Siirry suoraan sisältöön

Työ- ja kieliharjoittelu 1: Sosionomin työ ja asiakkaan arkiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: SX00FX79

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Korkeakoulu
Metropolia

Osaamistavoitteet

Opiskelija

-osaa toimia sosiaalipedagogisen orientaation mukaisesti
-osaa ohjata yksilöiden ja ryhmien toimintaa arjessa tarkoituksenmukaisesti
-osaa toimia asiakkaiden kanssa vuorovaikutuksessa sekä työyhteisön jäsenenä
-osaa toimia tavoitteellisesti sekä kuvata, arvioida ja raportoida toimintaansa

Opintojakson kieli- ja kielitietoisuustavoitteet (suomen kieli) valitaan opiskelijan yksilöllisen kielitaitotason mukaan.

A1: Opiskelija tutustuu tarkkailijan roolissa työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän tunnistaa ammattilaisten erilaisia viestintärooleja ja viestinnän tavoitteita eri tilanteissa. Hän harjaantuu tulkitsemaan suullisia viestintätilanteita kielenulkoisten vihjeiden (esim. äänensävy, eleet, ilmeet, kehonkieli, puheenvuorojen pituus, tilanteeseen osallistujat, viestintäympäristö, tilanteen kesto) avulla, ja osaa poimia puheenvirrasta usein toistuvia sanoja (tervehdykset, tilanteisiin liittyvät keskeiset sanat ja fraasit), vaikka ei aina hahmottaisikaan tilanteiden syvempiä merkityksiä. Opiskelija myös osallistuu keskusteluun suomeksi lyhyissä, ennakoitavissa ja rutiininomaisissa tilanteissa (tervehdykset, kuulumisten kyselyt, esittäytymiset).

A2: Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän tunnistaa ammattilaisen erilaisia viestintärooleja ja viestinnän tavoitteita eri tilanteissa. Hän osaa tulkita suullisia viestintätilanteita kielenulkoisten vihjeiden (esim. äänensävy, eleet, ilmeet, kehonkieli, puheenvuorojen pituus, osallistujat, viestintäympäristö, tilanteen kesto) avulla, ja osaa poimia puheenvirrasta usein toistuvia sanoja (tervehdykset, tilanteisiin liittyvät keskeiset sanat, esittelyt, selitykset) ja ottaa niitä käyttöön omassa puheessaan. Opiskelija osallistuu keskusteluun suomeksi ennakoitavissa ja rutiininomaisissa tilanteissa (tervehdykset, kuulumisten kyselyt, esittäytymiset, selostaminen, kuvailu).

B1: Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa ja osallistuu keskusteluihin työpaikalla. Opiskelija pystyy toimimaan sujuvasti rutiininomaisissa viestintätilanteissa. Hän pystyy myös seuraamaan melko vaivatta tavallisia viestintätilanteita ja toimimaan niissä, vaikka ei osallistuisikaan niihin aktiivisena viestijänä.

B2: Opiskelija osallistuu aktiivisesti työharjoittelupaikan viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja osallistuu aktiivisesti ja aloitteellisesti keskusteluihin työpaikalla. Opiskelija pystyy toimimaan kielenoppijan tukena rutiininomaisissa viestintätilanteissa. Hän pystyy myös seuraamaan melko vaivatta monimutkaisempiakin viestintätilanteita ja toimimaan niissä.

C1 – C2 (myös suomea äidinkielenään puhuvat): Opiskelija tutustuu työharjoittelupaikan viestintäympäristöön ja viestintätilanteisiin. Hän osaa toimia erilaisissa viestintätilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja kielitietoisesti selkokieltä ja viestintäympäristöä hyödyntäen. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ja aloitteellisesti työpaikan keskusteluihin ja osaa toimia itsenäisesti kielenoppijan tukena työpaikan viestintätilanteissa.

Sisältö

Harjoittelu sosiaalialan toimintaympäristössä. Kieliharjoittelussa tuetaan opiskelijan kielenoppimista (A1–B2-tasoilla) ja kielitietoista työskentelyotetta (C1–C2-tasoilla). A1-tasolla opiskelijat ohjataan työharjoitteluun suomen kielen taitoisen opiskelijan parina. Opiskelijat arvioivat suomen kielen taitonsa itsearviointityökalun avulla ennen harjoittelua ja harjoittelun jälkeen osana kieli-HOPS-työskentelyä.

Esitietovaatimukset

Opiskelijalla on suoritettuna opintojakso Sosiaalipedagogiikka sosionomin toimintaympäristöissä 5 op sekä opintojakso Suomi 2 tai hankittuna vastaavat taidot.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Framework of assessment is attached in the curriculum's description.

Lisätiedot

Varhaiskasvatuksen sosionomiopiskelijoiden harjoittelu on suoritettava varhaiskasvatuksen ympäristössä. S2-taustaisilla opiskelijoilla opintojakson suorittaminen edellyttää osallistumista koko lukukauden kestävään Sosiaalialan suomea -opetukseen.

Siirry alkuun