Skip to main content

Oral health of infantLaajuus (5 cr)

Code: SX00EB64

Credits

5 op

Objective

- are able to describe the developmental stages of a child
- identify the special features of oral health in children
- recognize their cultural background and its significance for health coaching
- analyzes and organizes health coaching to strengthen the literacy of children with different cultural backgrounds
- organize and implement a health promotion project for children
- use the method of play in health coaching

Content

Developmental psychology
Pedodontics
Play in health coaching
Invocation, development and production of health promotion material
Health coaching of multi-cultural families and children in health care team
Co-operating with ECEC (early childhood education and care) workers
Planning, implementation and evaluation of a health promotion project

Assessment criteria, satisfactory (1)

Assessment criteria: 0–5
Assessment framework, see the appendix.
Assessment criteria for advanced level are applied.

Enrollment

02.05.2023 - 17.08.2023

Timing

01.08.2023 - 22.10.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Hannele Tiira
  • Anna Sundblom
  • Anu Jokinen
Teacher in charge

Anna Sundblom

Groups
  • SXP22S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

-osaa kuvata lapsen kehitysvaiheet
- tunnistaa lasten suun terveyden erityispiirteet
-tunnistaa kulttuuritaustansa ja sen merkityksen terveysvalmennukseen
-analysoi ja organisoi kulttuuritaustaltaan erilaisten lasten terveyden lukutaitoa vahvistavan terveysvalmennuksen
- organisoi ja toteuttaa terveydenedistämisprojektin lapsille
-käyttää leikin menetelmää terveysvalmennuksessa

Content

Kehityspsykologia
Pedodontia
Leikki terveysvalmennuksessa
Terveyttä edistävän materiaalin hyödyntäminen, kehittäminen, tuottaminen ja arviointi
Monikulttuuristen perheiden ja lasten terveysvalmennus terveydenhuollon tiimissä
Yhteistyössä toimiminen varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa
Terveydenedistämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Materials

Ahosmäki M.& Solitanner M. Leikki-ikäisten terveyttä edistävä suunhoito. 2018. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/158361/Ahosmaki_Mari%20ja%20Solitanner_Marika.pdf?sequence=1
Korhonen E. & Räsänen H. Osallistava toimintamalli esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämiseksi Nilsiän hammashoitolalle. 2012.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/39808/Korhonen_Emma.pdf.pdf?sequence=1
Kirjallisuutta ja materiaalia

Vanhempien sitoutuminen
http://jultika.oulu.fi/Record/nbnfioulu-201406041680

Lasten hampaiden harjaus päiväkodeissa: systemaattinen kirjallisuuskatsaus
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701141364

Syödään yhdessä-ruokasuositukset lapsiperheille
https://www.julkari.fi/handle/10024/129744
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sirviö, Kaarina 2015. Yhteistyö neuvolan, päivähoidon ja suun terveydenhuollon välillä. Duodecim Terveyskirjasto.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_teos=&p_artikkeli=trv00052

Erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoitovalmiuksien vahvistaminen. Opetustuokio päiväkodissa. Savonia. Opinnäytetyö.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/86637/Erkkila_Anni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila (2015) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Bookwell Oy, Juva.
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten- ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P. (2005) Terveyden edistäminen esimerkein Käsitteitä ja selityksiä (Precede-Proceed - terveyden edistämisen suunnittelun ja arvioinnin malli
Meurman P. (2011). Targeting of caries prevention at preschool children, a practice based study. Turun yliopiston julkaisuja, Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. D osa - Tom. 979 Medica - Odontologica. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/70838/AnnalesD979Meurman.pdf?sequence=1
Alastalo A-L ja Mattila N.(2012). Päiväkoti-ikäisten lasten suun terveyden edistämisen oppimateriaali. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
Pikkulasten suun terveyden edistäminen
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/tietoa-suun-terveyden-edistajill/materiaalit/
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus

Teaching methods

Aktivoiva luento
Tentti ja/tai tehtävät
Verkko-opiskelu, itsenäinen/pienryhmä
Työpaja
Päiväkotiprojekti

Employer connections

Päiväkotiprojekti toteutetaan yksityisissä ja/tai julkisissa päiväkodeissa.

