Rakentamisen kemia ja viestintäLaajuus (5 op)
Tunnus: TM00EC68
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Ryhmät
-
TXI24S2BRakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma monimuoto, talonrakennustekniikka
-
TXI24B_AVOINRakennusalan työnjohdon (AMK) väyläopinnot, talonrakennus ja infra, monimuotototeutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 12.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomo Suorsa
- Kari Salmi
Ryhmät
-
RKM23ARakennusalan työnjohto, päivätoteutus
-
RKM23BRakennusalan työnjohto, päivätoteutus
-
RKM23CRakennusalan työnjohto, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Kemia: Opetusmoniste
Opetusmenetelmät
Kemia: oppitunnit luokassa tai etäyhteydellä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kemia: sovitaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 133 h
Oppitunnit: 40 h
Koe: 2 h
Esitelmä: 2 h
Itseopiskelu: 89 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjallisuustyö ja esitelmä ovat yhteiset sekä kemiassa että viestinnässä ja vaikuttavat arvosanaan kummassakin osassa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kemia:
Pisteitä kokeen maksimista.
40% = 1
52% = 2
64% = 3
76% = 4
88% = 5
Arvosana voi muuttua +/- 1 -yksikköä kirjallisuustyön ja esitelmän perusteella
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 14.01.2024
Ajoitus
15.01.2024 - 12.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomo Suorsa
- Kari Salmi
Ryhmät
-
TXI23S2BRakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma monimuoto, talonrakennustekniikka
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Kemia: Opetusmoniste
Opetusmenetelmät
Kemia: oppitunnit luokassa tai etäyhteydellä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kemia: sovitaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 133 h
Oppitunnit: 40 h
Koe: 2 h
Esitelmä: 2 h
Itseopiskelu: 85 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjallisuustyö ja esitelmä ovat yhteiset sekä kemiassa että viestinnässä ja vaikuttavat arvosanaan kummassakin osassa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kemia:
Pisteitä kokeen maksimista.
40% = 1
52% = 2
64% = 3
76% = 4
88% = 5
Arvosana voi muuttua +/- 1 -yksikköä kirjallisuustyön ja esitelmän perusteella
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 07.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomo Suorsa
- Kari Salmi
Ryhmät
-
RKM22CRakennusalan työnjohto, päivätoteutus
-
RKM22BRakennusalan työnjohto, päivätoteutus
-
RKM22ARakennusalan työnjohto, päivätoteutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 07.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomo Suorsa
- Kari Salmi
Ryhmät
-
TXI22S2Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 08.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomo Suorsa
- Kari Salmi
Ryhmät
-
RKM21CRakennusalan työnjohto, nuorten koulutus
-
RKM21BRakennusalan työnjohto, nuorten koulutus
-
RKM21ARakennusalan työnjohto, nuorten koulutus
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Kemia: Opetusmoniste
Opetusmenetelmät
Kemia: oppitunnit luokassa tai etäyhteydellä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kemia: sovitaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 138 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjallisuustyö ja esitelmä ovat yhteiset sekä kemiassa että viestinnässä ja vaikuttavat arvosanaan kummassakin osassa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kemia:
Pisteitä kokeen maksimista.
40% = 1
52% = 2
64% = 3
76% = 4
88% = 5
Arvosana voi muuttua +/- 1 -yksikköä kirjallisuustyön ja esitelmän perusteella
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 08.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kiinteistö- ja rakennusala
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuomo Suorsa
- Kari Salmi
Vastuuopettaja
Jouni Ruotsalainen
Ryhmät
-
TXI21S2Rakennusalan työnjohdon tutkinto-ohjelma monimuoto
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteina on, että opiskelija kykenee käyttämään tietojaan kemian lainalaisuuksista ja ilmiöistä rakennusalan problematiikkaan. Opiskelija tuntee kemiallisesta näkökulmasta keskeisten rakenne- ja rakennusmateriaalien ominaisuudet, ympäristön kemialliset rasituksen sekä niiden vaikutukset tavanomaisimpiin rakennusalan materiaaleihin ja kykenee tältä pohjalta ja tästä näkökulmasta vertailemaan eri materiaalien soveltuvuutta käyttötarkoitukseensa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija kykenee hakemaan oman ammattialansa tietoa ja prosessoimaan sitä sekä arvioimaan tiedon merkitystä ja luotettavuutta. Opintojakson suoritettuaan opiskelija hallitsee ammatissaan tarvittavat vuorovaikutustaidot. Hän osaa laatia oman alansa perustekstejä, viestiä kirjallisesti omasta alastaan ja soveltaa kielenkäyttösuosituksia. Hän osaa esiintyä asiantuntevasti ja tilanteen mukaisesti. Hän pystyy toimimaan työ- ja projektiryhmän jäsenenä ja hallitsee projektiviestinnän kirjalliset ja suulliset käytänteet. Hän osaa soveltaa suomenkielisen tutkimusraportoinnin periaatteita ja tekstikäytänteitä sekä hankkia ja käyttää alansa tietoa. Opiskelija osaa arvioida ja kehittää omaa viestintäosaamistaan saamansa palautteen pohjalta.
Sisältö
Tiedonhankinta ja alan tiedonlähteiden kriittinen käyttö. Verkkoviestinnän perusteet. Suullinen viestintä ja vuorovaikutus: esiintymistaito, puhetilanteiden suunnittelu ja havainnollistaminen sekä puhumalla vaikuttaminen. Opinnäytetyön laatimisen perusteet.
