Muusikkous pedagogin työssäLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00DX01
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee tietoisella tasolla ja käytännön opetustilanteessa hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena sekä osaa mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.
Sisältö
Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee tietoisella tasolla ja käytännön opetustilanteessa hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena sekä osaa mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.
Sisältö
Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali. Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan syyskuussa -24.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa 27h opiskelua.
Sisällön jaksotus
Opetus vamuka-aikoina ti ja to. Tarkemmat ohjeet lukujärjestyslakanassa
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee tietoisella tasolla ja käytännön opetustilanteessa hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kehityksen sekä osallisuuden ja hyvinvoinnin tukena sekä osaa mahdollistaa osallistujalle merkityksellisiä kokemuksia ja oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti, tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.
Sisältö
Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehittyvät uudet pedagogisen käytännön sovellukset, taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppijalähtöisyys, ryhmäprosessien ohjaaminen, toimiminen monenlaisissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan toteutusvastaavan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus pääasiassa ti klo 9-18 / to klo 9-18 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa.
Oppimisprojektit, työelämäyhteistyöt
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa käyttää monipuolista musiikillista osaamistaan osana pedagogista toimintaa erilaisissa työelämän tilanteissa ja tukea oman muusikkoutensa kehittämistä osana musiikkipedagogin jatkuvaa ammatillista oppimista. Hän osaa hyödyntää muusikontaitojaan innostavasti tietoisesti ja tavoitteellisesti pedagogisissa prosesseissa sekä toimia erilaisissa yhtyeissä ja musiikillisen vuorovaikutuksen käytännön tilanteissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa monipuolista ja oppijoiden/osallistujien tarpeet huomioivaa luovaa ryhmätoimintaa erilaisissa ympäristöissä. Opiskelija osaa toimia suunnittelemissaan luovan toiminnan tilanteissa tarkoituksenmukaisesti, ryhmätyössä joustavasti sekä osallistujien/oppijoiden tarpeita huomioiden. Opiskelija osaa toteuttaa luovaa musiikki- ja taidetoimintaa myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee analysoimaan ryhmäprosessia ja opetustilannetta myös näkyvää toimintaa syvemmällä tasolla.