Population-based Health Promotion – Clinical PracticeLaajuus (10 cr)
Code: SX00EA97
Credits
10 op
Objective
Students
- can evaluate public health needs and challenges in different age groups
- can evaluate client/patient’s need for care
- adopt a client-oriented approach to work
- can promote public health
- can apply evidence-based knowledge to the planning and implementation of client-oriented health promotion
- follow ethical guidelines and principles of nursing and public health nursing
- can adopt and implement a multi-actor approach to work
- can act as members of work groups and work communities
- can evaluate their competence and develop it further
Content
- needs assessment for care and effectiveness of health promotion
- client-oriented nursing/public health nursing
- adult counselling and outpatient clinics
- current recommendations on health promotion
- promotion of health and functional capacity
- health promotion related to the main population-based health challenges
Laboratory and simulation studies
Supervised clinical practice in various nursing/public health nursing and health promotion environments
Theoretical studies to meet the demands of the clinical practice environment
Prerequisites
Theoretical studies related to clinical practice environment
Assessment criteria, satisfactory (1)
Pass/Fail
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.
Enrollment
19.03.2024 - 24.05.2024
Timing
13.08.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Tinja Kaivolahti
- Terveydenhoitotyö1 Virtuaali
- Noora Asplund
Teacher in charge
Noora Asplund
Groups
-
SXQ21S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen väestön terveystarpeita ja -haasteita
- osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon tarvetta
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osaa edistää väestön terveyttä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa ja
toteutuksessa
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toteuttaa monitoimijaista työotetta
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Content
- hoidon tarpeen arviointi ja terveyden edistämisen vaikuttavuus
- asiakaslähtöinen hoitotyö/terveydenhoitajatyö
- aikuisneuvonnan ja avosairaanhoidon vastaanottotoiminta
- terveyden edistämisen ajankohtaiset suositukset
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistäminen väestön keskeisissä terveyshaasteissa
Laboraatio-/simulaatio-opinnot
Ohjattu harjoittelu erilaisissa hoitotyön/ terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen toimintaympäristöissä.
Location and time
Taitopajaopetus lukukauden aluksi ja harjoittelu pitkin lukukautta.
HyMy-kylän vastaanottovuorot opiskelija varaa itse (lisätietoa myöhemmin). Oltava valmius suorittaa HyMy-kylän vuoroja koko lukukauden (to ja/tai pe), vastaanottoajoille on saatava opiskelijat.
Taitopajojen opetusajat varataan lukujärjestyksiinne.
Materials
Näyttöön perustuvaan materiaaliin syventyminen:
Käypähoitosuositukset (käypähoito.fi)
Terveysportti, oppiportti
Hoidontarpeen arvioinnin teoria
Materiaalit Terveydenhoitajatyön harjoitteluiden Moodlessa
Teaching methods
Harjoittelun opintojakso on 10 op:
Taitopaja ja verkko-opiskeluna toteutuu 1 op (lukukauden alussa)
HyMy-kylässä 3 op, HyMy-kylä taitopajoineen suoritetaan koululla ja siksi kaikki opiskelijat ilmoittautuvat opintojaksolle
Kliinisessä harjoittelupaikassa 6 op (tunteina 160h eli 4 viikkoa)
Employer connections
Kliininen harjoittelu toteutuu kokonaan yhdessä paikassa (4 viikkoa), kuten esim.
avoterveydenhuollon vastaanotolla (terveysasema, terveys- ja hyvinvointikeskus, sotekeskus), terveyskioskilla tai muissa vastaavissa terveyden edistämisen ympäristöissä, kuten diabetesvastaanotoilla ja terveysneuvonnassa sekä terveysasemien päivystysvastaanotoilla.
Harjoittelun voi toteuttaa myös terveys- ja sosiaalialan järjestötoiminnassa. Järjestöjä esim. Sydänliitto, Suomen Punainen Risti, Hiv-point, Helsingin ensikoti ry, MLL, Mieli ry jne.
Ehdottakaa opettajakoordinaattorille (Noora Asplund) sähköpostitse, jos olette epävarmoja soveltuvasta harjoittelupaikasta tai järjestöstä. Kaikki oj:lle ilmoittautuneet opiskelijat suorittavat taitopajaopinnot (1op) koululla sekä harjoittelun (3op) HyMy-kylän vastaanottotoiminnassa.
Exam schedules
Ei tenttiä.
International connections
Ei ole.
