Skip to main content

Empowerment, ethics and social work challengesLaajuus (10 cr)

Code: SX00FD75

Credits

10 op

Teaching language

  • English

Objective

The students are able to critically view empowerment, ethics, and challenging client situations. They know how to plan and use socio-pedagogical methods in client work that support the empowerment of individuals and communities. The students understand the importance of values and the ethical foundation of work in social services and can apply ethical concepts and principles in professional activities.

The students are able to support citizenship, inclusion and a sense of community using advocacy and societal influencing skills. The students are familiar with different concepts of empowerment. They use critical thinking skills to support work within an urban environment in an ethical and sustainable way. The students can anticipate and act in challenging and threatening situations and reflect on their own professional activities and well-being at work.

Content

Professional ethics in the social field, the ethical basis for work in the social field, ethical thinking and problem solving. Deconstructing and reconstructing power. Empowerment concepts and their use in the social field. Use of empowering language when working with service users. Ethics in documenting work with service users. Supporting and restricting the right of self-determination. Challenging and threatening situations. The importance of emotions and processing them in social services. Well-being at work. Critical thinking and reflection. Simple Finnish vocabulary and phrases used in interactions with diverse service users.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Assessment criteria, approved/failed

Framework of evaluation is as an attachment in the Curriculum's description.

Enrollment

06.05.2024 - 19.05.2024

Timing

12.08.2024 - 31.12.2024

Number of ECTS credits allocated

10 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Wellbeing

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • English
Degree programmes
  • Social Services (in English)
Teachers
  • Jyrki Konkka
  • LeighAnne Rauhala
Groups
  • SXG23S1
    Degree Programme in Social Services päivä

Objective

Opiskelija pystyy tarkastelemaan kriittisesti voimaannuttamista, etiikkaa ja haastavia asiakastilanteita. Hän osaa suunnitella sosiaalipedagogisia välineitä asiakastyöhön ja käyttää niitä yksilöitä ja yhteisöjä voimaannuttavalla tavalla. Opiskelija ymmärtää arvojen ja sosiaalityön eettisen perustan merkityksen sosiaalialalla ja osaa soveltaa eettisiä käsitteitä ja periaatteita ammatillisessa toiminnassaan.

Opiskelija pystyy tukemaan yhteisöön kuulumista, osallisuutta ja yhteisöllisyyttä yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja hyödyntäen. Opiskelija tuntee voimaannuttamisen eri käsitteitä. Opiskelija käyttää kriittisen ajattelun taitoja tukeakseen työskentelyä urbaanissa toimintaympäristössä eettisellä ja kestävällä tavalla. Opiskelija osaa ennakoida ja toimia haastavissa ja uhkaavissa tilanteissa sekä reflektoida omaa ammatillista toimintaansa ja työhyvinvointiaan.

Content

Ammatillinen etiikka sosiaalialalla, sosiaalityön eettinen perusta, eettinen ajattelu ja ongelmanratkaisu. Valtarakenteiden purkaminen ja uudelleen kokoaminen. Voimaannuttamisen eri käsitteet ja niiden käyttö sosiaalialalla. Voimaannuttavan kielen käyttäminen asiakastyössä. Eettisyys työn dokumentoinnissa asiakkaiden kanssa. Itsemääräämisoikeuden tukeminen ja rajoittaminen. Haastavat ja uhkaavat tilanteet. Tunteiden merkitys ja niiden käsittely sosiaalialalla. Työhyvinvointi, kriittinen ajattelu ja reflektointi. Eri asiakasryhmien kanssa käytettävä yksinkertainen suomen kielen sanasto ja lauseet.

Location and time

Tentative Schedule: TIMES MAY CHANGE
25.10.2024 12.45 - 16.00 MPA4010
30.10.2024 12.45 - 15.30 MPA5020
01.11.2024 12.45 - 16.00 MPA4010
04.11.2024 12.45 - 16.00 MPA6012
07.11.2024 09.00 - 11.45 MPA4018
14.11.2024 09.00 - 11.45 MPA4018
18.11.2024 09.00 - 11.45 MPA4009
18.11.2024 12.45 - 16.00 MPB5010
26.11.2024 09.00 - 11.45 MPA4009
26.11.2024 12.45 - 16.00 MPB2030
02.12.2024 12.45 - 16.00 MPA4010

Materials

Literature for the EXAM:
Empowerment:
Understanding and Operationalising Empowerment. Cecilia Luttrell and Sitna Quiroz with Claire Scrutton and Kate Bird. ODI Working Paper 308

Ethics: TBA

Client Situations
General Aggression Model

Teaching methods

Contact teaching
Literature
Guidance and project
Self-directed learning
Seminar

Employer connections

n/a

Exam schedules

7-14.12.2024 in EXAM (exam.metropolia.fi)

International connections

international materials used

Completion alternatives

n/a

Student workload

27h/credit

Content scheduling

see above

Further information

n/a

Evaluation scale

0-5

Assessment methods and criteria

TBA