Jazz Workshop and EnsembleLaajuus (5 cr)
Code: KX00EZ75
Credits
5 op
Teaching language
- Finnish
Objective
The student knows how to function as a member of an ensemble. The student knows various styles of jazz and can delineate their role in an ensemble both as soloist and accompanist. The student plays or sings repertoire of different eras of jazz from memory, and is capable of taking on responsibilities related to working in an ensemble. The student develops interaction skills and can reflect on their own work and that of others, as well as express themselves both orally and in writing. The students is able to write and read music notation and knows the basics of jazz improvisation.
Content
- Essential jazz repertoire
- Ensemble training
- Professional rehearsal techniques
- Performance
Prerequisites
No prerequisites.
Assessment criteria, approved/failed
To pass the course, the student:
- is able to rehearse independently and under supervision
- has learned the course repertoire to a satisfactory level (for example, is able to perform from memory if needed)
- is able to play their instrument and perform the repertoire idiomatically
- is able to communicate with both the ensemble and the audience
- understands their role in an ensemble and can communicate their own musical ideas.
Enrollment
27.11.2023 - 07.01.2024
Timing
01.01.2024 - 16.05.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
School of Cultural Services and Music
Campus
Hämeentie 135
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Jarmo Hynninen
- Pekka Luukka
- Marko Liski
- Tomi Salesvuo
- Antti Rissanen
Teacher in charge
Marko Liski
Groups
-
KXF23S1ESMusiikin tutkinto-ohjelma, musiikin esittäminen
-
KXF23S1SPJMusiikin tutkinto-ohjelma, soiton- ja laulunopetus pop/jazz
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa toimia osana yhtyettä. Opiskelija tuntee jazzmusiikin eri tyylisuuntia hahmottaen oman roolinsa yhtyeessä sekä säestäjänä että solistina. Opiskelija osaa soittaa/laulaa ulkoa jazzmusiikin perinteistä ohjelmistoa eri aikakausilta. Hän osaa kantaa vastuuta ryhmän jäsenenä. Opiskelija kehittää vuorovaikutustaitojaan ja osaa reflektoida omaa ja toisten työskentelyä ja ilmaista itseään suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita nuottikuvaa ja osaa hyödyntää improvisoinnin perusteita jazzmusiikissa.
Content
- jazzmusiikin keskeistä ohjelmistoa
- yhtyetyöskentely
- ammattimaiset harjoitusprosessit
- esiintyminen
Further information
Jazz-Projekti k 2024
WS OSUUS: 3 op. 15.1-26.4.2023
Aihealueet:
Blues ja molliblues
Jazzstandardeja
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
- Balladi
Rhythm changes
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Balladi
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Jazzvalssi
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
Sävellyksiä ja sävellajit:?
BLUES (and minor blues)
Billie's Bounce (F)
Blue Monk (Bb)
Mr. P.C. (Cm)
All Blues (G)
STANDARD
Take the A Train (C and F )
How high the Moon (G and C )
All The Things You Are (Ab and Eb)
There will never be another you (Eb and Bb)
Stella By Starlight (Bb)
RHYTHM CHANGES
Oleo (Bb)
I got rhythm (any key)
Anthropology (Bb)
MODAL/LATIN/GROOVE
Corcovado (Am )
So What (Dm)
Sidewinder (C/Eb)
Song For My Father (Fm)
Cantaloupe Island (Fm)
BALLAD
Body and Soul (Db , Ab )
Lover Man (F , C )
In a sentimental Mood (F and Ab)
Opettajakierto:
Viikkoja jolloin WS toiminnassa opettajat kiertävät ja opiskelijat saavat
Ohjausta muiltakin kuin omalta ohjaavalta opettajalta.
Jazz-projektin hahmoaine, Jazz-historia sekä rytmiikka 2 tukevat samanaikaisesti jakson kokonaisuutta.
Aikataulu4
KE 17.1. aloitusjameissa muodostetaan neljä (4) bändiä
Opetus ke 10.45-12.15
Yhteensä 13 kokoontumiskertaa (sis. jamin ja päätöskonsertin)
Workshopin tentti 24.4. tunnin aikana??Jamien ke 18.1. biisit , ulkoa !!! :
Now's the time (F) scat melodia unis
Softly As In A Morning Sunrise (Gm ja Cm) voc
There will never be another you (Bb ja Eb) voc
Cantaloupe Island (Fm) scat melodia unis
Opetuskerrat ja aiheet (huom. aina voidaan kerrata ja poiketa myös)
1 17.1. JAMIT
2 24.1. Blues+minor blues
3 31.1. Blues+minor blues
4 7.2. Standarts
5 14.2. Standarts
6 28.2 Free+ modal
7 7.3. Free+mpdal
8 20.3. Ballad
9 27.3. Rhythm Changes
10 3.4 Rhythms Changes
11 10.4. Jazz latin etc.
