Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementitLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00DW97
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Ilmoittautumisaika
06.05.2024 - 31.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF24S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF24S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu MA klo 13 - 15.30, PE klo 9.00-11.15 ja joskus myös TO klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintovierailut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat tiedot opetuksesta löytyy ykkösten lukkarista.
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15.
Kotiluokka on Arabian kampuksen Soivan AS102.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Essee
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2023 - 24.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 22.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kulttuuripalvelut ja musiikki
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Hanna-Maija Aarnio
Ryhmät
-
KXF23S1VAMusiikin tutkinto-ohjelma, varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö
-
KXF23S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintovierailut musiikkioppilaitoksissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävät
Essee
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.
Ilmoittautumisaika
02.05.2022 - 26.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Musiikki
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- Laura Juvonen
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Sanna Vuolteenaho
Ryhmät
-
KXF22S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija kykenee erottelemaan musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Opiskelija osaa suunnitella lyhyitä opetustuokioita hyödyntäen musiikkikasvatuksen eri työtapoja yksin ja yhdessä. Opiskelija osaa tunnistaa ja selittää kokonaisvaltaisen ja elämyksellisen oppimisprosessin merkityksiä ja tapahtumia musiikillisessa vuorovaikutuksessa. Opiskelija osaa reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja hyödyntää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Opiskelija osaa toimia opiskeluryhmässään vaihtelevissa rooleissa rakentavasti sekä sanallisessa että musiikillisessa vuorovaikutuksessa.
Sisältö
Musiikkikasvatuksen työtavat, oppimisprosessit ja erilaiset opetustilanteet, vuorovaikutus musiikkitoiminnassa, ryhmäprosessit, oppijalähtöinen musiikkikasvatus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus vamuka 1 vuoden syksyllä kaikissa vamuka-aineissa tapahtuu ma klo 13 - 15.30, perjantaisin klo 9.00-11.15 ja joskus myös torstaisin klo 9.00-11.15 Kotiluokka AS102 2.9. klo 9.00 yhteinen aloitus
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Aktivoiva luento
Ohjatut harjoitukset
Opintokäynti
Ryhmäohjaus
Tehtäväohjattu opetus
Työpaja
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintovierailut musiikkioppilaitoksissa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Musiikkikasvatuksen lähtökohdat ja työtavat 1, 5 op ja Vuorovaikutus, ryhmäprosessit ja opetustilanteen elementit, 5 op, muodostavat Vamuka 1. vuoden syksyn kokonaisuuden, yht. 10 op, josta on kontaktiopetusta n. 90 tuntia, oman työn osuus n. 180 tuntia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa suunnitella lyhyen opetustilanteen käyttäen musiikkikasvatuksen työtapoja monipuolisesti. Hän osaa reflektoida omaa oppimistaan sekä kokemiaan ja näkemiään opetustilanteita.
Opiskelija osaa toimia ryhmän aktiivisena jäsenenä ja antaa rakentavaa palautetta muiden ryhmän jäsenten tuotoksista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi 70%
Suullinen tentti 10%
Oppimistehtävät 10%
Essee 10%
Esitietovaatimukset
Ei esitietovaatimuksia.