Siirry suoraan sisältöön

Päivittäiset toiminnot eri ympäristöissäLaajuus (5 op)

Tunnus: SA00BM79

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija käyttää ja soveltaa ergonomiatietoa arvioidessaan, suunnitellessaan ja toteuttaessaan ympäristöihin ja välineisiin liittyviä käyttäjälähtöisiä ratkaisuja eri tarpeisiin. Opiskelija arvioi ihmisen osallistumista edistäviä ympäristöratkaisuja ja soveltaa osaamistaan esteettömän toimintaympäristön suunnittelussa. Opiskelija tutustuu ympäristönhallintalaitteisiin. Opiskelija ymmärtää niiden merkityksen asiakkaan autonomiaan. Opiskelija tuntee ihmisen päivittäiset toiminnot sekä toimintaan liittyvät vajavuudet ja osaa tukea osallisuutta apuvälineiden avulla. Opiskelija tuntee erityisryhmien apuvälineitä ja ymmärtää niiden valintaan vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija tutustuu erilaisiin kommunikaatiomenetelmiin. Hän osaa ohjata ja opettaa eri kommunikaatiomenetelmiä käyttäviä asiakkaita.

Sisältö

• Fyysisen ergonomian tietoperusta
• Arviointimenetelmät ja -mittarit välineiden, toiminnan ja ympäristön arvioimiseksi
• Osallistumista edistävä ympäristön suunnittelu ja sitä ohjaavat lait ja
• suositukset
• Ympäristön saavutettavuuden arviointi ja kehittämisehdotusten esittäminen eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
• Ympäristönhallinnan laitejärjestelmät
•Päivittäisten toimintojen apuvälineet
•Erityisryhmien apuvälineet
•Aistivammaisten apuvälineet
•Kommunikaatiomenetelmät (AAC)
•Asiakkaan neuvonta ja ohjaus
•Apuvälineiden sopivuuden ja toimivuuden arviointi ja käytönohjaus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi ja kehittää systemaattisesti omaa toimintaansa.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä joustavasti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen ja toimii sitoutuneesti ammatillisia toimintatapoja edistäen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteistöä ja tekee valintoja yhdessä asiakkaan kanssa laaja-alaista tietoperustaa käyttäen muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija arvioi kriittisesti omaa toimintaansa ja tuottaa tietoa toimintaympäristön kehittämiseksi.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti sekä kehittää työ- ja toimintaympäristöä yhdessä muiden toimijoiden kanssa.
Opiskelija toimii ammattieettisesti tilanteiden erityispiirteet huomioon ottaen monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa. Hän työskentelee kehittäen ja uudistaen ammattikäytäntöjä ja toimintatapoja.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija käyttää hallitusti ammattikäsitteistöä sekä perustelee valintojaan asiakkaan tarpeista käsin laaja-alaista tietoperustaa käyttäen. Opiskelija arvioi systemaattisesti oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia.
Opiskelija toimii erilaisissa toimintaympäristössä itsenäisesti ja ammatillisesti tavoitteiden suunnassa ja soveltaa työmenetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti.
Opiskelija työskentelee erilaisissa tilanteissa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti ja toimii sitoutuneesti ryhmän toimintaa edistäen.