Simulation in Building PhysicsLaajuus (5 cr)
Code: TX00CQ13
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
You will be able to simulate the hygrothermal performance of a building envelope and interpret the results:
planning and construction of new buildings
identifying and avoiding risky structures
when modifications are made to an old structure
its building physical behaviour will change
At least the performance of the structure should not degrade!
carrying out structural condition surveys
identifying moisture damages, analysing physical processes leading to them and recommending possible measures
Acute questions, true professionals are needed:
? effects of climate change?
? energy efficiency requirements, low energy and passive houses
Content
Heat and moisture transfer and storage in building envelopes
Modern information technology
several simultaneous physical processes
complex structures:
corners, thermal bridges, ground soil etc.
time-dependent systems:
variable weather conditions
drying of a structure, heat storage etc.
Carrying out a simulation and interpreting the results
Assessment criteria, satisfactory (1)
Students have achieved the course objectives fairly. The students recognizes, are able to define and use the subject matter of the course concepts and models. The students understands the criteria and principles of developing expertise.
Assessment criteria, good (3)
The student has achieved the course objectives well, even though the knowledge and skills need improvement on some areas. The student has completed the required learning exercises in good or satisfactory level. The student is able to define the course concepts and models and is able to justify the analysis. The student is able to apply their knowledge in study and work situations.
Assessment criteria, excellent (5)
The student has achieved the objectives of the course with excellent marks. The student master commendably the course subject area’s concepts and models. The student has completed the required learning exercises in good or excellent level. The student is able to make justified and fluent analysis and to present concrete development measures. The student is well prepared to apply their knowledge in study and work situations.
Assessment criteria, approved/failed
Students have achieved the course objectives fairly. The students recognizes, are able to define and use the subject matter of the course concepts and models. The students understands the criteria and principles of developing expertise.
Enrollment
06.05.2024 - 25.08.2024
Timing
26.08.2024 - 15.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Real Estate and Construction
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Civil Engineering
Teachers
- Kari Suvanto
- Hannu Hakkarainen
Groups
-
RP22Rakentamisen projektinhallinta
Objective
Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot
Content
Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Enrollment
02.05.2023 - 27.08.2023
Timing
28.08.2023 - 17.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Real Estate and Construction
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 50
Degree programmes
- Civil Engineering
Teachers
- Kari Suvanto
- Hannu Hakkarainen
Groups
-
AVOINAMK_K23-K24_TXGAVOINAMK_K23-K24_TXG_Rakennustekniikan siltaopinnot
-
RP21Rakentamisen projektinhallinta
Objective
Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot
Content
Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Enrollment
02.05.2022 - 28.08.2022
Timing
29.08.2022 - 18.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Real Estate and Construction
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Civil Engineering
Teachers
- Kari Suvanto
Groups
-
RP20ARakentamisen projektinhallinta
-
AVOINAMK_K22-K23_TXG_SILTAAVOINAMK_K22-K23_TXG_Rakennustekniikan siltaopinnot
-
RP20BRakentamisen projektinhallinta
Objective
Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot
Content
Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Enrollment
29.11.2021 - 09.01.2022
Timing
10.01.2022 - 30.04.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Real Estate and Construction
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 40
Degree programmes
- Civil Engineering
Teachers
- Kari Suvanto
Groups
-
RP19ARakentamisen projektinhallinta
-
RP19BRakentamisen projektinhallinta
Objective
Oppilas osaa simuloida rakenteen lämpö- ja kosteusteknistä toimintaa ja tulkita saamiaan tuloksia:
uudisrakentaminen
Riskirakenteiden välttäminen
kun rakenteeseen tehdään muutoksia, sen rakennusfysikaalinen toiminta muuttuu
Rakenteen toiminta ei saa ainakaan heikentyä!
kuntotutkimukset ja niiden tulosten tulkinta
Mistä kosteusvaurio aiheutui?
Miten rakenne korjattava?
Akuutteja kysymyksiä, osaajia tarvitaan:
? ilmastonmuutoksen vaikutus?
? kiristyvät lämmöneristysmääräykset, matalaenergia-
ja passiivitalot
Content
Lämmön ja kosteuden siirtyminen ja varastoituminen rakenteessa
Moderni tietotekniikka
eri fysikaalisten ilmiöiden yhteisvaikutus
monimutkaiset geometriat:
kylmäsillat, nurkat, maaperä ym.
rakenteen lämpö- ja kosteustekninen aikakehitys:
todellisten säätilastojen mukaiset lämpö- ja kosteusrasitukset
rakenteen kastuminen ja kuivuminen, lämmön varaaminen ym.
Simulaation toteutus ja tulosten tulkinta
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa määritellä hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja ja pystyy tekemään perusteltua analyysiä. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa vapaa- ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden merkityksen opintojakson alalla ja osaa analysoida omaa asiantuntijuuttaan.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja mallit. Opiskelija osaa analysoida sujuvasti ja perustellusti sekä esittää käytännön kehittämistoimenpiteitä. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa vapaa-ajan, opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida opintojakson alan asiantuntijuutta ja omaa asiantuntijaksi kehittymistään.
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa, osaa määritellä ja käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja malleja. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen edellytykset ja periaatteet.