Exam schedules

Opintojakson päättävän tentin tai suorituksen palautuksen sekä uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.

International connections

Projektin toteutus kohderyhmän kulttuuriset lähtökohdat huomioiden.

Completion alternatives

Ahot. Terveydenedistämistapahtuma alle kouluikäisille, vanhemmille tai varhaiskasvattajille suun omahoidosta. Osaamisen näyttönä kirjallinen raportti (Ahot 1-2op)

Student workload

5op = 135t
1op Pedodontia 27t
1op Kehityspsykologia 27t
1,5op Leikki terveysvalmennuksessa 40,5h
1,5op Päiväkotiprojekti 40,5h

Content scheduling

1 OSA KEHITYSPSYKOLOGIA 1 op
2 OSA LAPSEN SUUN TERVEYS 1op
3 OSA LEIKKI TERVEYSVALMENNUKSESSA 1,5 op
4 OSA TERVEYSVALMENNUS JA PROJEKTI PÄIVÄKODISSA 1,5 op

Further information

Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)

ilmoittautumisessa huomioitavaa opintojen nopeuttajille; Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.

Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)

Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointiperusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.

Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.

Mikäli suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle. Jos opiskelija ei ole toiseen uusintatenttipäivään mennessä palauttanut annettuja tehtäviä, opiskelija poistetaan toteutukselta, jotta hän voi uudelle toteutukselle ilmoittautuminen onmahdollista.
Mikäli opiskelijalla on toteutuksella osasuorituksia hänen hakeutuessaan uudelle opintojaksototeutuksella, hän hyväksilukee toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta.

Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opintojen ohjaukseen, kuten toteutuksen orientaatiotuntiin ja ryhmätyöskentelyyn.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta, hänen tulee itsenäisesti selvittää ohjauksessa esitetyt asiat opetusmateriaalista tai muilta osallistujilta.

Läsnäolovelvollisuus Lapsen suun terveys -teorioissa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Hyväksytty toteutus:
Tentti (läpipääsyraja 60%).
Hyväksytyt päiväkotiprojektin suunnitelma, materiaalit, saatekirje sekä toteutus.
Hyväksytty projektiraportti.
Osallistuminen ryhmätyöskentelyssä.
Läsnäolo projektin päätösseminaarissa.

ARVIOINTI: tutkintosäännön mukaisesti arviointiaika on 4 viikkoa viimeisestä palautuspäivästä alkaen. Arviointi yksilökohtainen.

Opetustilanteen tallenteet
Opintojakson verkossa toteutuvat kontaktit voidaan tallentaa joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.
Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.
Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Numeerinen ja tai Hyv/täydennettävä.
Toteutuksen kokonaisarvosana numeerinen.

Enrollment

28.11.2022 - 11.12.2022

Timing

10.01.2023 - 12.03.2023

Number of ECTS credits allocated

5 op

Virtual portion

1 op

Mode of delivery

80 % Contact teaching, 20 % Distance learning

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Hannele Tiira
  • Helena Miettunen
  • Anna Sundblom
  • Anu Jokinen
Teacher in charge

Anna Sundblom

Groups
  • SXP22K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

-osaa kuvata lapsen kehitysvaiheet
- tunnistaa lasten suun terveyden erityispiirteet
-tunnistaa kulttuuritaustansa ja sen merkityksen terveysvalmennukseen
-analysoi ja organisoi kulttuuritaustaltaan erilaisten lasten terveyden lukutaitoa vahvistavan terveysvalmennuksen
- organisoi ja toteuttaa terveydenedistämisprojektin lapsille
-käyttää leikin menetelmää terveysvalmennuksessa