12 17.4. All together +others
13 24..4 TENTTI
Ilmiöt ja sisältöä
Harmonia:
-Sävellyksien tyypillisien harmonisten ilmiöiden, muodon ja mahdollisten vaihtoehtoisten harmonioiden tunteminen.
Rytmiikka:
-Jazzrytmiikan tyypilliset rytmiharjoitukset (synkopointi, charleston, polyrytmiikka, kahdeksasosan tulkinta ,even-muunteinen, sävellyksiin moudostuneet tyypilliset riffit jne.)
-Rytmisektiosoiton komppaus harjoitteet
Melodia:
-Melodian tulkinta (Esim.sävy, dynamiikka, rytmiikka ja jne.)
-improvisaatiomelodioiden pääasiallinen opiskelu juonteena soitto- ja teoriatunneilla ja improvisaation perusteet opintojaksolla
Estetiikka:
-musiikin kuuntelu(merkittävimmät versiot)
-esitettävien sävellysten tyypillisimmät käytänteet (Esim. introt, lopetukset, harmoniat, tempot, dynamiikka, orkestraatio)
- WS harjoitteiden taltiointi ja analysointi
ENSEMBLE OSUUS: 2 op. 24.4-14.5.2023
- Opettaja valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden (esim Music of Miles Davis, Best of Monk jne.)
- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen
noin 5 harjoituskertaa (pidempiä), jotka sovitaan erikseen ws osuuden loppupuolella.
kokoonpanoja voidaan tarkistaa . lähtökohtaisesti sama kuin wes osuudella.
- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana Jazzjamboree konsertissa
konsertit: 15.ja 16.5 iltapäivä/ilta
- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytyn arvosanan saadakseen opiskelija
- osaa harjoitella ohjelmistoa itsenäisesti ja ohjatusti
- on omaksunut esitettävän ohjelmiston riittävän hyvin, esim. tarvittaessa kykenee esittämään sen ulkomuistista
- osaa käyttää instrumentilleen luonteenomaisia ja valitulle ohjelmistolle tyypillisiä ilmaisutapoja
- osaa esiintyä ja kommunikoida yhtyeen ja yleisön kanssa
- ymmärtää oman roolinsa yhtyeessä ja osaa viestiä omia musiikillisia näkemyksiään.
Prerequisites
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.
Enrollment
28.11.2022 - 22.12.2022
Timing
01.01.2023 - 31.07.2023
Number of ECTS credits allocated
5 op
RDI portion
2 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Music
Campus
Musiikki
Teaching languages
- Finnish
Degree programmes
- Music
Teachers
- Jarmo Hynninen
- Pekka Luukka
- Marko Liski
- Tomi Salesvuo
- Antti Rissanen
Teacher in charge
Marko Liski
Groups
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija osaa toimia osana yhtyettä. Opiskelija tuntee jazzmusiikin eri tyylisuuntia hahmottaen oman roolinsa yhtyeessä sekä säestäjänä että solistina. Opiskelija osaa soittaa/laulaa ulkoa jazzmusiikin perinteistä ohjelmistoa eri aikakausilta. Hän osaa kantaa vastuuta ryhmän jäsenenä. Opiskelija kehittää vuorovaikutustaitojaan ja osaa reflektoida omaa ja toisten työskentelyä ja ilmaista itseään suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelija osaa tuottaa ja tulkita nuottikuvaa ja osaa hyödyntää improvisoinnin perusteita jazzmusiikissa.
Content
- jazzmusiikin keskeistä ohjelmistoa
- yhtyetyöskentely
- ammattimaiset harjoitusprosessit
- esiintyminen
Location and time
Jazz-Projekti k 2023
WS OSUUS: 3 op. 16.1-26.4.2023
Aihealueet:
Blues ja molliblues
Jazzstandardeja
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
- Balladi
Rhythm changes
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Balladi
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Jazzvalssi
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
Sävellyksiä ja sävellajit:?
BLUES (and minor blues)
Billie's Bounce (F)
Blue Monk (Bb)
Mr. P.C. (Cm)
All Blues (G)
STANDARD
Take the A Train (C and F )
How high the Moon (G and C )
All The Things You Are (Ab and Eb)
There will never be another you (Eb and Bb)
Stella By Starlight (Bb)
RHYTHM CHANGES
Oleo (Bb)
I got rhythm (any key)
Anthropology (Bb)
MODAL/LATIN/GROOVE
Corcovado (Am )
So What (Dm)
Sidewinder (C/Eb)
Song For My Father (Fm)
Cantaloupe Island (Fm)
BALLAD
Body and Soul (Db , Ab )
Lover Man (F , C )
In a sentimental Mood (F and Ab)
Opettajakierto:
Viikkoja jolloin WS toiminnassa opettajat kiertävät ja opiskelijat saavat
Ohjausta muiltakin kuin omalta ohjaavalta opettajalta.
Jazz-projektin hahmoaine, Jazz-historia sekä rytmiikka 2 tukevat samanaikaisesti jakson kokonaisuutta.
Aikataulu:
KE 18.1. aloitusjameissa muodostetaan viisi (5) bändiä
Opetus ke 10.45-12.15
Yhteensä 13 kokoontumiskertaa (sis. jamin ja päätöskonsertin)
Workshopin tentti 21.4. tunnin aikana??Jamien ke 18.1. biisit , ulkoa !!! :
Now's the time (F) scat melodia unis
Softly As In A Morning Sunrise (Gm ja Cm) voc
There will never be another you (Bb ja Eb) voc
Cantaloupe Island (Fm) scat melodia unis
Opetuskerrat ja aiheet (huom. aina voidaan kerrata ja poiketa myös)
1 18.1. JAMIT
2 25.1. Blues+minor blues
3 1.2. Blues+minor blues
4 8.2. Standarts
5 15.2. Standarts
6 1.3 Free+ modal
7 8.3. Free+mpdal
8 22.3. Ballad
9 29.3. Rhythm Changes
10 5.4 Rhythms Changes
11 12.4. Jazz latin etc.
12 19.4. All together +others
13 25..4 TENTTI
Ilmiöt ja sisältöä
Harmonia:
-Sävellyksien tyypillisien harmonisten ilmiöiden, muodon ja mahdollisten vaihtoehtoisten harmonioiden tunteminen.
Rytmiikka:
-Jazzrytmiikan tyypilliset rytmiharjoitukset (synkopointi, charleston, polyrytmiikka, kahdeksasosan tulkinta ,even-muunteinen, sävellyksiin moudostuneet tyypilliset riffit jne.)
-Rytmisektiosoiton komppaus harjoitteet
Melodia:
-Melodian tulkinta (Esim.sävy, dynamiikka, rytmiikka ja jne.)
-improvisaatiomelodioiden pääasiallinen opiskelu juonteena soitto- ja teoriatunneilla ja improvisaation perusteet opintojaksolla
Estetiikka:
-musiikin kuuntelu(merkittävimmät versiot)
-esitettävien sävellysten tyypillisimmät käytänteet (Esim. introt, lopetukset, harmoniat, tempot, dynamiikka, orkestraatio)
- WS harjoitteiden taltiointi ja analysointi
ENSEMBLE OSUUS: 2 op. 26.4-16.5.2023
- Opettaja valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden (esim Music of Miles Davis, Best of Monk jne.)
- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen
noin 5 harjoituskertaa (pidempiä), jotka sovitaan erikseen ws osuuden loppupuolella.
kokoonpanoja voidaan tarkistaa . lähtökohtaisesti sama kuin wes osuudella.
- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana Jazzjamboree konsertissa
konsertit: 15.ja 16.5 iltapäivä/ilta
- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan
Teaching methods
Jazz-Projekti k 2023
WS OSUUS: 3 op. 16.1-26.4.2023
Aihealueet:
Blues ja molliblues
Jazzstandardeja
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
- Balladi
Rhythm changes
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Balladi
- Latin(bossa, samba, bogaloo, etc..)
- Jazzvalssi
- Free ja modaalinen jazz(time no changes, vapaapulsatiivisuus)
Sävellyksiä ja sävellajit:?
BLUES (and minor blues)
Billie's Bounce (F)
Blue Monk (Bb)
Mr. P.C. (Cm)
All Blues (G)
STANDARD
Take the A Train (C and F )
How high the Moon (G and C )
All The Things You Are (Ab and Eb)
There will never be another you (Eb and Bb)
Stella By Starlight (Bb)
RHYTHM CHANGES
Oleo (Bb)
I got rhythm (any key)
Anthropology (Bb)
MODAL/LATIN/GROOVE
Corcovado (Am )
So What (Dm)
Sidewinder (C/Eb)
Song For My Father (Fm)
Cantaloupe Island (Fm)
BALLAD
Body and Soul (Db , Ab )
Lover Man (F , C )
In a sentimental Mood (F and Ab)
Opettajakierto:
Viikkoja jolloin WS toiminnassa opettajat kiertävät ja opiskelijat saavat
Ohjausta muiltakin kuin omalta ohjaavalta opettajalta.
Jazz-projektin hahmoaine, Jazz-historia sekä rytmiikka 2 tukevat samanaikaisesti jakson kokonaisuutta.
Aikataulu:
KE 18.1. aloitusjameissa muodostetaan viisi (5) bändiä
Opetus ke 10.45-12.15
Yhteensä 13 kokoontumiskertaa (sis. jamin ja päätöskonsertin)
Workshopin tentti 21.4. tunnin aikana??Jamien ke 18.1. biisit , ulkoa !!! :
Now's the time (F) scat melodia unis
Softly As In A Morning Sunrise (Gm ja Cm) voc
There will never be another you (Bb ja Eb) voc
Cantaloupe Island (Fm) scat melodia unis
Opetuskerrat ja aiheet (huom. aina voidaan kerrata ja poiketa myös)
1 18.1. JAMIT
2 25.1. Blues+minor blues
3 1.2. Blues+minor blues
4 8.2. Standarts
5 15.2. Standarts
6 1.3 Free+ modal
7 8.3. Free+mpdal
8 22.3. Ballad
9 29.3. Rhythm Changes
10 5.4 Rhythms Changes
11 12.4. Jazz latin etc.
12 19.4. All together +others
13 25..4 TENTTI
Ilmiöt ja sisältöä
Harmonia:
-Sävellyksien tyypillisien harmonisten ilmiöiden, muodon ja mahdollisten vaihtoehtoisten harmonioiden tunteminen.
Rytmiikka:
-Jazzrytmiikan tyypilliset rytmiharjoitukset (synkopointi, charleston, polyrytmiikka, kahdeksasosan tulkinta ,even-muunteinen, sävellyksiin moudostuneet tyypilliset riffit jne.)
-Rytmisektiosoiton komppaus harjoitteet
Melodia:
-Melodian tulkinta (Esim.sävy, dynamiikka, rytmiikka ja jne.)
-improvisaatiomelodioiden pääasiallinen opiskelu juonteena soitto- ja teoriatunneilla ja improvisaation perusteet opintojaksolla
Estetiikka:
-musiikin kuuntelu(merkittävimmät versiot)
-esitettävien sävellysten tyypillisimmät käytänteet (Esim. introt, lopetukset, harmoniat, tempot, dynamiikka, orkestraatio)
- WS harjoitteiden taltiointi ja analysointi
ENSEMBLE OSUUS: 2 op. 26.4-16.5.2023
- Opettaja valitsee esitettävän taiteellisen kokonaisuuden (esim Music of Miles Davis, Best of Monk jne.)
- lyhytperiodi työskentelyä 20h kontaktia kaikkineen
noin 5 harjoituskertaa (pidempiä), jotka sovitaan erikseen ws osuuden loppupuolella.
kokoonpanoja voidaan tarkistaa . lähtökohtaisesti sama kuin wes osuudella.
- opettajamuusikko soittaa yhtyeessä mukana Jazzjamboree konsertissa
konsertit: 15.ja 16.5 iltapäivä/ilta
- Pirjo Aittomäki kerää ohjelmistot, muusikot ja bändien nimet etc. markkinointimateriaalit opettajilta suoraan
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksytyn arvosanan saadakseen opiskelija
- osaa harjoitella ohjelmistoa itsenäisesti ja ohjatusti
- on omaksunut esitettävän ohjelmiston riittävän hyvin, esim. tarvittaessa kykenee esittämään sen ulkomuistista
- osaa käyttää instrumentilleen luonteenomaisia ja valitulle ohjelmistolle tyypillisiä ilmaisutapoja
- osaa esiintyä ja kommunikoida yhtyeen ja yleisön kanssa
- ymmärtää oman roolinsa yhtyeessä ja osaa viestiä omia musiikillisia näkemyksiään.
Prerequisites
Musiikkioppilaitoksen taiteen perusopetuksen laajan oppimäärän suoritus tai vastaavat tiedot ja taidot.