Siirry suoraan sisältöön

Terveyden ja työkyvyn edistäminen elämänkaaren eri vaiheissaLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FR50

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija pohtii terveyden ja työkyvyn merkitystä elämänkaaren eri vaiheissa suhteutettuna osteopaattiseen käytäntöön. Opiskelija kuvaa terveyden edistämisen yhteiskunnallisesti moniulotteisena ja monialaisena ilmiönä sekä jatkuvana prosessina, joka antaa ihmisille mahdollisuuden lisätä ja parantaa terveytensä hallintaa. Opiskelija soveltaa terveyden edistämisen tietopohjaa opiskeluterveyteensä.

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työotteella. Opiskelija kartoittaa motivoivan keskustelun avulla asiakkaan terveyteen vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tiedostaa eri roolit asiakastyössä ja toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa.

Opiskelijan palpaatio on herkkää ja anatomisesti tarkkaa. Opiskelija tutkii ja käsittelee kaularangan, rintakehän, lantion ja raajojen niveliä ja kudoksia osteopaattisin manuaalisin tekniikoin. Opiskelija tutkii ja hoitaa lantion alueen toimintaa ja liikettä osteopaattisin tekniikoin.

Opiskelija tunnistaa kyseisiin alueisiin kohdistuvien osteopaattisten tekniikoiden indikaatiot, kontraindikaatiot ja selittää tekniikoiden vaikutusmekanismeja tutkimustietoa soveltaen.

Opiskelija osaa suunnitella yhdessä asiakkaan kanssa terveyttä ja työkykyä tukevan omahoitosuunnitelman, jonka laatimisessa opiskelija osaa hyödyntää osteopaattisia periaatteita ja malleja. Opiskelija osaa perustella omahoitosuunnitelman asiakaslähtöisesti ja tutkimustietoa hyödyntäen. Opiskelija osaa ohjaus- ja neuvontatyössään hyödyntää ongelmanratkaisun rakennetta ja menetelmiä. Opiskelijaa osaa ohjata spesifisti, turvallisesti sekä verbaalista, visuaalista ja taktiilista ohjaamista hyödyntäen.

Sisältö

Terveyden ja työkyvyn merkitys osteopaattisessa lääketieteessä
Salutogeneesi ja terveysteoriat
Yksilötason terveyden edistäminen osteopaatin ammatissa sekä ohjauksen että hoidon myötä
Osteopaattiset periaatteet ja lähestymistavat terveyden ja työkyvyn edistämisen tukena
Biopsykososiaalinen lähestymistapa
Ravinnon, unen ja levon merkitys terveyteen ja hyvinvointiin
Selkärangan osteopaattinen tutkiminen ja hoito
Lantion alueen tutkiminen ja hoito
Raajojen osteopaattinen tutkiminen ja hoito
Eri kehonosiin kohdistuvia tutkimisrutiineja ja osteopaattisia manuaalisia tekniikoita
Asiakkaan terveyttä edistävä ja itseohjautuvuutta tukeva ohjaus ja neuvonta
Terveys- ja luuliikuntasuositukset

Esitietovaatimukset

Toimintakyvyn arvioinnin perusteet, Ihmislähtöisyys ja kosketuksen merkitys osteopatiassa, Anatomia ja fysiologia

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii joustavasti ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti ja turvallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on palpaatiotaidoiltaan herkkä, muuntautuva ja anatomisesti tarkka. Opiskelija analysoi ja soveltaa keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija analysoi ja soveltaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii vastuullisena ja proaktiivisena ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti, tehokkaasti, ennakoivasti ja turvallisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kohtaa asiakkaan ammatillisesti, arvostavasti ja empaattisesti terveyttä edistävällä työnotteella. Opiskelija toimii asiakaslähtöisesti ja dialogisessa vuorovaikutuksessa asiakkaan kanssa. Opiskelija on anatomisesti tarkka ja kehittää palpaatiotaan. Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia sekä toimii ryhmän jäsenenä. Opiskelija toimii hygieniaohjeita ja ammattieettisiä periaatteita noudattaen. Opiskelija toteuttaa tutkimisen ja manuaalisen käsittelyn asianmukaisesti ja turvallisesti.