Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen viestintäLaajuus (5 op)

Tunnus: KX00FH06

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

- Opiskelija tuntee kirjallisen ja suullisen asiantuntijaviestinnän vaatimukset ja hallitsee tiedonhankinnan perusteet.
- Opiskelija osaa laatia konservointi- ja kulttuuriperintöalan dokumentteja ja oman alansa asiantuntijaesityksen.
- Opiskelija harjaantuu ilmaisemaan itseään erilaisissa medioissa laajemmille yleisöryhmille (FB, blogi, Twitter, kulttuuriperintöä ja konservointia koskevat tiedotteet, asiantuntijalausunnot ja –artikkelit).
- Opiskelija osaa arvioida omaa osaamistaan ja antaa muille rakentavaa palautetta.
- Opiskelija pystyy toimimaan tarkoituksenmukaisesti ja taitavasti työelämän ja yritystoiminnan vaatimissa viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- Opiskelija ymmärtää keskinäisen vuorovaikutuksen merkityksen työilmapiiriin ja työmotivaatioon.
- Opiskelija osaa ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja alan vaatimukset sekä viestiä jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti.
- Opiskelija osaa ja haluaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan.

Sisältö

- Kirjallinen viestintä, suullinen ja sanaton viestintä
- Asiantuntija ja ryhmäviestintä: työelämäviestintä, keskinäiset viestintätilanteet, vakuuttava viestintä ja argumentaatiotaidot
- FB, blogi, Twitter, jne. kulttuuriperintöä ja konservointia koskevat tiedotteet, asiantuntijalausunnot ja –artikkelit
- tiedonhankinnan ja jäsentämisen taidot

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin, mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa on paljon kehitettävää.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelijalla ei juuri ole poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on hyvä ja ryhmätyöskentely sujuu. Opiskelija pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja muodostamaan viestinnällisiä kehittämistavoitteita. Opiskelija toimii tavoitteellisesti ja tarkoituksenmukaisesti alan vuorovaikutustilanteissa, tuntee yhteisön sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen.

Opiskelija viestii asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti sekä kohdentaa viestinsä vastaanottajan ja tilanteen mukaisesti. Opiskelija perustelee näkemyksensä. Opiskelija hankkii alansa tietoa ja käyttää sitä kriittisesti. Opiskelija osaa työstää tavoitteellisen kirjallisen, suullisen tai visuaalisen esityksen kohdeyleisölle. Opiskelija hyödyntää tehtävissä tekstilajitietoutta kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolle asetetut tavoitteet on saavutettu kiitettävällä tavalla. Opiskelija on osallistunut opetukseen aktiivisesti ja rakentavasti sekä toiminut ryhmän jäsenenä kannustavasti ja ryhmätyöskentelyä vahvistavasti.

Opiskelija haluaa ja osaa kehittää suomen kielen ja viestinnän taitojaan osana omaa ammattitaitoaan sekä pystyy viestimään tarkoituksenmukaisesti, luovasti ja persoonallisesti. Opiskelija argumentoi taitavasti ja osoittaa, jakaa ja rakentaa asiantuntijuuttaan yhteisössä. Opiskelija hankkii tietoa itsenäisesti ja asiantuntevasti tuottaakseen uutta tietoa tai uusia näkökulmia. Opiskelija käyttää kieltä luovasti sekä alansa käytänteiden ja kielenkäyttösuositusten mukaisesti.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Opiskelijalla on paljon poissaoloja. Aktiivisuus luennoilla ja tehtävissä on heikkoa. Opiskelijan ryhmätyöskentelytaidoissa on parannettavaa. Opiskelija tunnistaa viestintäprosessin osatekijät ja osaa laatia yksinkertaisia ammattilanansa kirjallisia viestejä ja osallistua vuorovaikutustilanteisiin, mutta ohjauksesta huolimatta opiskelijalla tiedonhankinnassa ja sen kriittisessä prosessoinnissa on paljon kehitettävää.

Lisätiedot

Kurssi toteutetaan projektimuotoisena oppimisena. Lähtökohtana on työn tekeminen ja sen kautta oppiminen. Opiskelijalla itsellään on rooli tutkivana oppijana.