Basic oral hygieneLaajuus (5 cr)
Code: SX00FS06
Credits
5 op
Objective
- identifies the characteristics of a healthy mouth
- is familiar with various oral self-care methods and devices
- understands the various operating environments of oral hygienists
- knows the effect of nutritional factors on oral health
- understands the importance of chemistry and microbiology in oral hygiene
- understands the basics of drug treatment and is able to perform drug calculations
- is familiar with the basics of monitoring vitals and is able to do it in practice
- understands the key aspects of liquid balance and securing it
Content
Characteristics of healthy mouth
Oral self-care methods and devices
Oral hygiene operating environments
Nutrition and oral health
Biosciences in oral hygiene
Basic concepts of drug treatment, different drug administration methods, and drug calculations
Basic vital functions and related clinical skills
Assessment criteria, satisfactory (1)
Assessment criteria: 0–5
Assessment framework, see the appendix.
Assessment criteria for beginners are applied.
Enrollment
12.08.2024 - 30.09.2024
Timing
21.10.2024 - 20.12.2024
Number of ECTS credits allocated
5 op
Virtual portion
3 op
Mode of delivery
40 % Contact teaching, 60 % Distance learning
Unit
School of Rehabilitation and Examination
Campus
Myllypurontie 1
Teaching languages
- Finnish
Seats
5 - 40
Degree programmes
- Oral Hygiene
Teachers
- Marja Miettinen
- Janni Koski
- Päivi Leskinen
- Kaisa Rajakylä
- Johanna Manninen
Teacher in charge
Johanna Manninen
Groups
-
SXP24S1Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä
Objective
Opiskelija tunnistaa terveen suun tunnuspiirteet
Opiskelija hallitsee suun omahoidon eri menetelmät ja välineet
Opiskelija ymmärtää erilaiset suuhygienistin toimintaympäristöt
Opiskelija tuntee ravintotekijöiden vaikutuksen suun terveydelle
Opiskelija ymmärtää kemian ja mikrobiologian merkityksen suun terveydenhuollossa
Opiskelija ymmärtää lääkehoidon perusteet ja osaa lääkelaskut
Opiskelija osaa peruselintoimintojen tarkkailun keskeisimmät asiat ja toteuttaa peruselintoimintojen hoitoa käytännössä
-ymmärtää nestetasapainon ja sen turvaamisen keskeisimmät asiat
Content
Terveen suun tunnuspiirteet
Suun omahoidon menetelmät ja välineet
Suun terveydenhoidon toimintaympäristöt
Ravinto ja suun terveys
Biotieteellinen tieto suun terveydenhoitotyössä
Lääkehoidon peruskäsitteet, erilaiset lääkkeidenantotavat ja lääkelaskut
Peruselintoiminnot ja niiden kliiniset taidot
Location and time
Opetuksen kontaktiopetukset (etä- ja lähi) nähtävissä lukujärjestyksessä.
Oppimistehtävien palautusajankohdat nähtävillä Moodle-työtilassa.
Materials
Opetusmateriaali Moodlessa
Luennoitsijoiden osoittamat ajankohtaiset materiaalit ja tutkimukset
Simulaatiotarvikkeet Taitopajassa
Laboraatioissa tarvittavat välineet ja laitteet
Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.
Teaching methods
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu
Aktivoivat luennot
Simulaatio-ja taitopajaopetus
Ohjatut harjoitukset, ryhmä- ja yksilöohjaus
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Harjoitukset taitopajassa
Itsenäiset ja ryhmätehtävät
Diagnostiset testit
Tentit
Employer connections
Taitopajaharjoittelu
Tepe
Cloetta
Exam schedules
Tentit, näytöt ja muut tehtävien palautukset ilmoitetaan opintojakson alussa.
Kaikki opetuskerrat ja palautuspäivämäärät löytyvät Moodlesta ja lukujärjestyksestä.
International connections
Mahdollisten vaihto-opiskelijoiden mukanaolo
Completion alternatives
Ei AHOT-mahdollisuutta.
Student workload
5 op = 135h
Kontaktikertojen välissä itsenäistä opiskelua.
Content scheduling
Opintojaksoon kuuluvat seuraavat osat:
OSA 1. Suun terveyden ylläpito ja suunhoitoympäristö, taitopajaharjoittelu
OSA 2. Kliiniset hoitotoimenpiteet
OSA 3. Kemia
OSA 4. Biotieteet
OSA 5. Lääkelaskut
Further information
Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.
Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista läsnäoloa ja osallistumista kaikkiin opintojakson osiin.
Opintojakson kaikissa opetuskerroissa on läsnäolovelvoite.
Opiskelijan vastuulla huolehtia suorituksistaan ja poissaolojen korvaamisesta opettajien kanssa.
Taitopajan sekä muiden kliinisten harjoitustuntien alussa teoriaosuus jonka jälkeen alkavat harjoitukset. Yli 15 minuutin myöhästymisen jälkeen ei pääse enää osallistumaan sen päivän opetukseen.
Laboraatioissa pakollinen läsnäolo, työvaatetus päällä.
Evaluation scale
0-5
Assessment criteria, satisfactory (1)
0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa aloittelija.
Assessment methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen opintojakson osiin
Jatkuva arviointi
Oppimistehtävien palauttaminen jakson alussa tiedoksiannettuihin päivämääriin mennessä
Oppimistehtävien hyväksytty suoritus
Kirjalliset tentit, verkkotentit
Osaamisen näytöt
Opintojakson hyväksyttyjä osasuorituksia ei voi korottaa