Musiikin opettaminen ja luova toiminta ryhmässä 1Laajuus (5 op)
Tunnus: KX00DW93
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-17 ja torstaisin 9-15. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikinopettaminen ja luova toiminta ryhmässä 1, 5 op ja Taide yhteisön tukena, 10 op, muodostavat Vamukan 2. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 15 op, josta on kontaktiopetusta n. 150 tuntia, oman työn osuus n. 250 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Vamukaopetukseen varattava tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin 9-17. Kotiluokkat AS102 ja AS411 ovat käytössä myös muina aikoina, opetusta saatetaan sijoittaa niillekin huomioiden muut lukujärjestyksen aineet. Tarkka lukujärjestys julkaistaan myöhemmin. VAMUKA 1+2+3+4 tiedotteena
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan/ opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkempi opintojakson sisältö annetaan opintojakson alussa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Hanna-Maija Aarnio
Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ja reflektoida luovaan ryhmätoimintaan vaikuttavia tekijöitä niin oppijan kuin opettajan näkökulmista sekä osaa soveltaa tätä kehittäen omaa pedagogista kasvuaan. Hän osaa reflektoida oppijalähtöiseen musiikkikasvatukseen liittyvää tietoa ja hyödyntää sitä aktiivisesti oman pedagogisen ajattelunsa rakentamisessa. Hän tunnistaa erilaisia pedagogisia lähestymistapoja ja niiden vaikutuksia musiikillisen oppimisen mahdollisuuksiin ryhmätoiminnassa. Opiskelija osaa suunnitella luovia opetustilanteita oppijalähtöisesti ja löytää käytännön ilmiöiden yhteyksiä teoreettiseen tietoon. Opiskelija osaa analysoida ryhmän toimintaa ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Hän osaa myös hyödyntää opetusprosessissa monipuolisesti musiikkikasvatuksen työtapoja ja tunnistaa niiden sovellusmahdollisuuksia taiteen soveltavan käytön ympäristöissä. Opiskelija osaa laajentaa aktiivisesti ymmärrystään oppimisesta, luovuudesta ja opettamisesta sekä reflektoida monipuolisesti hankkimaansa teoreettista, käytännöllistä sekä kokemuksellista tietoa. Opiskelija osaa hyödyntää vuorovaikutuksessa tapahtuvaa oppimista sekä oman kehittymisensä että toisten oppimisen tukena.
Sisältö
Opetuksen suunnittelu ja opetustilanteen analysointi opettajan, oppijoiden ja opetusprosessin näkökulmista, neurotieteen näkökulmat oppimiseen, osallisuus, erilaiset oppimiskäsitykset ja pedagogiset toimintakulttuurit, ryhmätoiminnan ohjaaminen ja ymmärtäminen, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Tiistaisin klo 9-18 ja torstaisin klo 9-15 erillisen lukujärjestyksen mukaan. Luokat AS102 ja AS411.
Oppimateriaalit
Opettajalta opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Työpajat
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikataulu opettajalta kurssin aluksi. 10 op = 270 tuntia.
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
-
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella musiikkitoimintaa ja reflektoida oppimista elämänkulun eri vaiheissa. Hän osaa huomioida ihmisten erilaisten ominaisuuksien sekä tuen tarpeiden vaikutuksia musiikkitoiminnan suunnittelussa sekä tunnistaa opettajan pedagogisten valintojen merkitystä oppimiselle ryhmässä. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita. Opiskelija osaa toimia työryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta erilaisissa ryhmätyön vaiheissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja/Portfolio
Oppimistehtävä
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa reflektoida erilaisia käsityksiä oppimisesta, opettamisesta sekä tunnistaa niiden vaikutuksia ympäröivässä opetuskulttuurissa. Opiskelija osaa käyttää musiikkikasvatuksen työtapoja opetuksen suunnittelussa ja viedä niitä käytäntöön. Hän osaa musiikkitoiminnan suunnittelussa huomioida oppijoiden erilaisia tarpeita, ryhmän tilanteita sekä oppimiseen vaikuttavia kokonaisvaltaisia näkökulmia.