Lapsen suun terveysLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EB67
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Tiira
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saija Pitkäniemi
Ryhmät
-
SXP23S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa(taitopaja+klinikka), erikoishammaslääkärin luennolla sekä monikulttuurisuusseminaarissa pakollinen.
Ortodontian simulaatioiden opetus alkaa 8.00, 8,30 tai 12.00, 12.15 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän opetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan puuttuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 20.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Tiira
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saija Pitkäniemi
Ryhmät
-
SXP23K2ASuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ A
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa(taitopaja+klinikka), erikoishammaslääkärin luennolla sekä monikulttuurisuusseminaarissa pakollinen.
Ortodontian simulaatioiden opetus alkaa 8.00, 8,30 tai 12.00, 12.15 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän opetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan puuttuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 20.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Tiira
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saija Pitkäniemi
Ryhmät
-
SXP23K2BSuun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, RYHMÄ B
-
SXP23K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa(taitopaja+klinikka), monikulttuurisuusseminaarissa, erikoishammaslääkärin luennolla pakollinen.
Ortodontian simulaatioiden opetus alkaa 8.00, 8,30 tai 12.00, 12.15 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän opetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan puuttuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 25.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Tiira
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Riikka Jokimäki
Ryhmät
-
SXP22S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa, erikoishammaslääkärin luennolla pakollinen.
Ortodontian simulaatioiden opetus alkaa 8.00, 8,30 tai 12.00, 12.15 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän opetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan puuttuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
10.01.2023 - 21.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Tiira
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saija Pitkäniemi
Ryhmät
-
SXP22K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa, erikoishammaslääkärin luennolla pakollinen.
Ortodontian simulaatioiden opetus alkaa 8.00, 8,30 tai 12.00, 12.15 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän opetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan puuttuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Opiskelijan vastuulla on huolehtia suorituksistaan. Myöhässä palautetut oppimistehtävät alentavat opintojakson arviointia.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Tiira
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saija Pitkäniemi
Ryhmät
-
SXP21S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa, erikoishammaslääkärin luennolla pakollinen.
Ortodontian simulaatioiden opetus alkaa 8.00, 8,30 tai 12.00, 12.15 tai 12.30, jolloin kaikkien on oltava paikalla. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan päivän opetukseen.
Mahdollisten poissaolojen osalta opiskelija on velvollinen hankkimaan puuttuvat tiedot ja taidot itseohjautuvasti.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Tiira
- Saija Pitkäniemi
Vastuuopettaja
Saija Pitkäniemi
Ryhmät
-
SXP21K2Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
-ymmärtää monikulttuurisuuden merkityksen lasten suun terveydenhoidossa
-osaa selittää hampaiston ominaispiirteet, kehitysvaiheet ja tunnistaa purennan ja sen poikkeamat
-osaa toteuttaa ortodontisia toimenpiteitä simulaatioympäristössä
-osaa selittää suun terveyden ja yleisterveyden vastavuoroisen yhteyden
-tietää antibioottiprofylaksian merkityksen ja tarpeen suun terveydenhoidossa
-hallitsee ensiavun hampaiston tapaturmatilanteissa
-ymmärtää dokumentoinnin merkityksen ja hallitsee potilastietojärjestelmän käytön
Sisältö
Lapsi potilaana
Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Ortodontian keskeiset käsitteet ja prosessit
Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Hampaiston tapaturmat
Potilastietojärjestelmän hallinta
Aika ja paikka
Ks. lukujärjestys
Oppimateriaalit
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opetusklinikan ja ortodontian moodle-sivustot
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Projekti
Aktivoiva luento
Opetussimulaatio
Ryhmäohjaus
Yksilöohjaus
Virtuaaliopetus
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Ohjatut harjoitukset
Diagnostiset testit
Mahdollinen tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö mahdollista laitevalmistajien ja tavarantoimittajien kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ks. lukujärjestys.
Kansainvälisyys
Yhteistyö vaihto-opiskelijoiden kanssa ja/tai kansainvälisten yhteistyöoppilaitosten kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135h
Sisällön jaksotus
Osa 1: Ortodontinen suun terveydenhoitotyö
Osa 2: Terveyden lukutaidon kulttuurisuus ja kansainvälisyys
Osa 3: Kirjaamisen merkitys ja potilastietojärjestelmän hallinta
Osa 4: Yleisterveys ja antibioottiprofylaksia
Lisätietoja opiskelijoille
Edeltävien periodien opinnot oltava hyväksytysti suoritettuna.
Läsnäolo ortodontian simulaatioissa, erikoishammaslääkärin luennolla pakollinen.
Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)
Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.
Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Vertaisarviointi
Projektiarviointi/ oppimistehtävä
Osaamisen näyttö
Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)
Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointi-perusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.
Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.