Työelämän suomi sosiaalialallaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EQ80
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä suullisesti ja kirjallisesti ammattialaansa liittyvissä työympäristöissä monialaisen työyhteisön jäsenenä. Hän ottaa viestinnässään huomioon kielen tilanteisen vaihtelun sekä muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot. Hän osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja osaa välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation mahdollisuuksia. Opiskelija tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti.
Sisältö
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet, yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeinen sanasto
- Ammattialaan liittyvien tekstien lukeminen, selostaminen ja laatiminen
- Kielen tilanteinen vaihtelu (muodollinen vs. epämuodollinen kieli)
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Lisätiedot
Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen. Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.
Opiskelija, joka on saanut vapautuksen ruotsin kielestä, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kielenä -opintona. Hänelle ei tule tutkintotodistukseen em. kielilauseketta ja opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- hyvinvointi sosiaaliala
Ryhmät
-
SXH23K2Sosiaalialan tutkinto-ohjelma, monimuoto
-
SXH23K1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä suullisesti ja kirjallisesti ammattialaansa liittyvissä työympäristöissä monialaisen työyhteisön jäsenenä. Hän ottaa viestinnässään huomioon kielen tilanteisen vaihtelun sekä muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot. Hän osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja osaa välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation mahdollisuuksia. Opiskelija tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti.
Sisältö
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet, yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeinen sanasto
- Ammattialaan liittyvien tekstien lukeminen, selostaminen ja laatiminen
- Kielen tilanteinen vaihtelu (muodollinen vs. epämuodollinen kieli)
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.
Lisätiedot
Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen. Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.
Opiskelija, joka on saanut vapautuksen ruotsin kielestä, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kielenä -opintona. Hänelle ei tule tutkintotodistukseen em. kielilauseketta ja opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Hyvinvointi
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Koulutus
- Degree Programme in Social Services
- Sosiaalialan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Leea Lakka
Vastuuopettaja
Leea Lakka
Ryhmät
-
SXH22S1Sosiaalialan tutkinto-ohjelma päivä
-
SXG22S1Degree Programme in Social Services päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä suomen kielellä suullisesti ja kirjallisesti ammattialaansa liittyvissä työympäristöissä monialaisen työyhteisön jäsenenä. Hän ottaa viestinnässään huomioon kielen tilanteisen vaihtelun sekä muodollisen ja epämuodollisen kielimuodon erot. Hän osaa hankkia ammattialaansa liittyvää tietoa eri lähteistä ja osaa välittää tietoa kirjallisesti ja suullisesti hyödyntäen teknologiaa ja digitalisaation mahdollisuuksia. Opiskelija tuntee kieli- ja viestintäosaamisensa tason ja kehittää kielitaitoaan itsenäisesti.
Sisältö
- Ammattialan keskeiset suulliset ja kirjalliset viestintätilanteet, yksilö- ja ryhmäviestintä
- Ammattialan keskeinen sanasto
- Ammattialaan liittyvien tekstien lukeminen, selostaminen ja laatiminen
- Kielen tilanteinen vaihtelu (muodollinen vs. epämuodollinen kieli)
- Kieli- ja viestintätaidon itsearviointi ja oppimisstrategioiden kehittäminen
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
ks. opetussuunnitelman liite.
Opintojakson opettaja tarkentaa arvioinnin kriteerit opintojakson alussa.
Esitietovaatimukset
Eurooppalaisen kielitaidon viitekehyksen taitotaso (CEFR) B1.
Lisätiedot
Suullisen ja kirjallisen kielitaidon osaaminen arvioidaan erikseen. Opiskelija, jonka koulusivistyskieli on ruotsi, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kotimaisena kielenä -opintona. Hän saa tutkintotodistukseensa seuraavan kielilausekkeen:
Opiskelija on osoittanut sellaista suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa, joka vastaa julkisyhteisöjen henkilöstöltä vaadittavasta kielitaidosta annetun lain 693/2016, 6 § mukaista toisen kotimaisen kielen kirjallista taitoa kaksikielisessä viranomaisessa arvosanalla hyvä/tyydyttävä ja suullista taitoa arvosanalla hyvä/tyydyttävä.
Opiskelija, joka on saanut vapautuksen ruotsin kielestä, suorittaa tämän opintojakson suomi toisena kielenä -opintona. Hänelle ei tule tutkintotodistukseen em. kielilauseketta ja opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.