Siirry suoraan sisältöön

Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät IILaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FH24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tuntee erilaisia vaihtoehtoja tekstiilien ja muiden orgaanisten materiaalien puhdistukseen ja tunnistaa niiden tarpeellisuuden ja mahdollisuudet.
- Opiskelija ymmärtää ja tuntee erilaisten puhdistusmenetelmien vaikutuksia tekstiiliin ja muihin orgaanisiin materiaaleihin ja osaa minimoida toimenpiteestä aiheutuvat riskit.
- Opiskelija tuntee ja osaa toteuttaa tekstiilikonservoinnissa käytettyjä liuotinpohjaisia puhdistustoimenpiteitä.
- Opiskelija osaa käyttää liukoisuusparametreja liuottimien valinnassa.
- Opiskelija tunnistaa erilaisia likatyyppejä ja miten ne liukenevat parhaiten.
- Opiskelija osaa soveltaa kemian tietämystään ja oppimaansa käytännön konservoinnin puhdistustapahtumassa.
- Opiskelija osaa käyttää alipainepöytää tekstiilien puhdistuksessa.
- Opiskelija osaa laatia konservoitavasta kohteesta asiamukaisen dokumentoinnin.

Sisältö

- Peruspuhdistusaineet – teoria, käyttöalueet ja käytäntö
- Vesi- ja liuotinpohjaisten aineiden käyttö tekstiilikonservoinnissa / liukoisuusparametrit
- Valkaisu ja entsyymipuhdistus
- Erilaiset lika-aineet ja tahranpoisto tekstiileistä tarvittavilta osin
- Hauteiden ja geelien käyttö tekstiilien puhdistuksessa
- Kemian soveltaminen käytännön työskentelyssä
- Alipainepöydän käyttö konservoinnissa

Esitietovaatimukset

Tekstiilimateriaalit, -tekniikat ja kuiduntunnistus 5 op, Kemia I 5 op, Kemia I jatko, 5 op, Kemia II 5 op, Tekstiilikonservoinnin puhdistusmenetelmät I 5 op

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija pystyy hahmottamaan aiheen perusideat, mutta aiheeseen liittyvä ongelmanratkaisu sekä teorian soveltaminen käytäntöön vaativat kehittämistä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.