Content

Kehityspsykologia
Pedodontia
Leikki terveysvalmennuksessa
Terveyttä edistävän materiaalin hyödyntäminen, kehittäminen, tuottaminen ja arviointi
Monikulttuuristen perheiden ja lasten terveysvalmennus terveydenhuollon tiimissä
Yhteistyössä toimiminen varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa
Terveydenedistämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Materials

Ahosmäki M.& Solitanner M. Leikki-ikäisten terveyttä edistävä suunhoito. 2018. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/158361/Ahosmaki_Mari%20ja%20Solitanner_Marika.pdf?sequence=1
Korhonen E. & Räsänen H. Osallistava toimintamalli esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämiseksi Nilsiän hammashoitolalle. 2012.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/39808/Korhonen_Emma.pdf.pdf?sequence=1
Kirjallisuutta ja materiaalia

Vanhempien sitoutuminen
http://jultika.oulu.fi/Record/nbnfioulu-201406041680

Lasten hampaiden harjaus päiväkodeissa: systemaattinen kirjallisuuskatsaus
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701141364

Syödään yhdessä-ruokasuositukset lapsiperheille
https://www.julkari.fi/handle/10024/129744
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sirviö, Kaarina 2015. Yhteistyö neuvolan, päivähoidon ja suun terveydenhuollon välillä. Duodecim Terveyskirjasto.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_teos=&p_artikkeli=trv00052

Erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoitovalmiuksien vahvistaminen. Opetustuokio päiväkodissa. Savonia. Opinnäytetyö.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/86637/Erkkila_Anni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila (2015) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Bookwell Oy, Juva.
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten- ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P. (2005) Terveyden edistäminen esimerkein Käsitteitä ja selityksiä (Precede-Proceed - terveyden edistämisen suunnittelun ja arvioinnin malli
Meurman P. (2011). Targeting of caries prevention at preschool children, a practice based study. Turun yliopiston julkaisuja, Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. D osa - Tom. 979 Medica - Odontologica. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/70838/AnnalesD979Meurman.pdf?sequence=1
Alastalo A-L ja Mattila N.(2012). Päiväkoti-ikäisten lasten suun terveyden edistämisen oppimateriaali. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
Pikkulasten suun terveyden edistäminen
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/tietoa-suun-terveyden-edistajill/materiaalit/
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus

Teaching methods

Aktivoiva luento
Tentti ja/tai tehtävät
Verkko-opiskelu, itsenäinen/pienryhmä
Työpaja
Päiväkotiprojekti

Employer connections

Päiväkotiprojekti toteutetaan yksityisissä ja/tai julkisissa päiväkodeissa.

Exam schedules

Opintojakson päättävän tentin tai suorituksen palautuksen sekä uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.

International connections

Projektin toteutus kohderyhmän kulttuuriset lähtökohdat huomioiden.

Completion alternatives

Ahot. Terveydenedistämistapahtuma alle kouluikäisille, vanhemmille tai varhaiskasvattajille suun omahoidosta. Osaamisen näyttönä kirjallinen raportti (Ahot 1-2op)

Student workload

5op = 135t
1op Pedodontia 27t
1op Kehityspsykologia 27t
1,5op Leikki terveysvalmennuksessa 40,5h
1,5op Päiväkotiprojekti 40,5h

Content scheduling

1 OSA KEHITYSPSYKOLOGIA 1 op
2 OSA LAPSEN SUUN TERVEYS 1op
3 OSA LEIKKI TERVEYSVALMENNUKSESSA 1,5 op
4 OSA TERVEYSVALMENNUS JA PROJEKTI PÄIVÄKODISSA 1,5 op

Further information

Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)

ilmoittautumisessa huomioitavaa opintojen nopeuttajille; Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.

Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)

Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointiperusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.

Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.

