Nuoruus elämänvaiheenaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00BZ80
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Sisältö
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
15.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Janika Kosonen
Vastuuopettaja
Janika Kosonen
Ryhmät
-
SXH20S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG20S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Sisältö
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Aika ja paikka
Alla olevat yleiset uusinta- ja korotustenttipäivät:
Ti 20.9. klo 16.30 – 20.00
Ti 15.11. klo 16.30 – 20.00
Oppimateriaalit
1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
2. Nuorisolaki 1285/2016.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
3.Tomi Kiilakoski (Toim.) Kestävää tekoa. Nuorisobarometri 2021. Valtion nuorisoneuvosto
Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, Opetus- ja kulttuuriministeriö.
https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2022/03/nuorisobarometri-2021-web.pdf
4. Suomi lasten kasvuympäristönä. Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997 syntyneistä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 210 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137104/URN_ISBN_978-952-343-152-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/etsivan_katse.pdf
6. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
7. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS. Helsinki: WSOY. Löytyy myös e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
MATERIAALIT JA TENTTI JOKO SUOMEKSI TAI ENGLANNIKSI.
Tentti suoritetaan erikseen ilmoitettuina uusintenttipäivinä, johon ilmoittaudutaan erikseen.
Tenttiä ei ole mahdollista suorittaa kaikkina uusintatenttipäivinä, vaan opintojakson lehtori ilmoittaa ajat erikseen.
Huom! Jotta pääsette ilmoittautumaan tentteihin, kaikille opintojaksolle ilmoittautuneille merkitään ensiksi arvosanaksi 0 ja muutan sen tenttiarvioinnin jälkeen.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ovat yleisiä uusinta- ja korotustenttitilaisuuksia. HUOM! Opintojakson tenttiä ei ole mahdollista suorittaa kaikissa yleisissä tenteissä!
Opintojakson tentin voi tehdä:
Ti 20.9. klo 16.30 – 20.00
Ti 15.11. klo 16.30 – 20.00
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson voi suorittaa vain tenttimällä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op (135h)
Sisällön jaksotus
Opiskelija perehtyy tenttikirjallisuuteen itsenäisesti ja ilmoittautuu tenttiin. Opintojakso suoritetaan itsenäisesti ja tenttimällä.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM.! Voidakseen suorittaa tentin, on opiskelijan muistettava ilmoittautua tälle opintojaksolle ja erikseen uusintatenttiin!
Opintojakson opettaja antaa lisätietoja.
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan tentin perusteella. Metropolian arviointikriteerit.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Anu Ihanus
Ryhmät
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG19S1Degree Programme in Social Services päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Sisältö
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Aika ja paikka
Yleiset tenttipäivät kampuksella:
Ti 22.2. klo 16.30-20
Ti 26.4. klo 16.30-20
Ti 7.6. klo 16.30-20
Oppimateriaalit
1. Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki 1287/2013.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
2. Nuorisolaki 1285/2016.
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2016/20161285
3. Päivi Berg & Sami Myllyniemi (Toim.) Palvelu pelaa! Nuorisobarometri 2020. Valtion nuorisoneuvosto
Nuorisotutkimusseura/Nuorisotutkimusverkosto, Opetus- ja kulttuuriministeriö.
https://tietoanuorista.fi/wp-content/uploads/2021/03/nuorisobarometri-2020-web-1.pdf
4. Suomi lasten kasvuympäristönä. Kahdeksantoista vuoden seuranta vuonna 1997 syntyneistä. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura, julkaisuja 210 http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/137104/URN_ISBN_978-952-343-152-2.pdf?sequence=1&isAllowed=y
5. Puuronen, A. 2014. Etsivä nuorisotyö ammattina ja ammattialan kehittäminen– näkökulmia käytännön työstä. Etsivän katse. Nuorisotutkimusverkosto/Nuorisotutkimusseura Verkkojulkaisuja 70.
https://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/etsivan_katse.pdf
6. Kiilakoski, T. 2016. Koulu on enemmän. Nuorisotyön ja koulun yhteistyön käytännöt, mahdollisuudet ja ongelmat. http://www.nuorisotutkimusseura.fi/images/julkaisuja/koulu_on_enemman.pdf
7. Nurmi, J.-E., Ahonen, T., Lyytinen H., Lyytinen, P., Pulkkinen, L. & Ruoppila, I. 2014. Ihmisen psykologinen kehitys. Luku: NUORUUS. Helsinki: WSOY. Löytyy myös e-kirjana.
