Ikääntyneen toimintakyvyn edistäminen ja kuntoutus arjessaLaajuus (5 op)
Tunnus: SX00EE58
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 19.05.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lääketieteelliset aineet Sote
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Nina Talvitie
Ryhmät
-
SXB23S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2024 periodi 1
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin kuuluu ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä sekä kaksi työelämän edustajien vierailuluentoa (Helsingin kotikuntoutusfysioterapia ja muistiliitto).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Osan opintojakosta voi suorittaa osallistumalla HyMy-kylän omaishoitoperheen oma hetki - toimintaan. Toimintaan mahtuu mukaan 2-6 opiskelijaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, ryhmä/asiakasohjaukset.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle-työtila käytössä.
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Läsnäolovelvollisuus gerontologian ja geriatrian opetuksessa
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Nina Talvitie
Ryhmät
-
SXB23K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 1. periodi
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin kuuluu ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä sekä kaksi luentoa yhteistyössä työelämän edustajien kanssa (Helsingin kotikuntoutus ja muistiliitto).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, ryhmä/asiakasohjaukset.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle-työtila käytössä.
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Läsnäolovelvollisuus gerontologian ja geriatrian opetuksessa
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 10.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 17.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jonna Heimonen
- Mika Luukkonen
- Nina Talvitie
Vastuuopettaja
Nina Talvitie
Ryhmät
-
SXB23K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Kevätlukukausi 2024 periodi 1.
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Ennakkotehtävät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin kuuluu ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä sekä kaksi luentoa yhteistyössä työelämän edustajien kanssa (Helsingin kotikuntoutus ja muistiliitto).
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, ryhmä/asiakasohjaukset.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Moodle-työtila käytössä.
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Läsnäolovelvollisuus gerontologian ja geriatrian opetuksessa
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 14.05.2023
Ajoitus
07.08.2023 - 22.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Nina Talvitie
Ryhmät
-
SXB22S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2023 / Periodi 1
Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt
Ennakkotehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin kuuluu Ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, ryhmä/asiakasohjaukset.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB22K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma, päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
1. ja 2 . periodi
Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt
Ennakkotehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin kuuluu Ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, ryhmä/asiakasohjaukset.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 11.12.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
Ryhmät
-
SXB22K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
1. ja 2. periodi
Myllypuron kampus
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan kurssilla
Opetusmenetelmät
Luennot
Asiakasohjaukset
Verkkotehtävät
Oppimistehtävät
Ryhmätyöt
Ennakkotehtävät
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssiin kuuluu Ikääntyneiden ryhmänohjaus Hymy-kylässä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävien palautusajankohdat ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-käytänne
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Gerontologia ja geriatria 1 op
Ikääntyneen toimintakyvyn arviointi ja tukeminen 3 op
Digitaaliset ratkaisut ja etäkuntoutus 1 op
1 op = 27 h. Työskentelyn kokonaistuntimäärä sisältää ennakkotehtävät, opetuksen, ryhmätyöskentelyn, itsenäisen opiskelun, kirjalliset tehtävät, verkkotehtävät, ryhmä/asiakasohjaukset.
Sisällön jaksotus
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään kurssin orientaatiotunnilla.
Lisätietoja opiskelijoille
Läsnäolo käytännön lähiopetuksessa pakollinen. Poissaolot korvataan opettajan määrittämällä tavalla.
Mikäli opiskelijalla on yksilöllisten opetusjärjestelyjen päätös, joka vaikuttaa opintojakson suorittamiseen, tulee opiskelijan olla yhteydessä opintojaksototeutuksen vastuuopettajaan heti ilmoittautumisajan päätyttyä.
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Moodle-työtila käytössä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja asiakasohjauksiin.
Osoitetut tehtävät hyväksytty - täydennettävä - hylätty.
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 23.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jonna Heimonen
- Nina Talvitie
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Hanna Rantavuori
Ryhmät
-
SXB21S1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Myllypuron kampus, 1. periodi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Luento
Ohjatut harjoitukset
Asiakasohjaukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aidot asiakastilanteet & ohjaukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen periodi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Rantavuori
- Carita Hand
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Hanna Rantavuori
Ryhmät
-
SXB21K1Fysioterapian tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Myllypuron kampus, 1. periodi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Luento
Ohjatut harjoitukset
Asiakasohjaukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aidot asiakastilanteet & ohjaukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen periodi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 12.12.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kuntoutus ja tutkiminen
Toimipiste
Myllypurontie 1
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Fysioterapian tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanna Rantavuori
- Carita Hand
- Mika Luukkonen
Vastuuopettaja
Hanna Rantavuori
Ryhmät
-
SXB21K2Fysioterapian tutkinto-ohjelma, monimuoto
Tavoitteet
Opiskelija osaa kuvata ikääntymisen myötä elimistössä tapahtuvia muutoksia ja niiden yhteyttä toimintakykyyn. Opiskelija osaa ottaa huomioon ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön toimintakyvyn arvioinnissa ja suunnitellessaan toimintakykyä edistäviä ratkaisuja monialaisessa yhteistyössä yhdessä kuntoutujan kanssa. Opiskelija osaa kuvata digitaalisten ratkaisujen mahdollisuudet kuntoutujan ohjauksessa ja toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Gerontologia ja geriatria tieteenaloina
Vanhenemisteoriat ja vanhenemisen tutkimus
Ikääntymismuutokset eri elinjärjestelmissä
Muistisairauksien yhteys toimintakykyyn
Keskeiset vanhuusiän sairaudet ja niiden hoito
Ikääntyneiden elämäntilanteen sekä elinympäristön huomioiminen toimintakyvyn arvioinnissa
Ikääntyneiden toimintakyvyn arvioinnin erityispiirteet
Digitaaliset ratkaisut kuntoutuksessa ja etäkuntoutus
Arkikuntoutus
Aika ja paikka
Myllypuron kampus, 1. periodi
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin
Opetusmenetelmät
Luento
Ohjatut harjoitukset
Asiakasohjaukset
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Aidot asiakastilanteet & ohjaukset
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Kansainvälisyys
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Sisällön jaksotus
Ensimmäinen periodi
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija erittelee keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä perustelee valintojaan oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija erittelee oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttäen työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii joustavasti ryhmän jäsenenä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija erittelee ja arvioi keskeisten ja asianmukaisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita sekä tekee valintoja vertaillen vaihtoehtoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä aloitteellisesti ja tavoitteiden suunnassa sekä soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii ryhmän toimintaa edistäen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija käyttää keskeisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä tekee valintoja oman alan tietoperustaa käyttäen. Opiskelija tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia. Opiskelija toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen ja käyttää työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti. Opiskelija työskentelee ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii vastuullisesti ryhmän jäsenenä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen ja osoitetut tehtävät
Esitietovaatimukset
Opiskelija tuntee toimintakyvyn arvioinnin ja edistämisen perusteet sekä arvioinnin perusmenetelmät fysioterapiassa. Opiskelija tuntee ihmisen kehon rakenteen ja toiminnan perusteet.