Siirry suoraan sisältöön

3D-GrafiikkaLaajuus (5 op)

Tunnus: KM00FP25

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tuntee 3D-grafiikan peruskäsitteitä ja terminologiaa sekä mallinnuksen, teksturoinnin, valaistuksen ja renderöinnin perusteet. Hän osaa jatkokäsitellä 3D-ohjelmalla toteutettuja kuvia ja yhdistää niitä 2D-grafiikkaan.

Sisältö

- 3D grafiikan historia ja teoria
- 3D-grafiikan peruskäsitteet ja terminologia
- 3D-tuotannon ymmärtäminen sekä 3D-grafiikan sovelluskohteiden tunnistaminen
- polygonmallinnus, 3D-topologia, tekstuurit ja materiaalit
- valaistus, renderöinti ja kuvien finalisointi

Esitietovaatimukset

Bittikarttagrafiikka, Vektorigrafiikka, Valokuvaus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija ymmärtää 3D-grafiikan terminologiaa sekä pystyy suorittamaan perustason 3D-mallinnus-, teksturointi-, valaistus- ja renderöintitehtäviä 3D-ohjelmaa käyttäen.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija hallitsee 3D-grafiikan terminologiaa ja perustason 3D-mallinnuksen, tekstuurien luomisen, valaistuksen sekä renderöinnin 3D-ohjelmistolla. Lisäksi opiskelija kykenee soveltamaan näitä menetelmiä käytännön tehtävissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa käyttää 3D-alan keskeistä terminologiaa ja hallitsee perustason mallinnus-, teksturointi-, valaistus- ja renderöintitekniikoita 3D-ohjelmien avulla. Opiskelija osaa laadukkaasti jälkikäsitellä ja yhdistellä 3D-ohjelmalla tuotettuja kuvia 2D-kuviin. Hän pystyy itsenäisesti soveltamaan ja tutkimaan uusia tekniikoita käytännön tehtävien yhteydessä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelija ymmärtää 3D-grafiikan terminologiaa sekä pystyy suorittamaan perustason 3D-mallinnus-, teksturointi-, valaistus- ja renderöintitehtäviä 3D-ohjelmaa käyttäen.