Täydentävät pedagogiset valmiudet 2Laajuus (5 op)
Tunnus: KX00DX61
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija syventää pedagogin tietoisuuttaan ja valmiuksiaan toimia oman instrumenttinsa opettajana, yhtyeen ohjaajana ja taiteen perusopetuksen yleisten tavoitteiden asiantuntijana. Hän osaa kehittää ja soveltaa musiikin oppimisen ja opettamisen menetelmiä erilaisiin oppijoiden tarpeisiin ja työelämän tilanteisiin.
Opiskelija osaa eritellä musiikkikasvatuksen merkityksiä ja osaa perustella niitä oppijan, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta.
Opiskelija osaa reflektoida omaa musiikillista tausta-ajatteluaan, arvojaan, valintojaan ja vahvuuksiaan. Hän osaa kuvata ja esitellä osaamistaan ja ammatillisen profiilinsa kehittymistä kirjallisesti, videoilla ja äänitteillä esimerkiksi ammatillisessa ePortfoliossaan. Hän osaa kehittää omaa ammattitaitoaan verkostojaan hyödyntäen.
Sisältö
Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus.
Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä. Ammatillisen ePortfolion viimeistely tai vastaava oman pedagogisen osaamisen kuvaaminen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.
Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen
- Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti omaa osaamistaan ePortfolion tai vastaavan avulla.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Asta Levy
- Kimmo Salonen
- Sanna Vuolteenaho
- Okko Kivikataja
- Antti Rissanen
Vastuuopettaja
Okko Kivikataja
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija syventää pedagogin tietoisuuttaan ja valmiuksiaan toimia oman instrumenttinsa opettajana, yhtyeen ohjaajana ja taiteen perusopetuksen yleisten tavoitteiden asiantuntijana. Hän osaa kehittää ja soveltaa musiikin oppimisen ja opettamisen menetelmiä erilaisiin oppijoiden tarpeisiin ja työelämän tilanteisiin.
Opiskelija osaa eritellä musiikkikasvatuksen merkityksiä ja osaa perustella niitä oppijan, yhteisön ja yhteiskunnan kannalta.
Opiskelija osaa reflektoida omaa musiikillista tausta-ajatteluaan, arvojaan, valintojaan ja vahvuuksiaan. Hän osaa kuvata ja esitellä osaamistaan ja ammatillisen profiilinsa kehittymistä kirjallisesti, videoilla ja äänitteillä esimerkiksi ammatillisessa ePortfoliossaan. Hän osaa kehittää omaa ammattitaitoaan verkostojaan hyödyntäen.
Sisältö
Taiteen perusopetuksen yhteiset opetussisällöt (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) luovan musiikillisen ryhmätoiminnan menetelmiä monipuolisesti hyödyntäen. Yhtyepedagogiikan perusteet ja opetusharjoittelu sekä opiskelijan suuntautumisen mukaisia sisältöjä. Opiskelijan valinnan mukaan syventävä instrumentti- tai yhtyeharjoittelu ja ohjaus.
Itsenäisesti tehtäviä oppimistehtäviä. Ammatillisen ePortfolion viimeistely tai vastaava oman pedagogisen osaamisen kuvaaminen.
Aika ja paikka
Sisältää:
-Yhteiset luennot (Sanna Vuolteenaho)
-Musiikin johtaminen (vastuuope ja johtamisen ahotoinnit Antti Rissanen)
-Opetusharjoittelut syksyn tapaan
Jokaisella ryhmällä vähän erilaiset toteutukset ja opetuharkasta vastaavat opettajat (Eri vastuuopettajia, Okko Kivikataja kokonaisvastuu)
LUENNOT
Pe 12.1 klo 10.00-12.30, Tapahtumasali 1, kaikille pedagogeille yhteinen luento:
Itsemyötätunto musiikinopettamiseen liittyvissä kysymyksissä (Eriika Levander)
Ma 15.1. klo 11.30-14.00, As102 (Sanna Vuolteenaho)
Ma 22.1. klo 11.30-14.00, As102 (Sanna Vuolteenaho)
Ma 5.2. klo 11.30-14.00, As102 (Sanna Vuolteenaho)
MUSIIKIN JOHTAMINEN, Antti Rissanen
(Huom! Tämä ei kuulu Lauluyhteyeen ohjaaminen/Asta Levy opetusharjoittelua tekeville!)