Completion alternatives
Voit suorittaa harjoittelusta 6 op (eli 160h) osaamisen työssä tai opinnollistaen. Tällöin sinua ohjeistaa uraohjaajasi ja opinnollistaen harjoittelusi kuitenkin ohjaa harjoittelun ohjaaja.
Student workload
Väestön terveyden edistäminen -harjoittelu 10 op X 27h= 270h
Taitopaja ja verkko/itseopiskelu 1 op (lukukauden alussa)
HyMy-kylässä 3 op
Kliinisessä harjoittelupaikassa 6 op (tunteina 160h eli 4 viikkoa)
HyMy-kylä taitopajoineen suoritetaan koululla ja siksi kaikki opiskelijat ilmoittautuvat opintojaksolle
Content scheduling
-
Further information
Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä sekä rokotusosaamisen yhteensä 3op sekä terveydenhoitajan työmenetelmät.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan palaute
Työelämä- harjoittelun ohjaajan kokoama palaute
Prerequisites
Harjoittelun toimintaympäristöä vastaavat teoriaopinnot.
Enrollment
31.10.2023 - 10.12.2023
Timing
15.04.2024 - 24.05.2024
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Maria Kauppinen
- Anu Leppänen
- Hanna Vatanen
- Tinja Kaivolahti
- Noora Asplund
Teacher in charge
Noora Asplund
Groups
-
SXQ21K1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen väestön terveystarpeita ja -haasteita
- osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon tarvetta
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osaa edistää väestön terveyttä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa ja
toteutuksessa
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toteuttaa monitoimijaista työotetta
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Content
- hoidon tarpeen arviointi ja terveyden edistämisen vaikuttavuus
- asiakaslähtöinen hoitotyö/terveydenhoitajatyö
- aikuisneuvonnan ja avosairaanhoidon vastaanottotoiminta
- terveyden edistämisen ajankohtaiset suositukset
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistäminen väestön keskeisissä terveyshaasteissa
Laboraatio-/simulaatio-opinnot
Ohjattu harjoittelu erilaisissa hoitotyön/ terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen toimintaympäristöissä.
Location and time
Orientaatio sekä harjoittelu tapahtuu ajoituksessa määriteltyinä aikoina.
Opetusajat varataan lukujärjestyksiinne.
Materials
Näyttöön perustuvaan materiaaliin syventyminen:
Käypähoitosuositukset (käypähoito.fi)
Terveysportti, oppiportti
Hoidontarpeen arvioinnin teoria
Teaching methods
Orientoivat tiedot harjoitteluun (6h)
Itsenäiset tehtävät:
Oppimistehtävä harjoittelussa
Employer connections
Voit tehdä harjoittelun kokonaan tai osittain seuraavissa paikoissa:
Avoterveydenhuollon vastaanotolla (terveysasema, terveys- ja hyvinvointikeskus, sotekeskus), terveyskioskilla tai muissa vastaavissa terveyden edistämisen ympäristöissä, kuten diabetesvastaanotoilla ja terveysneuvonnassa sekä terveysasemien päivystysvastaanotoilla.
Harjoittelu voit toteuttaa myös terveys- ja sosiaalialan järjestötoiminnassa. Järjestöjä esim. Sydänliitto, Suomen Punainen Risti, Hiv-point, Helsingin ensikoti ry, MLL, Mieli ry jne. Ehdottakaa opettajakoordinaattorille (Noora Asplund) sähköpostitse, jos olette epävarmoja soveltuvasta järjestöstä.
Kaikki oj:lle ilmoittautuneet opiskelijat suorittavat yhden viikon (n. 40h) HyMy-kylän vastaanottotoiminnassa. Lisätietoa tästä annetaan kevään 2024 puolella.
Exam schedules
Ei tenttiä.
International connections
Ei ole.
Completion alternatives
Voit suorittaa harjoittelun 10 op (eli 270h) osaamisen työssä tai opinnollistaen. Tällöin sinua ohjeistaa uraohjaajasi ja opinnollistaen harjoittelusi kuitenkin ohjaa harjoittelun ohjaaja.
Student workload
Väestön terveyden edistäminen -harjoittelu 10 op X 27h= 270h
6 kalenteriviikkoa harjoittelussa, ja yksi Hymy-kylässä (varataan jobiilista tai itse varaten 5 vkoa) ja tunteina suoritetaan 240h, koululla 6h eli yhteensä 246h.
