Siirry suoraan sisältöön

Erotusdiagnostinen osaaminen osteopatiassaLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FR57

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ymmärtää erotusdiagnostiikan merkityksen osana osteopaattista kliinistä päättelyprosessia ja asiakkaan turvallista hoitoa. Opiskelija ymmärtää oman vastuualueensa rajat ja muiden asiantuntijoiden konsultaation merkityksen. Opiskelija osaa suorittaa ja tulkita erotusdiagnostisia testejä kehon eri alueille ja tietää niiden käyttöalueen ja luotettavuuden. Opiskelija ymmärtää patologisten ja traumaattisten tilojen asettamat rajoitukset ja vasta-aiheet osteopaattiselle hoidolle ja oppii tunnistamaan niitä osana haastattelu- ja tutkimisrutiiniaan. Opiskelija tunnistaa neuraalikudosperäisen ja viskerogeenisen kivun ja ymmärtää niiden asettamat rajoitukset osteopaattiselle hoidolle. Opiskelija osaa suorittaa neuraalikudoksen testit ja tietää niiden käyttöalueen ja luotettavuuden.

Sisältö

Kliinisen päättelyprosessin vaiheet
Punaiset ja keltaiset liput
Raajojen ja vartalon yleisimpien kiputilojen aiheuttajat, oireet ja löydökset
Raajojen nivelten erotusdiagnostiset testit ja niiden tulkinta
Akuuttien urheiluvammojen oireet ja löydökset
Viskerogeeninen kipu, syntymekanismi ja oirekuva
Yleisimmät neuraalikudostestit ja niiden tulkinta
Prognoosin ja hoitosuunnitelman laatiminen

Esitietovaatimukset

Toiminnallinen anatomia osteopaatin kliinisessä päättelyssä, Lääketieteellinen perusosaaminen kuntoutusalalla

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa yksittäiseen tilanteeseen
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyttä alan tietoperustaan
· Opiskelija erottaa arkitiedon tutkitusta tiedosta

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelijaosaa toimia yksittäisissä ammatillisissa tilanteissa ohjeistuksen mukaisesti
· Opiskelija pyrkii toimimaan asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan eettisiin periaatteisiin
· Opiskelija osaa toimia työryhmän jäsenenä
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja osoittaa perehtyneisyyden alan tietoperustaan

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija osaa toimia hyvin ammattialan tyypillisissä tehtävissä ja tilanteissa
· Opiskelijaosaa toimia asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija osaa toimia ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa eri tietolähteistä ja perustella niiden käytön
· Opiskelija hyödyntää alan tietoperustaa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa osaamistaan ammatillisissa tilanteissa ja toimii vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija osoittaa kykyä ratkaista ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija osaa toimia työryhmässä ja projektissa ja jakaa osaamistaan
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja
· Opiskelija ei toimi koulutuksen ja ohjauksen mukaisesti
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseen

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon ammattialan turvallisuutta ja eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei omaa riittäviä valmiuksia ryhmäja kehittämistyöhön osallistumiseenallistumiseen