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan kirjatenttinä.
MATERIAALIT JA TENTTI JOKO SUOMEKSI TAI ENGLANNIKSI.
Tentti suoritetaan uusintenttipäivinä, johon ilmoittaudutaan erikseen.
Uusintatenttipäivät ovat 22.2., 26.4. ja 7.6.
Huom! Jotta pääsette ilmoittautumaan tentteihin, kaikille opintojaksolle ilmoittautuneille merkitään ensiksi arvosanaksi 0 ja muutan sen tenttiarvioinnin jälkeen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti suoritetaan uusintenttipäivinä. Jotta pääsette ilmoittautumaan tentteihin, merkitsen kaikille opintojaksolle ilmoittautuneille arvosanaksi 0 ja muutan sen tenttiarvioinnin jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op (135h)
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM.! Voidakseen suorittaa tentin, on opiskelijan muistettava ilmoittautua tälle opintojaksolle ja erikseen uusintatenttiin!
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tentti, Metropolian arvioinitikireerit
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 09.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 22.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Toimintaterapian tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jouni Piekkari
Ryhmät
-
SXH20K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH19S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXH20K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija tuntee nuoruusiän kehityksen erityispiirteet. Hän ymmärtää nuorten kulttuuristen yhteisöjen merkityksen yksilöllisen kasvun tukena. Opiskelija tunnistaa yhteiskunnallisten ja kulttuuristen muutosten vaikutuksia nuorten elämään. Hän tuntee nuoren kannalta keskeisen palvelujärjestelmän ja kykenee tukemaan nuoria voimavarojen löytämisessä ja toimintakykyisyydessä erilaisissa ympäristöissä ja erilaisin keinoin. Opiskelija osaa toimia nuorten aseman parantamiseksi ja syrjäytymisen ehkäisemiseksi ja tuntee nuorisoa koskevan lainsäädännön.
Sisältö
Nuoret muuttuvassa yhteiskunnassa. Nuoruus kulttuurisena ilmiönä, nuorisokulttuurit. Nuoruusiän erityishaasteet ja nuorten kanssa tehtävä työ. Nuorten hyvinvointi. Nuorisotyön muodot, sosiaalinen nuorisotyö, etsivä nuorisotyö, nuorisotiedotus. Toiminnallisia / ilmaisullisia menetelmiä nuorten kanssa tehtävässä työssä. Nuoria koskeva lainsäädäntö soveltuvin osin, nuorisolaki, laki nuorista rikoksen tekijöistä.
Aika ja paikka
AJANKOHDAT
KONTAKTIOPETUS / KOULUTUKSET yhdessä työelämäedustajien kanssa osana Creating Positive Future FUTU-hanketta:
Tila ilmoitetaan myöhemmin.
pe 14.1. klo 13-16 (Myllypuro) Orientaatio (pakollinen)
pe 21.1. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 28.1. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 4.2. klo 13-16 (Myllypuro)
pe 4.3. klo 13-16 ZOOM: https://metropolia.zoom.us/j/68224948336
pe 6.5. klo 13-16 (Myllypuro) Opintojakson purkukerta (pakollinen)
ITSENÄISET RYHMÄTAPAAMISET
Projektiryhmät sopivat keskenään, ajankohdan ja paikan voi tarvittaessa sopia ja muuttaa. Näitä aikoja voi hyödyntää myös ohjausharjoittelun ajankohtina partneriorganisaatioissa.
pe 11.2. klo 13-16 (Opettajan kanssa sovittuavissa ryhmän sparraus)
pe 18.2. klo 13-16 (Opettajan kanssa sovittavissa ryhmän sparraus)
pe 11.3. klo 13-16
pe 25.3. klo 13-16
pe 1.4. klo 13-16
pe 8.4. klo 13-16
pe 15.4. klo 13-16
Oppimateriaalit
Tarkempi kuvaus OMA:n työtilassa.
