Siirry suoraan sisältöön

Autonomisen hermoston merkitys osteopaattisessa käytännössäLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FR54

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija ohjaa yksilötason terveyden edistämistä kokonaisvaltaisesti ja tukee autonomisen hermoston harmonista toimintaa osteopaattisen hoidon myötä. Opiskelija kohtaa ihmisen ammattimaisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija huomioi ja säätelee omaa kehon ja mielen tilaa tukeakseen palpaatiota ja tunnistaa tämän merkityksen omassa työskentelyssä.

Opiskelija selittää somaattisen dysfunktion käsitettä ja keskustelee sen neurofysiologisista selitysmalleista. Opiskelija suhteuttaa somaattisen dysfunktion käsitettä pohdiskelevalla otteella osteopatian ammatin kehitykseen. Opiskelija soveltaa somaattisen dysfunktion käsitettä rangan ja lantion toimintahäiriöihin.

Opiskelija arvioi hienovaraisia muutoksia kudosten joustavuudessa ja laadussa ja viestii löydöksistään ammatillisesti. Opiskelijan palpaatio on anatomisesti tarkkaa ja otteiltaan sensitiivistä tutkiessaan ja käsitellessään asiakasta osteopaattisin tekniikoin. Opiskelija herkistää ja kohdentaa tarkasti palpaatiotaan osteopaattisissa manuaalisissa tekniikoissa.

Opiskelija tutkii ja käsittelee pään ja purentaelimistön, sekä kaularangan, rintakehän ja lantion alueiden kudoksia osteopaattisin tekniikoin. Opiskelija selittää pään, yläniskan ja selkärangan alueiden rakenteiden välistä toimintaa nivel-, luu-, kalvo-, ja nestetasolla. Opiskelija selittää rintakehän ja lantion alueen toiminnallisuuden merkitystä ihmisen terveydentilaan. Opiskelija tunnistaa ja arvioi hermostollisen lähestymistavan indikaatiot ja kontraindikaatiot. Opiskelija löytää yhteistyössä asiakkaan kanssa hänen terveyttään tukevia ohjeita.

Sisältö

Autonominen hermosto
Somaattisen dysfunktion käsite, sen neurofysiologiset selitysmallit ja sen merkitys nykyisessä osteopaatin ammatissa
Somatoviskeraalinen ja viskerosomaattinen refleksi
Pään alueen, yläniskan, selkärangan ja rintakehän alueen rakenteiden ja toimintojen väliset yhteydet eri kudostasoilla
Leukanivelen ja purentaelimistön toiminnallisuus
Hermostollinen lähestymistapa osteopatiassa
Stressin vaikutukset terveyteen sekä autonomisen hermoston harmonisen toiminnan tukeminen
Asiakkaan terveyttä edistävä ja itseohjautuvuutta tukeva ohjaus

Esitietovaatimukset

Neuroanatomia ja -fysiologia, Selkäterveyden edistäminen osteopatiassa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
· Opiskelija osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
·Opiskelija osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti
· Opiskelija ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
· Opiskelija tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
· Opiskelija kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
· Opiskelija käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
· Opiskelija perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
· Opiskelija kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
· Opiskelija arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
· Opiskelija osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
· Opiskelija soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
· Opiskelija osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
· Opiskelija kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY: Katso arviointikriteeri tyydyttävä.

HYLÄTTY

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
· Opiskelija ei tunne tai osaa käyttää oman ammattialan käsitteitä riittävästi
· Opiskelija käyttää alan tietoperustaa yksipuolisesti eikä riittävästi tunne alan tietolähteitä

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
· Opiskelija ei osoita riittäviä ammatillisia tietoja ja taitoja ja soveltaa ammatillista osaamistaan riittämättömästi
· Opiskelija ei toimi riittävän asiakaslähtöisesti

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
· Opiskelija ei ota toiminnassaan riittävästi huomioon turvallisuutta ja ammattialan eettisiä periaatteita
· Opiskelija ei osoita riittäviä valmiuksia itsensä kehittämiseen ja ryhmä- ja kehittämistyöhön osallistumiseen