Toimintakykyä edistävä esteetön ja saavutettava ympäristö ja apuvälineetLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EE52
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Esitietovaatimukset
-
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB24K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
Toteutuu koko syyslukukauden osalla. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Psykomotoriikan ryhmätentti:
Moodleen linkitetyt tutkimusartikkelit
JA annetuilta osin (tarkennus Moodlen aineistossa)
Ahlstrand, A. 2017. Moikataan varpailla - Oivalluksia ohjaamisesta, liikkumisesta ja oppimisesta.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Ryhmätyöskentely
Käytännön harjoittelutunnit
Asiakasohjaukset altaalla
Oppimistehtävät
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltavan liikunnan ryhmissä yhteistyö työelämä- ja yhdistyskumppaneiden kanssa.
Apuvälineet osiolla vierailu apuvälineliikkeeseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykomotoriikan ryhmätentti 11.9. (kts. tarkemmin lukujärjestys). Tenttiä ennen palautettava tenttimuistiinpanot Moodleen 8.9. mennessä (= osa tenttisuoritusta). Muistiinpanot saavat olla mukana tentissä. Tentin uusintamahdollisuus ilmoitetaan orientaatiossa.
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutetaan osittain englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus 1,5 op
Apuvälineet 1,5 op
Soveltava liikunta 2 op
5 x 27 h, 1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
Koko lukukauden osalla toteutuvat kolme teemaa: 1) Saavutettavan ja esteettömän ympäristön, 2) soveltavan liikunnan osuus ja 3) apuvälineiden osuus.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Esteettömyys/saavutettavuus teeman opinnot sisältävät oppimistehtävän ja asiantuntijaluentopäivän, johon osallisuus edellytetään hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
Asiakasohjausten korvaaminen esim. sairastumisen vuoksi tapahtuu mahdollisuuksien mukaan joko toisen tiimin kanssa tai tulevalla toteutuksella.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Soveltavan liikunnan asiakasohjauksiin osallistuminen edellyttää ohjausosaamisen näytön (Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1.) ja/tai vertaisohjausten hyväksyttyä suorittamista.
HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavuus ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty / hylätty. Psykomotoriikan tentti hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
12.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB24K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
Toteutuu koko syyslukukauden osalla. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Psykomotoriikan ryhmätentti:
Moodleen linkitetyt tutkimusartikkelit
JA annetuilta osin (tarkennus Moodlen aineistossa)
Ahlstrand, A. 2017. Moikataan varpailla - Oivalluksia ohjaamisesta, liikkumisesta ja oppimisesta.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Ryhmätyöskentely
Käytännön harjoitustunnit
Asiakasohjaukset altaalla
Oppimistehtävät
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltavan liikunnan ryhmissä yhteistyö työelämä- ja yhdistyskumppaneiden kanssa.
Apuvälineet osiolla vierailu apuvälineliikkeeseen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykomotoriikan ryhmätentti 7.10. (kts. tarkemmin lukujärjestys). Tenttiä ennen palautettava tenttimuistiinpanot Moodleen 3.10. mennessä (= osa tenttisuoritusta). Muistiinpanot saavat olla mukana tentissä. Tentin uusintamahdollisuus ilmoitetaan orientaatiossa.
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutetaan osittain englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus 1,5 op
Apuvälineet 1,5 op
Soveltava liikunta 2 op
5 x 27 h, 1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
Koko lukukauden osalla toteutuvat kolme teemaa: 1) Saavutettavan ja esteettömän ympäristön, 2) soveltavan liikunnan osuus ja 3) apuvälineiden osuus.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Esteettömyys/saavutettavuus teeman opinnot sisältävät oppimistehtävän ja asiantuntijaluentopäivän, johon osallisuus edellytetään hyväksytyn suorituksen saamiseksi.
Asiakasohjausten korvaaminen esim. sairastumisen vuoksi tapahtuu mahdollisuuksien mukaan joko toisen tiimin kanssa tai tulevalla toteutuksella.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Soveltavan liikunnan asiakasohjauksiin osallistuminen edellyttää ohjausosaamisen näytön (Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1.) ja/tai vertaisohjausten hyväksyttyä suorittamista.
HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavuus ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty / hylätty. Psykomotoriikan tentti hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 17.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 45
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB23S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
3. ja 4. periodi. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Psykomotoriikan ryhmätentti:
Moodleen linkitetyt tutkimusartikkelit
JA annetuilta osin (tarkennus Moodlen aineistossa)
Ahlstrand, A. 2017. Moikataan varpailla - Oivalluksia ohjaamisesta, liikkumisesta ja oppimisesta.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu
Asiakasohjaukset altaalla
Oppimistehtävät
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltavan liikunnan ryhmissä yhteistyö työelämä- ja yhdistyskumppaneiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykomotoriikan ryhmätentti 26.2.2024 (kts. lukujärjestys). Tenttiä ennen palautettava tenttimuistiinpanot Moodleen 25.2. mennessä (= osa tenttisuoritusta). Muistiinpanot saavat olla mukana tentissä. Tentin uusintamahdollisuus syksyllä 2024.
Kansainvälisyys
Opintojakso toteutetaan osittain englanniksi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ympäristön esteettömyys ja saavutettavuus 1 op
Apuvälineet 1,5 op
Soveltava liikunta 2,5 op
5 x 27 h, 1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää opetuksen, ohjauksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, tentit ja kirjalliset tehtävät.
Sisällön jaksotus
Saavutettavan ja esteettömän ympäristön sekä soveltavan liikunnan osuudet alkavat 3. periodilla. Apuvälineiden osuus toteutuu 4. periodilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Esteettömyys/saavutettavuus teeman opinnot sisältävät asiantuntijaluentopäivän johon osallisuus osa hyväksyttyä teeman suoritusta.
