Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin projekti IV: PukukonservointiLaajuus (10 op)

Tunnus: KX00FH32

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija osaa konservoida itsenäisesti puvun tai muun vaatekappaleen asianmukaisin menetelmin.
- Opiskelija tunnistaa pukujen / asujen historiallisuuden ja niiden erityispiirteet ja huomioi ne konservointityössään.
- Opiskelija tunnistaa pukukonservointiin liittyen erilaisten näkökohtien elementit.
- Opiskelija tuntee erilaisia pukujen näytteille asetus- ja tukiratkaisuja ja osaa huomioida näytteille asetuksen asettamat vaatimukset konservoinnissa.
- Opiskelija osaa suunnitella ja tietyissä tapauksissa myös valmistaa puvun tukemiseen soveltuvan näyttelytuen ja siihen liittyvät elementit.
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa käytännön konservointityössä.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen kohteenkuvauksen, vauriokartoituksen, konservointisuunnitelman ja konservointikertomuksen sekä tekemään havainnoistaan kirjallisen, graafisen ja kuvallisen dokumentoinnin.
- Opiskelija tunnistaa eri aikakausien pukeutumisen tunnusomaiset piirteet.
- Opiskelija tunnistaa pukujen / asujen autenttisuuden ja niiden mahdolliset muutokset.

Sisältö

- Pukukonservoinnin perusteet ja pukujen konservointiin liittyvät ongelmat
- Puvuissa ja muussa vaatetuksessa olevat aiemmat korjaukset ja muutostyöt sekä niihin liittyvät ratkaisut
- Käytännön konservoinnin projekti
- Vaatetukseen liittyvä olennainen muu materiaali
- Pukujen ja niihin liittyvien asusteiden erilaiset tukiratkaisut näytteillä pidon aikana
- Yhteistyö pukukokoelman omistavan museon kanssa
- Katsaus yleiseen pukuhistoriaan
- Pukujen ja pukeutumisen kehitys ja historia
- Eri aikakaudet ja pukeutumisen tunnusomaiset piirteet
- Muodin vaikutus pukeutumisen kehitykseen

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I/jatko, 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin ompelutekniikat 5 op, Värjäys ja värioppi 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II 5 op, Liima-aineet ja niiden käyttö konservoinnissa 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopinnot käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioihin merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija on saavuttanut hyvän kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti ja on toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija ei täysin pysty hahmottamaan aiheen perusideoita ja aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön on puutteellista. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Lisätiedot

Opintojakso toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sitä kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.