PelisuunnitteluLaajuus (5 op)
Tunnus: TX00CD87
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.
Sisältö
• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla.
Ilmoittautumisaika
19.12.2022 - 08.01.2023
Ajoitus
09.01.2023 - 12.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
- Degree Programme in Information Technology
Opettaja
- Joonas Häll
Ryhmät
-
TIVI-ELECT2IT Elective Studies / Tivi valinnaiset, moduuli 2
Tavoitteet
Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.
Sisältö
• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla.
Ilmoittautumisaika
01.01.2020
Ajoitus
22.08.2022 - 16.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
ICT ja tuotantotalous
Toimipiste
Karaportti 2
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Joonas Häll
Ryhmät
-
TVT21-PEPelisovellukset
Tavoitteet
Opiskelija pystyy jäsentämään pelisuunnittelun osana laajempaa pelituotantoprosessia, sekä ymmärtää pelisuunnittelijan roolin prosessin eri vaiheissa. Hän hallitsee pelisuunnittelun periaatteet, sekä osaa arvioida kriittisesti peli-ideoita. Opiskelija ymmärtää ansaintamallien merkityksen pelisuunnittelussa.
Sisältö
• Pelituotantoprosessi
• Pelisuunnittelun periaatteet
• Pelisuunnittelijan roolit
• Peli- ja pelaajatyypit
• Pelillistäminen ja hyötypelit
• Peliliiketoiminnan ja ansaintamallien perusteet
• Käytettävyysnäkökulma peleissä
• Pelisuunnitteluprojekti
Arviointiasteikko
0-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa suunnitella mielenkiintoisia peli-ideoita. Hän on hyvin selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa suunnitella korkeatasoisia peli-ideoita, ja pystyy analysoimaan niitä syvällisesti. Hän osaa yhdistää suunnittelu- ja ansaintamallinäkökohtia. Opiskelijalla on hyvät tiedot pelituotantoprosessista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa arvioida pelejä eri näkökulmista. Hän on pääpiirteissään selvillä pelisuunnittelun periaatteista ja pelisuunnittelijan tehtävistä.
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnot (orientaatio tieto- ja viestintätekniikkaan) tai vastaavat tiedot.
Lisätiedot
Opintojakso sisältää suunnittelutyön, jota voidaan hyödyntää muilla opintojaksoilla.