Mikäli suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle. Jos opiskelija ei ole toiseen uusintatenttipäivään mennessä palauttanut annettuja tehtäviä, opiskelija poistetaan toteutukselta, jotta hän voi uudelle toteutukselle ilmoittautuminen onmahdollista.
Mikäli opiskelijalla on toteutuksella osasuorituksia hänen hakeutuessaan uudelle opintojaksototeutuksella, hän hyväksilukee toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta.

Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opintojen ohjaukseen, kuten toteutuksen orientaatiotuntiin ja ryhmätyöskentelyyn.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta, hänen tulee itsenäisesti selvittää ohjauksessa esitetyt asiat opetusmateriaalista tai muilta osallistujilta.

Läsnäolovelvollisuus Lapsen suun terveys -teorioissa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Hyväksytty toteutus:
Tentti (läpipääsyraja 60%).
Hyväksytyt päiväkotiprojektin suunnitelma, materiaalit, saatekirje sekä toteutus.
Hyväksytty projektiraportti.
Osallistuminen ryhmätyöskentelyssä.
Läsnäolo projektin päätösseminaarissa.

ARVIOINTI: tutkintosäännön mukaisesti arviointiaika on 4 viikkoa viimeisestä palautuspäivästä alkaen. Arviointi yksilökohtainen.

Opetustilanteen tallenteet
Opintojakson verkossa toteutuvat kontaktit voidaan tallentaa joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.
Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.
Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Numeerinen ja tai Hyv/täydennettävä.
Toteutuksen kokonaisarvosana numeerinen.

Enrollment

02.05.2022 - 15.05.2022

Timing

15.08.2022 - 23.10.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Hannele Tiira
  • Helena Miettunen
  • Anna Sundblom
  • Anu Jokinen
Teacher in charge

Anna Sundblom

Groups
  • SXP21S1
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma päivä

Objective

-osaa kuvata lapsen kehitysvaiheet
- tunnistaa lasten suun terveyden erityispiirteet
-tunnistaa kulttuuritaustansa ja sen merkityksen terveysvalmennukseen
-analysoi ja organisoi kulttuuritaustaltaan erilaisten lasten terveyden lukutaitoa vahvistavan terveysvalmennuksen
- organisoi ja toteuttaa terveydenedistämisprojektin lapsille
-käyttää leikin menetelmää terveysvalmennuksessa

Content

Kehityspsykologia
Pedodontia
Leikki terveysvalmennuksessa
Terveyttä edistävän materiaalin hyödyntäminen, kehittäminen, tuottaminen ja arviointi
Monikulttuuristen perheiden ja lasten terveysvalmennus terveydenhuollon tiimissä
Yhteistyössä toimiminen varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa
Terveydenedistämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Materials

Ahosmäki M.& Solitanner M. Leikki-ikäisten terveyttä edistävä suunhoito. 2018. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/158361/Ahosmaki_Mari%20ja%20Solitanner_Marika.pdf?sequence=1
Korhonen E. & Räsänen H. Osallistava toimintamalli esikouluikäisen lapsen suun terveyden edistämiseksi Nilsiän hammashoitolalle. 2012.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/39808/Korhonen_Emma.pdf.pdf?sequence=1
Kirjallisuutta ja materiaalia

Vanhempien sitoutuminen
http://jultika.oulu.fi/Record/nbnfioulu-201406041680

Lasten hampaiden harjaus päiväkodeissa: systemaattinen kirjallisuuskatsaus
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201701141364

Syödään yhdessä-ruokasuositukset lapsiperheille
https://www.julkari.fi/handle/10024/129744
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/129744/KIDE26_FINAL_WEB.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Sirviö, Kaarina 2015. Yhteistyö neuvolan, päivähoidon ja suun terveydenhuollon välillä. Duodecim Terveyskirjasto.
https://www.terveyskirjasto.fi/terveysportti/tk.koti?p_teos=&p_artikkeli=trv00052