Maanantaisin klo 11.30-14.00, As102
29.1.
12.2.
26.2.
4.3.
11.3.
8.4.
OPETUSHARJOITTELU
Näihin liittyvät myös instrumenttikohtaiset luennot, joista opetusharjoittelujen vastuuopettajat informoivat viimeistään tammikuussa.
Oppimateriaalit
Opettajan antama materiaali
Opetusmenetelmät
Osallistava luento
Oppimispäiväkirja
Oppimistehtävät ja pedagogisen portfolion työstäminen/digitarina
Itsenäinen työskentely
Opetusharjoittelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetusharjoittelu sovitusti.
Opetusharjoittelun ohjaavaopettaja
Bändipedi: Ville Kervinen
Kamarimusiikkipedi: Okko Kivikataja
Klassiset puhaltimet ja kitara: Okko Kivikataja organisoi
Klassinen laulu: Sirkku organisoi
Viulu: Silja Raito-Heikinheimo organisoi
Piano: Kimmo Salonen organisoi
Myös omalla työkokemuksella/opettamisella voidaan opetusharjoitteluosuus hyväksilukea pedagogisena sovelluksena. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettaja Okko Kivikatajaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttejä, jatkuva arviointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakson eri osa-alueita on mahdollista suorittaa valinnaisin toteutuksin. Ota yhteys opintojakoson vastuuopettajaan (Okko Kivikataja) ja sovi valinnaisesta toteutustavasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Luennot ja annetut tehtävät sekä yhtyeenjohtaminen yht. 2 op
Opetusharjoittelu, kontaktiopetusta ryhmäopetusta 10 x 60 min / yksilöopetusta sama aikamäärä tarvittaessa jaettuna useammille kerroille + valmistautuminen ja palaute sekä instrumenttikohtaiset luennot yht. 3 op
Sisällön jaksotus
Yhteiset luennot ja Musiikin johtaminen, katso yllä.
Opetusharjoittelu ja instrumenttikohtaiset luennot sovitaan ohjaavan opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
- Opiskelija osaa toimia sovittujen aikataulujen puitteissa ja suorittaa oppimistehtävät hyväksytysti.
- Opiskelija osaa ohjata taiteen perusopetuksen yhteisten sisältöjen (säveltäminen, improvisointi, musiikin kuunteleminen ja hahmottaminen) mukaista luovaa musiikillista ryhmätoimintaa.
- Opiskelija osaa ohjata yhtyeitä.
- Opiskelija osaa analysoida oppimistapahtumia näkyvää toimintaa syvällisemmällä tasolla.
- Opiskelija kykenee pedagogisen osaamisensa reflektointiin ja jatkuvaan kehittämiseen
- Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti omaa osaamistaan ePortfolion tai vastaavan avulla.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, myös vertaispalaute ja oma reflektointi. Arvioinnin perustana läsnäolo, opetusharjoittelu ja annettujen tehtävien tekeminen.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa hyödyntää teoreettista, käytännöllistä ja kokemuksellista tietoa ja osaamistaan yksilö-, yhtye- tai ryhmäopetuksen suunnittelussa ja toteutuksessa sekä reflektoida omia kokemuksiaan osana musiikillista toimintaa ja käyttää tätä pedagogisessa kehittymisessään. Hän osaa luoda mielekkäitä oppimistilanteita toiminnallisia menetelmiä hyödyntäen taiteen perusopetuksen piiriin kuuluvassa ryhmäopetuksessa myös ilman omaa instrumenttiaan.
Opiskelija osaa ohjata yhtyeiden oppimista ja esiintymistä (bändi, kamarimusiikkiyhtye, lauluyhtye, kuoro) kannustavalla ja vahvuuksia tukevalla pedagogisella otteella. Hän kykenee erittelemään musiikillisessa vuorovaikutuksessa ja oppimistilanteessa vaikuttavia tekijöitä sekä selittämään niiden merkitystä näkemissään oppimisympäristöissä. Hän osaa koota toimivia kokoonpanoja, valita tai säveltää niille sopivaa ohjelmistoa sekä ohjata kokoonpanon eri instrumentteja.