The Elements of the Learning/Teaching Situation, Interaction and Group ProcessesLaajuus (5 cr)
Code: KX00DW97
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student is able to recognize different elements of musical interaction and the learning situation. They are also able to recognise the significance of these aspects in a learning environment. They can construct brief teaching sessions using different methods of music education individually and in a group. The student can recognize and explain the significance of the holistic and experiential learning process in musical interaction. The student can reflect on their experiences as part of musical activities and utilise this in their development as a music educator. The student can act constructively taking on different roles in their study group, both in verbal and musical interaction situations.
Content
Music education methods, learning processes and different teaching situations, interaction in musical activity, group processes, learner-centred music education, individual and group reflection.
Prerequisites
No prerequisites.
Assessment criteria, approved/failed
The student is able to construct a brief teaching session using versatile music education methods. They can reflect their learning experiences and observed pedagogical situations. The student is able to act as an active member of the group and can give constructive feedback to fellow group members about their contribution.
Enrollment
06.05.2024 - 31.05.2024
Timing
01.08.2024 - 31.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
1 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
80 % Contact teaching, 20 % Distance learning
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Seats
0 - 30
Degree programmes
- Music
Teacher in charge
Minna Lamppu
Groups
-
KXF24S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF24S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Content
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu MA klo 13 - 15.30, PE klo 9.00-11.15 ja joskus myös TO klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Teaching methods
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Employer connections
Opintovierailut
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Further information
Tarkemmat tiedot opetuksesta löytyy ykkösten lukkarista.
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15.
Kotiluokka on Arabian kampuksen Soivan AS102.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Essee
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.
Enrollment
02.05.2023 - 24.08.2023
Timing
01.08.2023 - 22.12.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
1 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Hanna-Maija Aarnio
Groups
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Content
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102.
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Teaching methods
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Employer connections
Opintovierailut musiikkioppilaitoksissa
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Essee
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.
Enrollment
02.05.2022 - 26.08.2022
Timing
01.08.2022 - 16.12.2022
Number of ECTS credits allocated
5 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Teacher in charge
Sanna Vuolteenaho
Groups
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Content
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Location and time
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102 2.9. klo 9.00 yhteinen aloitus
Materials
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Teaching methods
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Employer connections
Opintovierailut musiikkioppilaitoksissa
Student workload
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Assessment methods and criteria
Jatkuva arviointi 70%
Suullinen tentti 10%
Oppimistehtävät 10%
Essee 10%
Prerequisites
Ei esitietovaatimuksia.