Erityistukea tarvitsevien lasten suun omahoitovalmiuksien vahvistaminen. Opetustuokio päiväkodissa. Savonia. Opinnäytetyö.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/86637/Erkkila_Anni.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila (2015) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Bookwell Oy, Juva.
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten- ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P. (2005) Terveyden edistäminen esimerkein Käsitteitä ja selityksiä (Precede-Proceed - terveyden edistämisen suunnittelun ja arvioinnin malli
Meurman P. (2011). Targeting of caries prevention at preschool children, a practice based study. Turun yliopiston julkaisuja, Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. D osa - Tom. 979 Medica - Odontologica. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/70838/AnnalesD979Meurman.pdf?sequence=1
Alastalo A-L ja Mattila N.(2012). Päiväkoti-ikäisten lasten suun terveyden edistämisen oppimateriaali. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
Pikkulasten suun terveyden edistäminen
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/tietoa-suun-terveyden-edistajill/materiaalit/
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus

Teaching methods

Aktivoiva luento
Tentti ja/tai tehtävät
Verkko-opiskelu, itsenäinen/pienryhmä
Työpaja
Päiväkotiprojekti

Employer connections

Päiväkotiprojekti toteutetaan yksityisissä ja/tai julkisissa päiväkodeissa.

Exam schedules

Opintojakson päättävän tentin tai suorituksen palautuksen sekä uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.

International connections

Projektin toteutus kohderyhmän kulttuuriset lähtökohdat huomioiden.

Completion alternatives

Ahot. Terveydenedistämistapahtuma alle kouluikäisille, vanhemmille tai varhaiskasvattajille suun omahoidosta. Osaamisen näyttönä kirjallinen raportti (Ahot 1-2op)

Student workload

5op = 135t
1op Pedodontia 27t
1op Kehityspsykologia 27t
1,5op Leikki terveysvalmennuksessa 40,5h
1,5op Päiväkotiprojekti 40,5h

Content scheduling

1 OSA KEHITYSPSYKOLOGIA 1 op
2 OSA LAPSEN SUUN TERVEYS 1op
3 OSA LEIKKI TERVEYSVALMENNUKSESSA 1,5 op
4 OSA TERVEYSVALMENNUS JA PROJEKTI PÄIVÄKODISSA 1,5 op

Further information

Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)

ilmoittautumisessa huomioitavaa opintojen nopeuttajille; Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.

Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)

Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointiperusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.

Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.

Mikäli suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle. Jos opiskelija ei ole toiseen uusintatenttipäivään mennessä palauttanut annettuja tehtäviä, opiskelija poistetaan toteutukselta, jotta hän voi uudelle toteutukselle ilmoittautuminen onmahdollista.
Mikäli opiskelijalla on toteutuksella osasuorituksia hänen hakeutuessaan uudelle opintojaksototeutuksella, hän hyväksilukee toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta.

Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opintojen ohjaukseen, kuten toteutuksen orientaatiotuntiin ja ryhmätyöskentelyyn.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta, hänen tulee itsenäisesti selvittää ohjauksessa esitetyt asiat opetusmateriaalista tai muilta osallistujilta.

Läsnäolovelvollisuus Lapsen suun terveys -teorioissa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Hyväksytty toteutus:
Tentti (läpipääsyraja 60%).
Hyväksytyt päiväkotiprojektin suunnitelma, materiaalit, saatekirje sekä toteutus.
Hyväksytty projektiraportti.
Osallistuminen ryhmätyöskentelyssä.
Läsnäolo projektin päätösseminaarissa.

ARVIOINTI: tutkintosäännön mukaisesti arviointiaika on 4 viikkoa viimeisestä palautuspäivästä alkaen. Arviointi yksilökohtainen.

Opetustilanteen tallenteet
Opintojakson verkossa toteutuvat kontaktit voidaan tallentaa joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.
Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.
Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Numeerinen ja tai Hyv/täydennettävä.
Toteutuksen kokonaisarvosana numeerinen.

