The acute care of pediatric and adolescent patientsLaajuus (5 cr)
Code: SX00ED08
Credits
5 op
Objective
The student:
- understands the ethical, pedagogic and methodological principles of patient guidance
- is able to independently plan, execute and evaluate the nursing guidance in a family-centered manner in co-operation with other specialists
- understands the meaning of the illness and different nursing environments to the child, adolescent and his family and can support and promote the wellbeing of the families with children
- is able to plan, execute and evaluate the nursing care of children and adolescents in accordance to the nursing principles and ethical questions of that patient group, while working in acute and prehospital care environment
Content
- ethical, pedagogic and methodological principles the guidance of children and families
- the principles and ethical questions of the nursing of children and adolescents in acute and prehospital care
- the growth and development of children and adolescents
- supporting and guidance of children, adolescents and families in acute and prehospital care
- relevant nursing care methods
- the family oriented nursing process of acutely ill children and adolescents and those suffering from long-term illness
- triage and assessment methods used in the emergency care of children and adolescents
- relevant pediatric morbidities
- nursing care special considerations related to children and adolescents
- life-threatening situations in acute and prehospital care of children and adolescents
Prerequisites
Medical Nursing
The student and tutor teacher go through other recommended studies in HOPS discussions.
Assessment criteria, satisfactory (1)
See the attachment "Framework for evaluation criteria of competence"
Evaluating competences evaluation criteria competent/intermediate level is used.
Enrollment
06.05.2024 - 19.05.2024
Timing
21.10.2024 - 15.11.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Jukka Oksanen
- Anne Tammivuori
Teacher in charge
Anne Tammivuori
Groups
-
SXK23K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä
Content
- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa
Location and time
2. periodi
Materials
Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681
Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset: (astma, allergia, epilepsia, Kehityksellinen kielihäriö, DM, Alahengitystieinfektiot (lapset), Elvytys (lapset) (Terveysportti)
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, Lasten-triage, hoidon tarpeen arviointi,
Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus
Employer connections
Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.
Exam schedules
Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: tiedot orientaatiossa
Student workload
1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.
Content scheduling
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Further information
Ennen opintojaksoa tulee olla suoritettuna Lääkehoito 1, Sisätautipotilaan ht, Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan ht, iv-lääkehoidon osuus Lääkehoito 2-opintojaksosta.
Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)
Opintojakson opettajat:
Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi
Jaana Meriläinen (psykologian opettaja)
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Verkko-ohjauksen Moodle-tehtävät hyväksytty/hylätty
Pienryhmätyö ja siihen liittyvä seminaari hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5
Prerequisites
Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Enrollment
27.11.2023 - 10.12.2023
Timing
18.03.2024 - 19.04.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 60
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Maria Kouvalainen
- Anu Jokinen
- Anne Tammivuori
Teacher in charge
Anne Tammivuori
Groups
-
SXK22S1AEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä A
-
SXK22S1BEnsihoidon tutkinto-ohjelma, päivätoteutus, hallinnollinen ryhmä B
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä
Content
- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa
Location and time
3. periodi
Materials
Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681
Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset: (astma, allergia, epilepsia, Kehityksellinen kielihäriö, DM, Alahengitystieinfektiot (lapset), Elvytys (lapset) (Terveysportti)
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, Lasten-triage, hoidon tarpeen arviointi,
Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus
Employer connections
Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.
Exam schedules
Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: tiedot orientaatiossa
Student workload
1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.
Content scheduling
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Further information
Ennen opintojaksoa tulee olla suoritettuna Lääkehoito 1, Sisätautipotilaan ht, Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan ht, iv-lääkehoidon osuus Lääkehoito 2-opintojaksosta.
Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)
Opintojakson opettajat:
Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi (vastuuopettaja) ja
Maria Kouvalainen, maria.kouvalainen@metropolia.fi
Psykologian opettaja Anu Jokinen, anu.jokinen2@metropolia.fi
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Verkko-ohjauksen Moodle-tehtävät hyväksytty/hylätty
Ohjauksen verkkokurssit
Pienryhmätyö ja siihen liittyvä seminaari hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5
Prerequisites
Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Enrollment
02.05.2023 - 14.05.2023
Timing
23.10.2023 - 17.11.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Anne Tammivuori
Teacher in charge
Anne Tammivuori
Groups
-
SXK22K2Ensihoidon tutkinto-ohjelma, monimuoto
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä
Content
- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa
Location and time
2. periodi
Materials
Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym. 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681
Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset: (astma, allergia, epilepsia, Kehityksellinen kielihäriö, DM, Alahengitystieinfektiot (lapset), Elvytys (lapset), Down oireyhtymä (Terveysportti)
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, Lasten-triage, hoidon tarpeen arviointi, Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes
Hotus-hoitosuositus: Lasten kaltoinkohtelun tunnistamisen tehokkaat menetelmät sosiaali- ja terveydenhuollossa (2015)
Hotus-hoitosuositus: Perheessä tapahtuvan lapsen kaltoinkohtelun riskiolojen tunnistaminen (2022).
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus
Employer connections
Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.
Exam schedules
Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: tiedot orientaatiossa
Student workload
1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.
Content scheduling
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Further information
Ennen opintojaksoa tulee olla suoritettuna Lääkehoito 1, Sisätautipotilaan ht, Kirurgisen ja perioperatiivisen potilaan ht, iv-lääkehoidon osuus Lääkehoito 2-opintojaksosta.
Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)
Opintojakson opettaja: Anne Tammivuori, anne.tammivuori@metropolia.fi
Opintojaksopalaute:
Toteutuksesta kerätään opintojaksopalautetta, mikä on tärkeä osa opetuksen ja toiminnan kehittämistyötä. Palautetta antamalla sinulla on mahdollisuus vaikuttaa opintojaksojen sisältöön sekä opetuksen kehittämiseen. Palautteen avulla opettaja pystyy kehittämään omia toteutuksiaan ja opetusmenetelmiään myös muilla opintojaksoillaan. Rakentavan palautteen antaminen kehittää myös omia työelämätaitojasi. Opintojaksopalaute annetaan nimettömänä, eikä palautteen antajaa voida tunnistaa.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Verkko-ohjauksen Moodle-tehtävät hyväksytty/hylätty
Pienryhmätyö ja siihen liittyvä seminaari hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5
Prerequisites
Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Enrollment
02.05.2022 - 15.05.2022
Timing
15.08.2022 - 23.09.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Anne Tammivuori
Teacher in charge
Anne Tammivuori
Groups
-
SXK21S1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä
Content
- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa
Location and time
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Materials
Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681
Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, ESI-triage, hoidon tarpeen arviointi, Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä hoitosuositus: https://www.hotus.fi/leikki-ikaisen-emotionaalinen-tuki-paivakirurgisessa-hoitotyossa- hoitosuositus/
Vatsakipu lapsella (2019):
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00545
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus
Employer connections
Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.
Exam schedules
Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: SU202209 ja SU202210
Student workload
1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.
Content scheduling
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Further information
Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2, lääkehoito 1
Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Ohjauksen pienryhmätehtävä hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5
Prerequisites
Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.
Enrollment
29.11.2021 - 12.12.2021
Timing
10.01.2022 - 11.02.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
2 op
Mode of delivery
60 % Contact teaching, 40 % Distance learning
Unit
School of Health Care
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
Teachers
- Anne Tammivuori
Teacher in charge
Anne Tammivuori
Groups
-
SXK21K1Ensihoidon tutkinto-ohjelma, päivä
Objective
Opiskelija
- ymmärtää ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- osaa Itsenäisesti suunnitella, toteuttaa ja arvioida ohjausta perhelähtöisesti yhteistyössä muiden asiantuntijoiden kanssa
- ymmärtää sairauden ja hoitotyön eri toimintaympäristöjen merkityksen lapselle, nuorelle ja hänen perheelleen ja osaa tukea ja edistää lapsiperheiden hyvinvointia
- osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten hoitotyötä huomioiden lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyön toimintaympäristöissä
Content
- lapsen ja perheen ohjauksen eettiset, pedagogiset ja menetelmälliset lähtökohdat
- lasten ja nuorten hoitotyön periaatteet ja eettiset kysymykset akuutti- ja ensihoitotyössä
- lapsen ja nuoren kasvu ja kehitys
- lapsen, nuoren ja perheen tukeminen ja ohjausprosessi akuutti- ja ensihoitotyössä
- keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät
- äkillisesti ja pitkäaikaisesti sairastuneen lapsen ja nuoren perhelähtöinen hoitotyön prosessi
- päivystyshoitotyössä käytettävien hoidon tarpeen arviointimenetelmien ja luokitusten hallinta
- lasten ja nuorten hoitotyön erityiskysymykset, keskeiset lasten ja nuorten sairaudet sekä lapsen henkeä uhkaavat tilanteet akuutti- ja ensihoidossa
Location and time
Myllypuron kampus, Myllypurontie 1
Materials
Oppimateriaali Moodle-alustalla
Storvik-Sydänmaa S ym 2012; 2019. Lapsen ja perheen hoitotyö. SanomaPro.
