Siirry suoraan sisältöön

Projektinhallinta ja yrittäjyysLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FH08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija omaksuu konservointiin kuuluvan projektityyppisen työn luonteen, ja periaatteet sekä projektityöhön sisältyvät vaatimukset koskien sopimuksia, aikatauluja, työn suunnittelua, projektinhallintaa ja dokumentointia.
- Opiskelija omaksuu ryhmätyötaidot ja hallitsee projektiviestinnän perusteet.
- Opiskelija syventää oman alansa osaamista ja pystyy arvioimaan omaa osaamistaan projektin osana.
- Opiskelija ymmärtää yhteistyötaitojen ja sidosryhmätoiminnan merkityksen.
- Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja antaa muille rakentavaa palautetta.
- Opiskelija ymmärtää keskinäisen vuorovaikutuksen merkityksen työilmapiiriin ja työmotivaatioon.
- Opiskelija tuntee yrityssuunnittelun periaatteita suunnitellakseen oman yrityksen toimintaa tai toimiakseen tavoitteellisesti yrityksen henkilöstön jäsenenä.

Sisältö

- Työelämän kanssa yhteistyössä tehtävä projekti, joka voi koostua erilaisista konservaattorin ja museotyöntekijän tehtävistä museokentällä tai yksityisasiakkaiden kanssa esim. inventointi, kokoelman vauriokartoitus, olosuhdekartoitus, säilytystilojen suunnittelu, käytännön konservointityö (museot, seurakunnat, yhteisöt), jne.
- Projektitoiminnan perusteet; projektimainen työskentely ja tehtävien aikataulutus sekä resursointi
- Luovaan ongelmanratkaisuun rohkaiseminen
- Yritystoiminta, yrittäjyys, yritystoiminnan sidosryhmät, toiminta-ajatus, liikeidea, eri yritysmuotojen vertailua, toimintapolitiikat, budjetointi, eri yritysmuotojen vertailua.
- Tarjoukset ja kustannuslaskenta, toimeksiantojen aikatauluttaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää yritystoiminnan perusperiaatteita, kansantalouden rakenteita ja yritystoiminnan termistöä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Opiskelijalla ymmärtää yritystoiminnan perusperiaatteita ja kansantalouden rakenteita ja hän osaa käyttää oikein yritystoimintaan liittyvää termistöä. Työskentely etenee opintojaksolla johdonmukaisesti. Opiskelija hahmottaa hyvin opintojakson aiheen perusideat ja osaa soveltaa teoriaopintoja käytännön työskentelyssä. Opiskelija ymmärtää opittavien asioiden merkityksen ammattialalle ja niihin liittyvät syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä, mutta myös ohjaukselle on ollut tarvetta. Opiskelija hallitsee tehtäväkokonaisuuden ja on saavuttanut hyvän tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti. Opiskelija ymmärtää yritystoiminnan toimintaperiaatteet ja suhtautuu aktiivisesti ja innovatiivisesti yritystoiminnan tarjoamiin mahdollisuuksiin ja osaa soveltaa oppimaansa yrittäjämäisessä ajattelussa. Opiskelija hahmottaa opintojaksolla opetetut asiat kiitettävästi ja pystyy soveltamaan oppimaansa ammattialansa vaatimusten mukaisesti. Opiskelija ymmärtää ja osaa ennakoida opeteltaviin ammattialansa asioihin liittyvien toimintojen syy- ja seuraussuhteet. Työskentely on ollut riittävän itsenäistä. Opiskelija hallitsee kokonaisuuden sekä teoriassa että käytännössä. Opiskelija on saavuttanut erinomaisen tason tiedoissaan ja taidoissaan.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelijalla on vaikeuksia ymmärtää yritystoiminnan perusperiaatteita, kansantalouden rakenteita ja yritystoiminnan termistöä. Työskentely ei ole ollut itsenäistä ja lisäohjaukselle on ollut hyvin paljon tarvetta. Kokonaisuudesta näkyy, että opintojaksoon tulisi perehtyä paremmin, koska oppimistulos on hajanainen. Opiskelijan tiedoissa ja taidoissa on paljon kehitettävää.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.