Siirry suoraan sisältöön

Konservoinnin projekti II: Orgaanisen materiaalin konservointi, sis. analyyttiset tutkimusmenetelmätLaajuus (10 op)

Tunnus: KX00FH30

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija omaksuu tutkivan otteen esineiden hoidossa, konservoinnissa ja dokumentoinnissa.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen kohteenkuvauksen, vauriokartoituksen, konservointisuunnitelman ja konservointikertomuksen sekä tekemään havainnoistaan kirjallisen, graafisen ja kuvallisen dokumentoinnin.
- Opiskelija tunnistaa etnografisen ja alkuperäiskansojen tekstiilien/esineiden erityisyyden ja integriteetin sekä siihen liittyvän kontekstin.
- Opiskelija osaa huomioida em. seikat ja niiden vaikutukset valittuun konservointimenetelmään.
- Opiskelija tunnistaa alkuperäiskansojen esineisiin liittyviä useita merkityksiä ja osaa soveltaa tietojaan esineiden konservoinnissa sekä suunnitella säilymiseen tähtäävät toimenpiteet esinekohtaisesti.
- Opiskelija ymmärtää eri materiaalien vuorovaikutuksen ja vaurioitumismekanismit ja näiden konservointiin liittyvät riskit.
- Opiskelija osaa soveltaa aiemmin oppimaansa käytännön konservointityössä.
- Opiskelija hallitsee useita konservointimenetelmiä ja materiaaleja sekä osaa toteuttaa itsenäisesti kohteen konservoinnin.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen kohteenkuvauksen, vauriokartoituksen, konservointisuunnitelman ja konservointikertomuksen sekä tekemään havainnoistaan kirjallisen, graafisen ja kuvallisen dokumentoinnin.

Sisältö

- Materiaalien ja esineiden vaurioituminen sekä ennaltaehkäisevä konservointi
- Asiantuntijuuden syventäminen ja kehittäminen
- Käytännön konservointityö
- Kohteen kirjallinen ja kuvallinen dokumentointi
- Etnografisten tekstiilien ja muiden orgaanisten esineiden vauriot ja konservointimenetelmien perusteet
- Alkuperäiskansojen esineisiin liittyvät useat merkitykset, niiden luonne sekä vaikutus konservointimenetelmän valintaan
- Eettiset näkökohdat etnografisen ja alkuperäiskansojen esineistön konservoinnissa
- Aiemmin opittujen konservointimenetelmien soveltaminen käytännössä
- Käytännön konservoinnin itsenäinen toteuttaminen
- Oman asiantuntijuuden syventäminen teoriassa ja käytännössä

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I/jatko, 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin ompelutekniikat 5 op, Värjäys ja värioppi 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät II 5 op, Liima-aineet ja niiden käyttö konservoinnissa 5 op, Orgaaniset ja epäorgaaniset materiaalit 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan. Opiskelija on saavuttanut hyvän kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan sekä erinomaisen kädentaidon tason konservoinnissa ja muissa kädentaitoa vaativissa toimenpiteissä.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää. Opiskelijan kädentaidot vaativat paljon harjoittelua.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.