Work Methods of Health PromotionLaajuus (5 cr)
Code: SX00EB00
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
Student
- know how to use effective and client-/family-oriented work methods for health promotion
- are able to plan, implement and evaluate health promotion interventions of individuals, families and groups in collaboration with clients
- can use and apply early intervention methods
- can implement health communication
- can implement the multiprofessional/multi-actor health promotion of individuals, families, groups and communities as experts of public health nursing
- know how to use follow up tools and methods of health promotive work
- are able to anticipate problems and challenges related to health and wellbeing
- understand the possibilities of welfare analytics for health promotion
- can plan, administer, evaluate vaccinations of different-aged clients
Content
- theoretical background of health promotion
- work methods of health promotion for individuals, families, groups and communities
- bringing up health promotion
- health discussion
- resource-oriented approach to work, client inclusion, supporting client’s resources
- supporting health changes – the change process
- early intervention as a work method and its background, objectives, significance and implementation
- health communication
- planning of health promotion
- follow up and evaluation of health promotive work; follow up methods
- welfare analytics
- deepening vaccination competence and developing practical skills in vaccinating
Prerequisites
Students may choose the unit of work methods of health promotion after completing the study unit of health promotion.
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluation criteria expert level is used.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
12.08.2024 - 15.11.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Hanna Vatanen
Teacher in charge
Henna Hertell
Groups
-
SXQ22K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen
Content
- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen
Location and time
Orientaatio tarkentuu myöhemmin.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.
Materials
Moodlessa.
Teaching methods
Luennot.
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Employer connections
Ei harjoittelua.
Exam schedules
Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.
International connections
Ei kansainvälisiä yhteyksiä.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa
Student workload
Vavu 0.5 op
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1 op
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 3.5 op
Content scheduling
-
Further information
Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Assessment methods and criteria
Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty
Prerequisites
Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
08.01.2024 - 12.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Hanna Vatanen
Teacher in charge
Maria Kauppinen
Groups
-
SXQ21S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen
Content
- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen
Location and time
Orientaatio Zoomissa.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.
Materials
Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Luennot
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Aikataulut löytyvät lukujärjestyksestä.
Employer connections
Ei harjoittelua.
Exam schedules
Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.
International connections
Ei kansainvälisiä yhteyksiä.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa
Student workload
5 op = 133h
Vavu 1,25 op = 33h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,5 op =67h
Content scheduling
-
Further information
Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Assessment methods and criteria
Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty
Prerequisites
Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.
Enrollment
27.11.2023 - 31.01.2024
Timing
08.01.2024 - 15.03.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Hanna Vatanen
Teacher in charge
Henna Hertell
Groups
-
SXQ24K2Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma monimuoto
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen
Content
- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen
Location and time
Orientaatio Zoomissa, aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä lähempänä opetuksen ajankohtaa.
Materials
Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.
Teaching methods
Luennot
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Aikataulut lukujärjestyksessä lähempänä opetuksen ajankohtaa.
Employer connections
Ei harjoittelua.
Exam schedules
Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.
International connections
Ei kansainvälisiä yhteyksiä.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa
Student workload
5 op = 133h
Vavu 1,25 op = 33h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,5 op =67h
Content scheduling
-
Further information
Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Assessment methods and criteria
Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty
Prerequisites
Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
14.08.2023 - 10.11.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Hanna Vatanen
Teacher in charge
Henna Hertell
Groups
-
SXQ21K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen
Content
- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen
Location and time
Orientaatio Zoomissa aikataulu tarkentuu myöhemmin.
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.
Materials
Moodlessa ja tunneilla jaettava materiaali.
Teaching methods
Luennot
Learning cafe
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Aikataulut lukujärjestyksessä.
Employer connections
Ei harjoittelua.
Exam schedules
Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.
International connections
Ei kansainvälisiä yhteyksiä.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa
Student workload
5 op = 133h
Vavu 1,25 op = 33h
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1,25 op = 33h
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 2,5 op =67h
Content scheduling
-
Further information
Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite. Osa luennoista on zoomissa ja osa lähiopetuksena kampuksella.
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Assessment methods and criteria
Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty
Prerequisites
Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.
Enrollment
28.11.2022 - 11.12.2022
Timing
09.01.2023 - 10.03.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Henna Hertell
- Maria Kauppinen
- Hanna Vatanen
Teacher in charge
Henna Hertell
Groups
-
SXQ20S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa soveltaa vaikuttavia terveyden edistämisen työmenetelmiä asiakas-/perhelähtöisesti
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveyden edistämisen interventioita yksilöille, perheille ja ryhmille yhdessä
asiakkaiden kanssa
- osaa soveltaa varhaisen vuorovaikutuksen työskentelytapaa
- osaa toteuttaa terveysviestintää
- osaa toteuttaa terveydenhoitajatyön asiantuntijana yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön
moniammatillista/monitoimijaista työtä terveyden edistämisessä
- osaa käyttää terveyttä edistävän työn seurantavälineitä ja -menetelmiä
- osaa ennakoida terveyden ja hyvinvoinnin haasteita ja ongelmia
- ymmärtää hyvinvointianalytiikan tuomia mahdollisuuksia terveyden edistämisessä
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri-ikäisten asiakkaiden rokottamisen
Content
- terveyden edistämisen teoreettinen tausta
- terveyden edistämisen työmenetelmät yksilön, perheen, ryhmän ja yhteisön terveyden edistämisessä
- puheeksi otto terveyden edistämisessä
- terveyskeskustelu
- voimavaralähtöinen työote, asiakkaan osallisuus, voimavarojen tukeminen
- terveysmuutoksessa tukeminen - muutosprosessi
- varhainen vuorovaikutus työmenetelmänä; varhaisen vuorovaikutuksen tausta, tavoitteet, merkitys ja
työskentelytapa
- terveysviestintä
- terveyden edistämisen suunnittelu
- terveyttä edistävän työn seuranta ja arviointi, seurantamenetelmiä
- hyvinvointianalytiikka
- rokotusosaamisen syventäminen ja rokottajana kehittyminen
Location and time
Orientaatio 13.1. klo 12.45 Zoomissa
Luennot, seminaari ja simulaatio löytyvät lukujärjestyksestä.
Materials
Moodlessa.
Teaching methods
Luennot.
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät.
Verkkokurssit.
Simulaatio.
Seminaari.
Employer connections
Ei harjoittelua.
Exam schedules
Ryhmämuotoiset seminaariesitykset terveyden edistämisen työmenetelmistä.
International connections
Ei kansainvälisiä yhteyksiä.
Completion alternatives
Ei valinnaista suoritustapaa
Student workload
Vavu 0.5 op
Rokotusosaamisen syventävät opinnot 1 op
Terveyden edistämisen työmenetelmät, 3.5 op
Content scheduling
-
Further information
Luennoilla, simulaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa asiantuntija.
Assessment methods and criteria
Ryhmätyönä toteutettava seminaarityö H1-H5.
Yksilötehtävät hylätty - hyväksytty
Rokotusosaaminen: portfolio hylätty - hyväksytty, yksilötentti hylätty - hyväksytty
Prerequisites
Opiskelija voi valita Terveyden edistämisen työmenetelmät opintojakson, kun hän on suorittanut Terveyden edistäminen opintojakson.