Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessaLaajuus (5 op)

Tunnus: SX00FP01

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan kestäviä toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.

Sisältö

Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus

Esitietovaatimukset

Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-etsii tietoa ja perustelee tietolähteiden käytön
-käyttää ammattialan tietoperustaa johdonmukaisesti
-perustelee toimintaa näyttöön perustuvan tiedon avulla

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-osaa toimia erilaisissa tehtävissä eri toimintaympäristöissä

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-perustelee toimintaa ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti ja arvioi toiminnan turvallisuutta
-osaa toimia tavoitteellisesti työryhmässä ja projektissa
-kehittää itseään

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-soveltaa ammattialan käsitteitä ja tietoa sujuvasti ja laaja-alaisesti
-arvioi ja käyttää näyttöön perustuvaa tietoa

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-soveltaa ammatillista osaamistaan erilaisissa tilanteissa ja osaa arvioida toimintansa seurauksia
-osaa toimia asiakaslähtöisesti ja vastuullisesti
-soveltaa vaihtoehtoisia ratkaisuja ammatilliseen päätöksentekoon

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-arvioi alansa ammattieettisten periaatteiden mukaista toimintaa ja turvallisuutta
-osaa toimia erilaisissa ryhmissä ja projekteissa kulttuuriltaan erilaisten ihmisten kanssa
-kehittää itseään ja työyhteisöä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA
Opiskelija
-osaa etsiä tietoa monipuolisesti oman ammattialan tietolähteistä ja käyttää alan tietoperustaa
-osoittaa perehtyneisyyden ammattialan tietoperustaan ja ydinainekseen

AMMATILLINEN TAITO, TOIMINTA
Opiskelija
-osoittaa saavuttaneensa riittävät tiedot pystyäkseen toimimaan ammatillisissa tilanteissa
-osaa toimia asiakaslähtöisesti
-ratkaisee ammatillisia tehtäviä ja ongelmia

EETTISYYS YHTEISTYÖ JA KEHITTÄMINEN
Opiskelija
-toimii turvallisesti ja ammattialan eettisten periaatteiden mukaisesti
-osaa tuoda osaamisensa ryhmän tai projektin käyttöön
-kykenee arvioimaan omia vahvuuksiaan ja kehittymistarpeitaan