Kuisma ym. 2017. Ensihoito; s.168-171, 320, 360, 672-681
Muu opettajan osoittama materiaali, mm. Käypä hoito –suositukset
Lapsen tutkiminen ABCDE- luokituksen mukaan: https://www.potilaanlaakarilehti.fi/site/assets/files/0/21/99/796/sll362017-1933.pdf
PEWS-pisteet: https://fioca.fi/pews-lasten-aikaisen-varoituksen-pisteytysjarjestelma/Duodecim, ESI-triage, hoidon tarpeen arviointi, Terveyskirjasto (2019) –
Kurkunpään tulehdus (laryngiitti) lapsella: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00286
Diabetes lapsella: https://www.terveyskyla.fi/lastentalo/tietoa-lasten-sairauksista/diabetes
Leikki-ikäisen emotionaalinen tuki päiväkirurgisessa hoitotyössä hoitosuositus: https://www.hotus.fi/leikki-ikaisen-emotionaalinen-tuki-paivakirurgisessa-hoitotyossa- hoitosuositus/
Vatsakipu lapsella (2019):
https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.kotip_artikkeli=dlk00545
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Käänteinen oppiminen
Kontaktiopetus
Aktivoiva luento
Tehtäväohjattu opetus
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen opiskelu
Verkko-opiskelu
Laboraatio-opetus
Simulaatio opetus
Employer connections
Lääkelaskukoe tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen lasten ja nuorten hoitotyön harjoittelua.
Exam schedules
Lääkelaskukokeet, opintojakson tentti löytyy lukujärjestyksestä.
Uusintatentit: SU202203 ja SU202204
Student workload
1 op = 27 h
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 135 tuntia, joka sisältää opetuksen, ohjauksen sekä itsenäisen opiskelun.
Content scheduling
Lisätietoa toteutuksen etenemisestä ja toteutuksen materiaaleista saat Moodlesta, joka esitellään orientaatiotunnilla.
Further information
Edeltävät opinnot:
Kliinisen hoitotyön perusharjoittelu 1 ja 2, lääkehoito 1
Läsnäolo opetuksessa:
- Orientaatio (pakollinen läsnäolo)
- Opintojakson teoriaopetuksessa suositellaan läsnäoloa
- Laboraatiot (pakollinen läsnäolo)
- Simulaatio (pakollinen läsnäolo)
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
Arviointikriteerit ks. opetussuunnitelman liite "Osaamisen arviointikehikko".
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikehikon tasoa edistynyt.
Assessment methods and criteria
Lääkelaskukoe hyväksytty/ hylätty
Moodlen tehtävät hyväksytty/ hylätty
Lasten hätätilanteet ja elvytys Duodecim verkkokurssi hyväksytty/hylätty
Ohjauksen pienryhmätehtävä hyväksytty/ hylätty
Laboraatiot (1 ja 2) hyväksytty/ hylätty
Simulaatio hyväksytty/hylätty
Tentti 0-5
Prerequisites
Sisätautipotilaan hoitotyö
Opiskelija ja tuutoropettaja käyvät läpi muut suositeltavat opinnot HOPS-keskusteluissa.