Siirry suoraan sisältöön

Kriittinen ajattelu ja näyttöön perustuva toiminta osteopatiassaLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FR61

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija etsii ja hyödyntää ammattialakohtaista tutkimustietoa ja tutustuu alalla käytössä oleviin tutkimusmenetelmiin. Opiskelija kuvaa näyttöön perustuvan ja näyttöä hyödyntävän työtavan osteopatiassa.

Opiskelija tunnistaa ammattialakohtaiset kehittämistarpeet hyödyntäen alakohtaista tietoperustaa ja pohtii oman opinnäytetyön aiheen valintaa. Opiskelija toimii aktiivisesti oman ammatillisen kehittymisen edistämiseksi.

Opiskelija kuvaa ihmislähtöisen, eettiseen, asiakasymmärrykseen ja näyttöön perustuvan toiminnan sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalalla asiakkaan toimijuuden ja toimintakyvyn edistämiseksi.

Opiskelija ymmärtää osteopaattisten periaatteiden teoreettisen merkityksen kliinisessä työssä ja pohtii peeriaatteita päivitetyn tieteellisen tutkimuksen valossa.

Opiskelija soveltaa oman alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen. Opiskelija viestii asiantuntevasti sekä suullisesti ja kirjallisesti.

Sisältö

- Kriittinen ajattelu
- Tiedonhaku ja tiedon arviointi
- Näyttöön perustuva ja näyttöä hyödyntävä työtapa osteopatiassa
- Ajankohtainen alaa koskeva tutkimustieto ja sen hyödyntäminen
- Ammatillinen viestintä
- Opinnäytetyön aiheen ideointi

Esitietovaatimukset

Oppimisen ja opiskelun valmiudet, Ihmislähtöisys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Englanniksi
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASE
- Student can search for knowledge resourcefully utilizing sources of the field and uses the knowledge base of the field
- Student is familiar with the knowledge base and core components of the profession

PROFESSIONAL SKILLS AND ACTIONS
- Student has adequate professional skills to work in the profession
- Student can work in a client-oriented way
- Student solves professional tasks and problems

ETHICS, COOPERATION AND DEVELOPMENT
- Student works safely and in accordance with the ethical principles of the field
- Student displays competence benefitting groups or projects
- Student is able to evaluate personal strengths and weaknesses and development needs
Arviointikriteeri, hyvä (3)
Suomeksi
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen

Lisätiedot

Käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt