Alkusoitto – Soiton/laulun alkuopetus ja yhteismusisointiLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00DX27
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.
Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.
Sisältö
Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.
Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.
Sisältö
Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 31.05.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF21S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.
Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.
Sisältö
Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuu-opettajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestys-lakanassa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimistilanteita ja oppimisympäristöjä sekä toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä opetusta musiikin alkupoluilla eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija osaa toimia musiikkipedagogina erilaisten ryhmien tarpeet huomioiden ja omaa ymmärrystään syventäen. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä varhaisiän musiikkikasvatuksessa, yhteisöissä, erilaisissa oppimisen ja musiikin harrastamisen konteksteissa sekä soiton ja laulun alkupoluilla ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta.
Hän tunnistaa omaan musiikilliseen polkuunsa ja oppimiseensa vaikuttavia tekijöitä ja osaa tarkastella niitä kriittisesti ja hyödyntää ymmärrystään musiikkipedagogina kehittymisessään.
Sisältö
Musiikin oppimisen alkupolkuja eri konteksteissa ja elämänkulun eri vaiheissa, luovuuden, musiikkipedagogiikan ja oppijan/osallistujan tarpeiden reflektointi eri näkökulmista, haastavien ryhmätilanteiden analysointi, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus ti 9-17/ to 9-115 välisinä aikoina. Tarkempi aikataulu vamuka-lakanassa. Vamuka opetus alkaa yhteisellä Megapäivällä to 1.9. klo 9.00-11.15, ja iltapäivällä klo 12.30-15.00 2.-4. vuoden sisällöt ja modulit vuosikursseittain.
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Työssäoppiminen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Modulien osien mahdollisesta korvaamisesta pedagogisen sovelluksen kautta sovittava erikseen vastuuopettajan kanssa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus ja siihen liittyvät tehtävät, ryhmätehtävät, työelämäharjoittelut, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät yht. 5 op =135 h (tarkemmat aikataulut vamuka-lakanassa)
Lisätietoja opiskelijoille
3. vuosikurssin vastuuopettaja Laura Juvonen, kiitäjät Sanna Vuolteenaho
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin alkeisopetusta eri-ikäisten ihmisten oppimista tukien. Opiskelija kykenee opettamaan soiton ja laulun alkupoluilla yksilöitä sekä erilaisia yhtyeitä ja osaa tukea oppimista ja itseilmaisua niin yksilön kuin yhteisöllisen oppimisen näkökulmasta. Hän kykenee hyödyntämään tietoa oppimisesta oman pedagogisen työnsä tukena.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa suunnitella opetustilanteita oppijalähtöisesti ja huomioiden erilaisten ryhmien tarpeet. Hän osaa käyttää monipuolisesti luovuutta, ilmaisua, musiikillista keksintää ja improvisointia sekä erilaista musiikkia hyödyntäviä pedagogisia lähestymistapoja. Hän kykenee analysoimaan pedagogisten valintojen vaikutuksia ryhmätoiminnassa sekä oppimisessa. Opiskelija kykenee ohjaamaan yksilöitä ja ryhmiä sekä tukemaan oppimista ja itseilmaisua osana ihmisten hyvinvointia ja hyvää elämää erilaisissa tilanteissa.