Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin projekti III: Modernien materiaalien konservointiLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FH31

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tuntee modernien materiaalin ja tekstiili-/nykytaiteen konservoinnin ongelma-alueita soveltuvin osin ja tunnistaa työelämäyhteyksien tärkeyden ongelmanratkaisussa.
- Opiskelija tietää miten erilaiset materiaalit ja erityisesti muovit ja muut modernit materiaalit on otettava huomioon taidetekstiilien sekä muun nykytaiteen konservoinnissa.
- Opiskelija on perehtynyt tekstiili-/nykytaiteen konservointiin liittyvään etiikkaan.
- Opiskelija osaa hyödyntää luovaa ongelmanratkaisua käytännön konservoinnissa.
- Opiskelija tietää miten taidetekstiili/nykytaide dokumentoidaan, puhdistetaan, konservoidaan ja restauroidaan sekä osaa toteuttaa työn käytännössä soveltuvin osin.
- Opiskelija osaa toimia vuorovaikutuksessa taiteilijoiden kanssa ja huomio heidän osaamistaan tarvittavilta osin modernin tekstiili-/nykytaiteen konservoinnissa.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen kohteenkuvauksen, vauriokartoituksen, konservointisuunnitelman ja konservointikertomuksen sekä tekemään havainnoistaan kirjallisen, graafisen ja kuvallisen dokumentoinnin.

Sisältö

- Tutustuminen moderniin tekstiili-/nykytaiteeseen ja näiden erikoispiirteisiin
- Nykytekniikoiden käyttö tekstiilikonservoinnissa (digi)
- Taiteilijoiden merkitys ja huomiointi konservoinnissa
- Käytännön konservointiprojekti tekstiili-/nykytaiteen parissa
- Taiteilijahaastattelu osana konservointiprojektia
- Ryhmätyönä toteutettavat projektit
- Oman asiantuntijuuden syventäminen

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I jatko, 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin ommeltekniikat 5 op, Värioppi ja värikemia 10 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II 5 op, Liima-aineet ja niiden käyttö konservoinnissa 5 op, Muovien tunnistus, kemia ja vaurioituminen 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija on saavuttanut hyvän kädentaidon tason tekstiilikonservoinnissa sekä muissa kädentaitoa vaativissa konservoinnin toimenpiteissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen kädentaidon tason tekstiilikonservoinnissa sekä muissa kädentaitoa vaativissa konservoinnin toimenpiteissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.