Kultauksen ja pintakäsittelyjen konservointiLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: KI00CM09
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelijat oppivat luentojen ja käytännön harjoitustöiden kautta kullattujen ja muilla tekniikoilla pintakäsiteltyjen esineiden, mm kehysten vaurioiden syntymekanismeista ja vaurioiden syistä sekä metodeista ja materiaaleista joita on mahdollista käyttää erityyppisten kullattujen ja pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnissa ja restauroinnissa.
Sisältö
Kullattujen ja muulla tavalla pintakäsiteltyjen esineiden, mm kehysten puhdistus, puuttuvien koriste-elementtien valmistaminen, kittaus / täyttö sekä erilaiset retusointimenetelmät, mukaan lukien kullattujen ja hopeoitujen pintojen paikkaus alkuperäisillä menetelmillä ovat osa kurssia.
Esineet valokuvataan ja dokumentoidaan opintojakson alussa osaston dokumentointivaatimusten mukaisesti joka tarvittaessa sisältää myös esineen materiaalianalyysit. Työskentely tapahtuu joko yksin tai ryhmässä.
Esitietovaatimukset
Opintojaksot: Johdatus maalaustaiteen konservointiin, Kultaus.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arvosana 1
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia kullattujen ja pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä, ja visuaalisessa dokumentoinissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, opiskelija ei pysty ollenkaan perustelemaan tehtyjä valintoja, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Arvosana 2
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia ja puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, opiskelija ei pysty riittävän selkeästi perustelemaan tehtyjä valintoja, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole paneuduttu kunnolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Arvosana 3
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut kullattujen ja pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnin tekstissä ja / tai lisämateriaalissa pieniä puutteita ja epätarkkuutta, pieniä asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on hyvää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, opiskelija pystyy jonkin verran perustelemaan tehtyjä valintoja, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut useamman kerran tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arvosana 4
Hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut kullattujen ja pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnin perusideat ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön sekä osaa selittää asiantuntevasti tehtyjen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset.
Dokumentoinnissa sallitaan vain pientä epätarkkuutta mutta ei asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuuden tulee olla onnistunut ja työ on kiitettävää tasoa. Konservoinnin toimenpiteet on suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, opiskelija pystyy riittävän selkeästi perustelemaan tehtyjä valintoja, työskentely on ollut riittävän itsenäistä mutta on ollut tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja toiminut erittäin hyvin ryhmän osana.
Erinomainen ja tasapainoinen dokumentoinnin ja käytännön työn kokonaisuus. Asiat etenivät opintojaksolla johdonmukaisesti, dokumentoinnin ilmaisutapa on tarkka eikä tulkinnanvaraista. Dokumentointi on selkeä ja helppo lukea, ei asiavirheitä.
Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut kullattujen ja pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnin perusideat erittäin hyvin ja osaa soveltaa oppimaansa käytännön työhön. Opiskelija osaa selittää ja perustella asiantuntevasti suoritettujen toimenpiteiden ja materiaalien valinnat, syyt ja seuraukset. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, konservoinnin eettiset ja esteettiset näkökulmat on otettu huomioon ja konservointityön jälki on kiitettävää tasoa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Kokonaisuus ei ole tasapainoinen. Opiskelija ei pysty hahmottamaan monia kullattujen ja pintakäsiteltyjen esineiden konservoinnin perusideoita eikä sen vuoksi pysty täysin soveltamaan oppimaansa käytännön työhön. Toimenpiteiden ja materiaalivalintojen perustelut ovat haparoivia, epäselviä ja selviä puutteita ilmenee aikaisemmin opitun tiedon osalta.
Dokumentoinnin tekstissä, ja visuaalisessa dokumentoinissa paljon puutteita ja epätarkkuutta, isoja asiavirheitä. Käytännön konservoinnin osalta kokonaisuus on hyvin huolimaton. Kaikkia konservoinnin toimenpiteitä ei ole suoritettu eettisesti ja esteettisesti hyväksyttävästi, opiskelija ei pysty ollenkaan perustelemaan tehtyjä valintoja, työskentely ei ole ollut itsenäistä ja on ollut hyvin paljon tarvetta lehtorin lisäohjaukselle konservointiprosessin ja dokumentoinnin aikana. Kokonaisuus on sellainen josta näkyy, että siihen ei ole lainkaan paneuduttu.
Lisätiedot
Luennot, video, käytännön harjoitustyöt.