Opetusmenetelmät
NUORUUS ELÄMÄNVAIHEENA -OPINTOJAKSON FUTU-HANKETOTEUTUS
OPINTOJAKSON AJOITUS: kontaktiopetus ajoittuu koko keväälle 14.1.- 6.5.2021
VASTUUOPETTAJA: Jouni Piekkari (jouni.piekkari@metropolia.fi)
MENETELMÄT:
Opintojaksolla ja hankkeessa testataan ja kehitetään Nuorten tulevaisuusohjauksen Sosiaalipedagogisia toiminnallisia menetelmiä, joita on kehitetty FUTU-hankkeessa sekä muissa Metropolian nuorisoalan hankkeissa. Menetelmät voivat olla keskustelu-, toiminta- tai pelillisiä menetelmiä. Tutustumme myös digitaalisen verkossa tapahtuvan ohjauksen menetelmiin ja trendeihin osana kontaktissa tapahtuvaa nuorten ohjausta. Opiskelija perehtyy menetelmiin myös reflektoiden niiden avulla omaa elämäntilannettaan ja tulevaisuuden suunnitelmiaan.
Työskentely tapahtuu yhdessä kentän ammattilaisten kanssa. Samalla opintojaksolla pääsee tutustumaan ammattilaisten työhön erilaisissa ympäristöissä.
YHTEISTYÖ:
Creating positive future FUTU-hankkeen kanssa (https://www.metropolia.fi/fi/tutkimus-kehitys-ja-innovaatiot/hankkeet/creating-positive-future),
Kumppaneina hankkeessa ovat Stadin ammattiopiston nuorten työpajat (https://stadinao.fi/nuorten-tyopajat/)
Valo-valmennusyhdistys (https://valo-valmennus.fi/yhteystiedot/toimipisteet/) joka toimii Myllypuron Nuorisotakuutalolla (https://myllypuronostari.fi/liikkeet-palvelut/helsingin-nuorisotakuutalo/)
alaikäisenä tulleiden turvapaikanhakijoiden perheryhmäkodit Espoossa (Hirviportti ja Kivenlahti) sekä Vanhempainliitto. Lisäksi mahdollisesti Myllypuron yläkoulu ja muita mahdollisia nuorten ohjausta tekeviä organisaatioita.
Opiskelija toteuttaa ohjausharjoittelua (5 kertaa) nuorten 16-29v kanssa parityöskentelynä. Ohjaus voi osittain tapahtua verkossa.
SUORITUS:
Suoritus AHOT-menettelyn kautta
Opintojakson Tarkempi kuvaus OMAn työtilassa (joulukuussa 21)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Creating Positive Future FUTU-hankkeen partnerit (ks. yllä)
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei kirjatenttiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja työpajat 25 t
Kirjallisuus ja materiaalit: 25t
Itsenäiset tehtävät: 25 t
Itsenäinen ryhmätyöskentely: 25 t (harjoitukset ja ryhmätyöskentelyn suunnittelu ja raportointi blogimuotoon)
Ohjausharjoittelu (5 ohjauskertaa á 3 tuntia + ohjauskertojen purut 1t) 20 t
Arviointi 15t
Yhteensä 135t
Lisätietoja opiskelijoille
Suoritus AHOT-hakemuksen kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Arviointi:
Arviointikriteerit ks opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi:
Arviointikriteerit ks liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 30 % (pakollinen läsnäolo 80%)
Itsenäinen työskentely ja tehtävät (tuntiraportointi) 70%