaan opetustilanteissa. Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Essee
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.