Kemian yleiset perusteet
-alkuaine,
-yhdiste,
-molekyyli,
-jaksollinen järjestelmä,
-kemiallinen kaava
Metallien korroosio
- Sähkökemiallisen jännitesarja sen soveltaminen, galvaaniset sarjat.
- Korroosioreaktioiden periaatteet, kemiallisen korroosion ja sähkökemiallisen korroosion perusteet.
- Keskeiset korroosiotyypit, korroosion synty ja torjunta.
Betonin kemia
- Sementin kemialliset koostumusvaihtoehdot ja koostumuksen vaikutus betonin ja teräsbetonin ominaisuuksiin.
- Sementtikiven ja betoniterästen kemiallinen kestävyys ja korroosiokestävyys.
Muut aihepiirit
- Radon
- Puu
- Vesi
- Rakennusjätteet
- Rakennusalan haitalliset aineet, niiden turvallinen käsittely ja suojautuminen sekä kemikaalien ympäristövaikutukset.
- Kestävä kehitys
Seminaarityöskentelyn aihepiirit
- Seminaarityöskentelyn aiheet määräytyvät rakennusainekemian alueelta opiskelijoiden aihevalintojen perustella.
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
Kemia: Opetusmoniste
Opetusmenetelmät
Kemia: oppitunnit luokassa tai etäyhteydellä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kemia: sovitaan erikseen
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 138 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kirjallisuustyö ja esitelmä ovat yhteiset sekä kemiassa että viestinnässä ja vaikuttavat arvosanaan kummassakin osassa.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija osaa laatia sisällöltään ja kieliasultaan asianmukaisia ja ymmärrettäviä dokumentteja. Opiskelija kykenee käyttämään eri ammatillisia lähteitä kriittisesti ja monipuolisesti sekä hyödyntämään näitä tietolähteitä i opintojakson aihepiireihin liittyvissä tehtävissä. Hän myös osoittaa osaavansa vertailla eri lähteistä saamiaan tietoja. ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin. Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana havainnollisesti, kiinnostavasti ja käyttäen taidokkaasti visuaalisia apuvälineitä. Hän osaa toimia tavoitteellisesti eri rooleissa ryhmäviestintätilanteissa. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ja edistää ryhmän toimintaa.
Opiskelija osaa arvioida omaa ja toisten viestintää ja esittää viestinnällisiä kehittämistavoitteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien käsitteet ja ilmiöt, ymmärtää niiden merkityksen rakennusalalla ja osaa itsenäisesti soveltaa tietoaan ammattialallaan.
Opiskelija osaa hankkia ja soveltaa tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uusia ammatillisia näkökulmia.
Opiskelija osaa laatia ammattimaisia ja viimeisteltyjä dokumentteja, joissa hän osoittaa osaavansa analysoida, arvioida ja vertailla eri lähteistä saatua tietoa.
Opiskelija osaa viestiä alansa asiantuntijana vakuuttavasti ja vaikuttavasti ja osoittaa pystyvänsä monipuoliseen dialogiin vaikeitakin ammatillisista aiheista. Hän toimii aktiivisesti ja päämääräsuuntautuneesti projektin ja ryhmän hyväksi.
Opiskelija haluaa ja osaa kehittää viestintätaitojaan osana asiantuntijuuttaan ja antaa monipuolista palautetta.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Suomeksi
Opiskelijan osaa opintojakson aihepiirien keskeiset käsitteet ja niiden merkityksen ja tietää, mihin niitä voi soveltaa. Opiskelija kykenee tiedonhankintaan opintojakson aihepiireihin liittyvistä aiheista ja ammatillisten harjoitustöiden tarpeisiin. Opiskelija osaa laatia ymmärrettäviä dokumentteja annettujen ohjeiden ja mallien mukaan. Opiskelija osaa toimia projektiryhmän jäsenenä ohjatusti ja osallistua erilaisiin esiintymis- ja vuorovaikutustilanteisiin.
Opiskelija kykenee sekä itse- että vertaisarviointiin.
Opiskelija vastaanottaa ja antaa palautetta.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kemia:
Pisteitä kokeen maksimista.
40% = 1
52% = 2
64% = 3
76% = 4
88% = 5
Arvosana voi muuttua +/- 1 -yksikköä kirjallisuustyön ja esitelmän perusteella
Lisätiedot
Opintojaksossa arvioidaan opiskelijan kemiallista tietämystä ja keskeisten käsitteiden sekä kemiallisten ilmiöiden ymmärtämistä, tiedon hankinta- ja prosessointikykyä, kykyä soveltaa tietojaan käytännön tilanteisiin ja ammattialaansa sekä vuorovaikutusaktiivisuutta opintojakson sisällöllisten aihepiirien parissa.
Arvioinnin menetelminä käytetään opintojakson kokeita, harjoitustehtäviä, dialogeja sekä seminaarityöskentelyä. Seminaarityöskentelyssä arvioidaan opiskelijan aiheenhallinnan lisäksi hänen kykyään kirjalliseen ja suulliseen esitykseen, kykyään argumentoida ammattialansa aiheista sekä vuorovaikutus-, arviointi- ja vertaisarviointitaitoja. Seminaarityöskentelyn arvioinnissa otetaan huomioon sekä viestinnälliset että sisällölliset ansiot.