Asiakasohjausten korvaaminen esim. sairastumisen vuoksi tapahtuu mahdollisuuksien mukaan joko toisen tiimin kanssa tai tulevalla toteutuksella.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on, että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Soveltavan liikunnan asiakasohjauksiin osallistuminen edellyttää ohjausosaamisen näytön (Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1.) ja/tai vertaisohjausten hyväksyttyä suorittamista.
HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavuus ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty / hylätty. Psykomotoriikan tentti hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB23K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
1. ja 2. periodi. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu
Oppimistehtävät
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltavan liikunnan ryhmissä yhteistyö työelämä- ja yhdistyskumppaneiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykomotoriikan tentti 9/2023 (kts. lukujärjestys). Tentin uusintamahdollisuus keväällä 2024.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Sisällön jaksotus
Saavutettavan ja esteettömän ympäristön sekä soveltavan liikunnan osuudet alkavat 1. periodilla. Apuvälineiden osuus toteutuu 2. periodilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Esteettömyys/saavutettavuus teeman opinnot sisältävät asiantuntijaluentopäivän johon osallisuus osa hyväksyttyä teeman suoritusta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Soveltavan liikunnan asiakasohjauksiin osallistuminen edellyttää ohjausosaamisen näytön (Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1.) ja/tai vertaisohjausten hyväksyttyä suorittamista.
HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavuus ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty / hylätty. Psykomotoriikan tentti hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
14.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB23K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
1. ja 2. periodi. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Ryhmätyöskentely
Harjoittelu
Oppimistehtävät
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Soveltavan liikunnan ryhmissä yhteistyö työelämä- ja yhdistyskumppaneiden kanssa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykomotoriikan tentti 10/2023 (kts. lukujärjestys). Tentin uusintamahdollisuus keväällä 2024.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Sisällön jaksotus
Saavutettavan ja esteettömän ympäristön sekä soveltavan liikunnan osuudet alkavat 1. periodilla. Apuvälineiden osuus toteutuu 2. periodilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Esteettömyys/saavutettavuus teeman opinnot sisältävät asiantuntijaluentopäivän johon osallisuus osa hyväksyttyä teeman suoritusta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Soveltavan liikunnan asiakasohjauksiin osallistuminen edellyttää ohjausosaamisen näytön (Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1.) ja/tai vertaisohjausten hyväksyttyä suorittamista.
HUOM. muutokset lukujärjestykseen ovat mahdollisia ilmoittautumisajan päättymisen jälkeen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavuus ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty / hylätty. Psykomotoriikan tentti hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 27.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
3. ja 4. periodi. Myllypuron kampus.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin.
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Harjoittelu
Oppimistehtävät
Tentti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Psykomotoriikan tentti 2/2023 (kts. lukujärjestys). Tentin uusintamahdollisuus syksyllä 2023.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Sisällön jaksotus
Soveltavan liikunnan osuus alkaa 3. periodilla. Apuvälineiden ja saavutettavan ympäristön osuudet toteutuvat 4. periodilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Esteettömyys/saavutettavuus teeman opinnot sisältävät asiantuntijaluentopäivän johon osallisuus osa hyväksyttyä teeman suoritusta.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Soveltavan liikunnan asiakasohjauksiin osallistuminen edellyttää ohjausosaamisen näytön (Toimintakykyä edistävä ohjaaminen. Fysioterapiaharjoittelu 1.) ja/tai vertaisohjausten hyväksyttyä suorittamista.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavuus ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty / hylätty. Psykomotoriikan tentti hyväksytty / hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Harjoittelu
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavyys ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty/hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 21.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Harjoittelu
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavyys ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty/hylätty.
Esitietovaatimukset
-
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
14.03.2022 - 27.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 35
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sirpa Ahola
- Inari Heimo
Vastuuopettaja
Sirpa Ahola
Ryhmät
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ihmisen toimintakykyä ja osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja osaa käyttää osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa sekä monialaisessa työskentelyssä. Opiskelija osaa kuvata, miten apuvälineet edistävät ihmisen toimintakykyä. Opiskelija osaa arvioida apuvälineiden tarvetta. Opiskelija osaa kuvata soveltavan liikunnan yhteiskunnallisen merkityksen ja tavoitteet. Opiskelija osaa valita ja soveltaa erilaisia liikuntamuotoja sekä yksilöllisesti että erilaisille ryhmille. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä muiden soveltavaa liikuntaa järjestävien tahojen ja ammattihenkilöiden kanssa.
Sisältö
Toimintakykyä ja osallistumista edistävän ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja suositukset.
Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
Apuvälinepalvelun lähtökohtiin perehtyminen
Soveltavan liikunnan käsite, merkitys, tavoitteet ja organisaatiot
Psykomotorinen lähestymistapa soveltavassa liikunnassa
Ryhmäliikunnan ohjauksen perusteet
Liikuntamuotojen ja -lajien sovellukset eri asiakasryhmille
Moniammatillinen yhteistyö ja verkostot soveltavassa liikunnassa
Aika ja paikka
-
Oppimateriaalit
-
Opetusmenetelmät
Aktivoivat luennot
Harjoittelu
Oppimistehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 x 27 h
Sisällön jaksotus
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Kurssille osallistumisen edellytyksenä on että OPS:an ajoituksen mukaiset edeltävät opinnot on pääosin suoritettu.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso sisältää kolme teemaa: apuvälineet, ympäristön saavutettavyys ja soveltava liikunta. Kukin kolmesta teemasta sisältää omat oppimistehtävät, jotka arvoidaan hyväksytty/hylätty.
Esitietovaatimukset
-