Skip to main content

Bachelor’s ThesisLaajuus (15 cr)

Code: TX00ED19

Credits

15 op

Objective

The objective of the Bachelor’s Thesis is for the student to demonstrate and develop the ability of applying professional skills and knowledge to a practical development assignment or project relevant to the profession and the working life.

In Metropolia’s Bachelor’s Thesis the student learns and carries out development work, which is based on researched knowledge and other evidence and which concerns the development of professional competences or practices.

On completion of the Bachelor’s Thesis the student will be able to
• identify questions and needs for development in the professional field and the working life and to plan for their solutions
• use reliable and confined information from various sources in the development work
• apply professional skills and knowledge and use appropriate methods for the development task
• execute a development project useful for the working life or the profession in an independent, responsible and collaborative manner
• communicate in different stages of the work both to peers and to other audiences in a clear, well argumented and illustrative manner
• report the results of the work, to assess them and to bring forth proposals for improvement in an appropriate way both in writing and in speech as well as visually.

Content

The student will be able to
• identify questions and needs for development in the professional field and the working life and to plan for their solutions
• use reliable and confined information from various sources in the development work
• apply professional skills and knowledge and use appropriate methods for the development task
• execute a development project useful for the working life or the profession in an independent, responsible and collaborative manner
• communicate in different stages of the work both to peers and to other audiences in a clear, well argumented and illustrative manner
• report the results of the work, to assess them and to bring forth proposals for improvement in an appropriate way both in writing and in speech as well as visually.

Assessment criteria, satisfactory (1)

See the Bachelor's thesis assessment grid (appendix)

Assessment criteria, good (3)

See the Bachelor's thesis assessment grid (appendix)

Assessment criteria, excellent (5)

See the Bachelor's thesis assessment grid (appendix)

Assessment criteria, approved/failed

See the Bachelor's thesis assessment grid (appendix)

Further information

The areas and targets in the assessment of the Bachelor’s Thesis:

Professional competence and development
• significance for the profession and the connection to professional practices
• utilization of professional knowledge
• development of professional competence
• applicability in professional life

The methods used and the results obtained
• reliablility and ethics
• validity and innovation
• the usefulness of results
• the management of the thesis process and the development work

Communication and presentation
• structure and form
• the use of standard and professional language
• the focus, clarity and consistency of the text and expressions
• critical, analytical and reflective nature of communication
• argumentation and use of reference sources

Enrollment

07.11.2023 - 15.12.2024

Timing

01.01.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Laboratory Sciences
Teachers
  • Petri Valve
  • Mia Ruismäki
  • Opettaja Kemia Opettaja Kemia
  • Miika Kuivikko
  • Elina Hovila
  • Hye Jung-Majanen
  • Tiina Soininen
Groups
  • TXS21S1
    Laboratorioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan opintoihin liittyvässä kehittämistehtävässä.

Metropolian AMK-tutkinnon opinnäytetyössä opiskelija oppii ja toteuttaa työelämäläheistä kehittämistyötä, joka perustuu tutkittuun tietoon ja muuhun näyttöön. Kehittämistyöllä tarkoitetaan oman ammatillisen osaamisen tai ammatillisten käytäntöjen kehittämistä.

Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Content

Opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, good (3)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, excellent (5)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, approved/failed

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet:

Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa

Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta

Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys
• argumentointi ja lähteiden käyttö

Enrollment

07.11.2023 - 01.12.2024

Timing

01.01.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Opettaja Bio- ja kemiantekniikka
  • Arto Yli-Pentti
  • Minna Paananen-Porkka
  • Eija Koriseva
  • Markus Räsänen
  • Miika Kuivikko
  • Elina Hovila
  • Riitta Lehtinen
  • Juha Kotamies
  • Timo Laitinen
  • Timo Seuranen
  • Marjut Haimila
  • Tiina Soininen
  • Pia-Tuulia Laine
Groups
  • TXM21S1
    Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan opintoihin liittyvässä kehittämistehtävässä.

Metropolian AMK-tutkinnon opinnäytetyössä opiskelija oppii ja toteuttaa työelämäläheistä kehittämistyötä, joka perustuu tutkittuun tietoon ja muuhun näyttöön. Kehittämistyöllä tarkoitetaan oman ammatillisen osaamisen tai ammatillisten käytäntöjen kehittämistä.

Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Content

Opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, good (3)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, excellent (5)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, approved/failed

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet:

Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa

Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta

Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys
• argumentointi ja lähteiden käyttö

Enrollment

28.11.2022 - 04.12.2023

Timing

09.01.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

RDI portion

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 40

Degree programmes
  • Laboratory Sciences
Teachers
  • Petri Valve
  • Jukka Niiranen
  • Mia Ruismäki
  • Eija Koriseva
  • Jarmo Palm
  • Miika Kuivikko
  • Elina Hovila
  • Kai Laitinen
  • Tiina Soininen
Groups
  • TXS20S1
    Laboratorioanalytiikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan opintoihin liittyvässä kehittämistehtävässä.

Metropolian AMK-tutkinnon opinnäytetyössä opiskelija oppii ja toteuttaa työelämäläheistä kehittämistyötä, joka perustuu tutkittuun tietoon ja muuhun näyttöön. Kehittämistyöllä tarkoitetaan oman ammatillisen osaamisen tai ammatillisten käytäntöjen kehittämistä.

Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Content

Opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, good (3)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, excellent (5)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, approved/failed

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet:

Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa

Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta

Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys
• argumentointi ja lähteiden käyttö

Enrollment

28.11.2022 - 04.12.2023

Timing

01.01.2023 - 31.12.2023

Number of ECTS credits allocated

15 op

RDI portion

15 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Smart and Clean Solutions

Campus

Leiritie 1

Teaching languages
  • Finnish
Seats

0 - 90

Degree programmes
  • Biotechnology and Chemical Engineering
Teachers
  • Riitta Lehtinen
  • Jukka Niiranen
  • Juha Kotamies
  • Arto Yli-Pentti
  • Minna Paananen-Porkka
  • Markus Räsänen
  • Timo Laitinen
  • Elina Hovila
  • Timo Seuranen
  • Kai Laitinen
  • Tiina Soininen
  • Pia-Tuulia Laine
Groups
  • TXM20S1
    Bio- ja kemiantekniikan tutkinto-ohjelma päivä

Objective

Ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytetyön tavoitteena on kehittää ja osoittaa opiskelijan valmiuksia soveltaa tietojaan ja taitojaan opintoihin liittyvässä kehittämistehtävässä.

Metropolian AMK-tutkinnon opinnäytetyössä opiskelija oppii ja toteuttaa työelämäläheistä kehittämistyötä, joka perustuu tutkittuun tietoon ja muuhun näyttöön. Kehittämistyöllä tarkoitetaan oman ammatillisen osaamisen tai ammatillisten käytäntöjen kehittämistä.

Opinnäytetyön tehtyään opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Content

Opiskelija osaa
• tunnistaa työelämän ja oman alansa kehittämistarpeita tai ongelmakohtia ja suunnitella niihin ratkaisuja
• käyttää työnsä perustassa ja rajauksessa luotettavaa tietoa eri lähteistä
• soveltaa kehittämistyössään ammatillista osaamistaan sekä sopivia menetelmiä ja työtapoja
• toteuttaa työelämää, omaa alaa tai ammatillista osaamista hyödyttävän kehittämistehtävän itsenäisesti, vastuullisesti ja yhteistyössä muiden kanssa
• viestiä työnsä eri vaiheissa selkeästi, perustellusti ja havainnollisesti sekä vertaisyhteisölle että eri yleisöille
• raportoida työnsä tulokset, arvioida niitä ja tuoda esiin kehittämisehdotuksia tarkoituksenmukaisella tavalla kirjallisesti, suullisesti ja visuaalisesti

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, good (3)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, excellent (5)

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Assessment criteria, approved/failed

Katso opinnäytetyön arviointikehikko (liite)

Further information

Opinnäytetyön arviointikohteet:

Ammattialakohtainen osaaminen ja kehittäminen
• merkitys ammattialalle ja yhteys alan ammattikäytäntöihin
• ammattialan tietoperustan hyödyntäminen
• ammatillisen osaamisen kehittyminen ja kehittäminen
• työn sovellettavuus ammatillisessa toiminnassa

Käytetyt menetelmät ja työtavat sekä saadut tulokset
• luotettavuus ja eettisyys
• tarkoituksenmukaisuus ja innovatiivisuus
• tulosten käyttökelpoisuus
• opinnäytetyö- ja kehittämisprosessin hallinta

Viestinnällinen ja ilmaisullinen osaaminen
• rakenne ja muoto
• yleiskielen ja ammattikielen käytänteet
• ilmaisun kohdentaminen, selkeys ja johdonmukaisuus
• kriittisyys, analyyttisyys ja reflektiivisyys
• argumentointi ja lähteiden käyttö