Musiikkipedagogiikka ja taiteen soveltava käyttö erilaisissa ympäristöissäLaajuus (5 op)
Tunnus: KX00DX29
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.
Sisältö
Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehitettävät monipuoliset käytännön sovellukset ja uusien käytänteiden kehittäminen, omaan ammatilliseen profiiliin liittyvä taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppija- ja osallistujalähtöisyys erilaisissa pedagogisissa tilanteissa, ryhmäprosessien ohjaaminen ja analysointi, toimiminen monenlaisissa haastavissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kasvun ja kehityksen tukena sekä osaa mahdollistaa oppijalle merkityksellistä oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 07.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 17.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Musiikin tiimi
Toimipiste
Hämeentie 135
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Musiikin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Vuolteenaho
- Minna Lamppu
- musiikki virtuaali
- Hanna-Maija Aarnio
Vastuuopettaja
Minna Lamppu
Ryhmät
-
KXF20S1Musiikin tutkinto-ohjelma päivä
Tavoitteet
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.
Sisältö
Musiikin opettamisen ja taiteen soveltavan käytön taustalla vaikuttavat näkökulmat, oman pedagogisen tausta-ajattelun reflektointi ja sen myötä kehitettävät monipuoliset käytännön sovellukset ja uusien käytänteiden kehittäminen, omaan ammatilliseen profiiliin liittyvä taiteellinen toiminta musiikkipedagogin ammattitaidossa, oppija- ja osallistujalähtöisyys erilaisissa pedagogisissa tilanteissa, ryhmäprosessien ohjaaminen ja analysointi, toimiminen monenlaisissa haastavissa työelämäyhteistyötilanteissa, opetus- ja ohjaustilanteiden suunnittelu ja toteutus, reflektointi yksin ja yhdessä.
Aika ja paikka
Opetus pääasiassa tiistaisin ja torstaisin klo 9-15 (-18) välillä. Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.
Oppimateriaalit
Opettajan ohjeistuksen mukaan; myös opettajan antama materiaali.
Opetusmenetelmät
Tehtäväohjattu opetus
Ohjatut harjoitukset
Työpaja
Ryhmäohjaus
Opintokäynti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Pedagogiset sovellukset sovitaan vuosikurssivastuuopettajan kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkempi aikataulu vamukan lukujärjestyksessä.
Luennot, workshopit, tehtävät ja megapäivät.
Kirjallisuuteen perustuvat oppimistehtävät.
Osallistuminen opetukseen, työelämäprojekteihin ja tehtäviin kunkin opiskelijan opintopolkua täydentävällä tavalla. Opintojaksoon sisältyvät projektit, kirjallisuus ja tehtävät sovitaan tammikuussa 2024.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa luoda oppijoille mielekkäitä, oppimista tukevia oppimisympäristöjä ja -prosesseja erilaisten oppijoiden tarpeet huomioiden. Hän osaa toteuttaa kokonaisvaltaista ja elämyksellistä musiikin opetusta ja luovaa toimintaa eri-ikäisten ihmisten oppimista ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien. Hän kykenee käyttämään hankkimaansa oppimiseen ja opettamiseen liittyvää teoreettista tietoa sekä soveltamaan sitä musiikkikasvatuksen käytännöissä. Opiskelija osaa hyödyntää taiteellista ja pedagogista osaamistaan moniammatillisessa vuorovaikutuksessa taiteen soveltavan käytön ympäristöissä myös perinteisen opetuskentän ulkopuolella uusia käytänteitä kehittäen ja kokemuksia mahdollistaen. Hän kykenee moniammatilliseen työskentelyyn ja toimintaan uudenlaisissa tilanteissa sekä osaa toimia vuorovaikutustilanteissa joustavasti ja projektin eri vaiheissa ryhmäprosessin kannalta tarkoituksenmukaisesti ja osallistujalähtöisesti. Opiskelija osaa reflektoida ammatillista toimintaansa sekä ohjata sen kehittymistä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja verkostoissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi
Oppimispäiväkirja
Portfolio
Esitietovaatimukset
Opiskelija osaa käyttää ja kehittää edelleen taiteellis-pedagogista osaamistaan varhaisiän musiikkikasvatuksessa, soiton- ja laulun alkeisopetuksessa sekä eri-ikäisten ihmisten yhteismusisoinnin ohjaamisessa soittaen ja laulaen. Hän kykenee hyödyntämään taiteellisen ilmaisun mahdollisuuksia oppijan kasvun ja kehityksen tukena sekä osaa mahdollistaa oppijalle merkityksellistä oppimista käyttäen monipuolisia työtapoja, musiikkityylejä ja opetusmenetelmiä.