Myöhempään käyttöön th-harjoitteluun jää 24h
Content scheduling
-
Further information
Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä sekä rokotusosaamisen yhteensä 3op sekä terveydenhoitajan työmenetelmät.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan palaute
Työelämä- harjoittelun ohjaajan kokoama palaute
Prerequisites
Harjoittelun toimintaympäristöä vastaavat teoriaopinnot.
Enrollment
28.03.2023 - 19.05.2023
Timing
13.11.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
10 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Public Health Nursing
Teachers
- Tinja Kaivolahti
- Noora Asplund
Teacher in charge
Noora Asplund
Groups
-
SXQ20S1Terveydenhoitotyön tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija
- osaa arvioida eri-ikäisen väestön terveystarpeita ja -haasteita
- osaa arvioida potilaan/asiakkaan hoidon tarvetta
- osaa toimia asiakaslähtöisesti
- osaa edistää väestön terveyttä
- osaa soveltaa näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa ja
toteutuksessa
- noudattaa hoitotyön ja terveydenhoitajatyön eettisiä ohjeita ja periaatteita
- osaa toteuttaa monitoimijaista työotetta
- osaa toimia työryhmän ja -yhteisön jäsenenä
- osaa arvioida osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Content
- hoidon tarpeen arviointi ja terveyden edistämisen vaikuttavuus
- asiakaslähtöinen hoitotyö/terveydenhoitajatyö
- aikuisneuvonnan ja avosairaanhoidon vastaanottotoiminta
- terveyden edistämisen ajankohtaiset suositukset
- terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
- terveyden edistäminen väestön keskeisissä terveyshaasteissa
Laboraatio-/simulaatio-opinnot
Ohjattu harjoittelu erilaisissa hoitotyön/ terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen toimintaympäristöissä.
Location and time
Orientaatio sekä harjoittelu tulee tapahtua ajoituksessa määriteltyinä aikoina.
Opetusajat varataan lukujärjestyksiinne.
Materials
Näyttöön perustuvaan materiaaliin syventyminen:
Käypähoitosuositukset (käypähoito.fi)
Terveysportti, oppiportti
Hoidontarpeen arvioinnin teoria
Teaching methods
Orientoivat tiedot harjoitteluun (6h)
Itsenäiset tehtävät:
Oppimistehtävä harjoittelussa
Employer connections
Voit tehdä harjoittelun kokonaan tai osittain seuraavissa paikoissa:
Avoterveydenhuollon vastaanotolla (terveysasema, terveys- ja hyvinvointikeskus, sotekeskus), terveyskioskilla tai muissa vastaavissa terveyden edistämisen ympäristöissä, kuten diabetesvastaanotoilla ja terveysneuvonnassa sekä terveysasemien päivystysvastaanotoilla.
Harjoittelu voit toteuttaa myös terveys- ja sosiaalialan järjestötoiminnassa. Järjestöjä esim. Sydänliitto, Suomen Punainen Risti, Hiv-point, Helsingin ensikoti ry, MLL, Mieli ry jne. Ehdottakaa opettajakoordinaattorille (Noora Asplund) sähköpostitse, jos olette epävarmoja soveltuvasta järjestöstä.
Jatkossa harjoittelu mahdollista suorittaa osittain myös HyMy-kylän vastaanottotoiminnassa, HyMy-kylässä (AVI-luvat vielä prosessissa).
Exam schedules
Ei tenttiä.
International connections
Ei ole.
Completion alternatives
Voit suorittaa harjoittelun 10 op (eli 270h) osaamisen työssä tai opinnollistaen. Tällöin sinua ohjeistaa uraohjaajasi ja opinnollistaen harjoittelusi kuitenkin ohjaa harjoittelun ohjaaja.
Student workload
Väestön terveyden edistäminen -harjoittelu 10 op X 27h= 270h
6 kalenteriviikkoa harjoittelussa ja tunteina suoritetaan 240h, koululla 6h eli yhteensä 246h.
Myöhempään käyttöön th-harjoitteluun jää 24h
Content scheduling
-
Further information
Opiskelija voi valita terveydenhoitajatyön ammattiopintoja, kun hän on suorittanut hyväksytysti sairaanhoitotyön ammattiopintoihin sisältyvät teoriaopinnot ja vähintään harjoittelut sisätautien ja kirurgian toimintaympäristöissä sekä rokotusosaamisen yhteensä 3op sekä terveydenhoitajan työmenetelmät.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Itsearviointi
Vertaisarviointi
Opettajan palaute
Työelämä- harjoittelun ohjaajan kokoama palaute
Prerequisites
Harjoittelun toimintaympäristöä vastaavat teoriaopinnot.