Enrollment

29.11.2021 - 12.12.2021

Timing

10.01.2022 - 13.03.2022

Number of ECTS credits allocated

5 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

School of Rehabilitation and Examination

Campus

Myllypurontie 1

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
  • Oral Hygiene
Teachers
  • Hannele Tiira
  • Helena Miettunen
  • Anna Sundblom
  • Jukka Oksanen
Teacher in charge

Anna Sundblom

Groups
  • SXP21K2
    Suun terveydenhuollon tutkinto-ohjelma, monimuoto

Objective

-osaa kuvata lapsen kehitysvaiheet
- tunnistaa lasten suun terveyden erityispiirteet
-tunnistaa kulttuuritaustansa ja sen merkityksen terveysvalmennukseen
-analysoi ja organisoi kulttuuritaustaltaan erilaisten lasten terveyden lukutaitoa vahvistavan terveysvalmennuksen
- organisoi ja toteuttaa terveydenedistämisprojektin lapsille
-käyttää leikin menetelmää terveysvalmennuksessa

Content

Kehityspsykologia
Pedodontia
Leikki terveysvalmennuksessa
Terveyttä edistävän materiaalin hyödyntäminen, kehittäminen, tuottaminen ja arviointi
Monikulttuuristen perheiden ja lasten terveysvalmennus terveydenhuollon tiimissä
Yhteistyössä toimiminen varhaiskasvatuksen työntekijöiden kanssa
Terveydenedistämisprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi

Materials

Heikkilä M ja Romsi A (2012). Hammashoito on leikin asia! Uusi toimintakäytäntö hammashoitoa pelkäävän lapsen hoitoon. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/80246/Hammashoito_on_leikin_asia.pdf?sequence=1
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen & Ruoppila (2015) Ihmisen psykologinen kehitys. PS-Kustannus. Bookwell Oy, Juva.
Valtioneuvoston asetus (388/2011) neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelija terveydenhuollosta sekä lasten- ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Savola E & Koskinen-Ollonqvist P. (2005) Terveyden edistäminen esimerkein Käsitteitä ja selityksiä (Precede-Proceed - terveyden edistämisen suunnittelun ja arvioinnin malli
Meurman P. (2011). Targeting of caries prevention at preschool children, a practice based study. Turun yliopiston julkaisuja, Annales Universitatis Turkuensis. Sarja - Ser. D osa - Tom. 979 Medica - Odontologica. https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/70838/AnnalesD979Meurman.pdf?sequence=1
Alastalo A-L ja Mattila N.(2012). Päiväkoti-ikäisten lasten suun terveyden edistämisen oppimateriaali. Opinnäytetyö. Metropolia AMK.
Pikkulasten suun terveyden edistäminen
http://www.stal.fi/tietoa-suun-terveydesta/tietoa-suun-terveyden-edistajill/materiaalit/
Muu opettajan osoittama materiaali ja kirjallisuus

Teaching methods

Aktivoiva luento
Tentti ja/tai tehtävät
Verkko-opiskelu, itsenäinen/pienryhmä
Työpaja
Päiväkotiprojekti

Employer connections

Päiväkotiprojekti toteutetaan yksityisissä ja/tai julkisissa päiväkodeissa.

Exam schedules

Opintojakson päättävän tentin tai suorituksen palautuksen sekä uusintatenttien ajankohdat ilmoitetaan orientaatiossa.

International connections

Projektin toteutus kohderyhmän kulttuuriset lähtökohdat huomioiden.

Completion alternatives

Ahot. Terveydenedistämistapahtuma alle kouluikäisille, vanhemmille tai varhaiskasvattajille suun omahoidosta. Osaamisen näyttönä kirjallinen raportti (Ahot 1-2op)

Student workload

5op = 135t
1op Pedodontia 27t
1op Kehityspsykologia 27t
1,5op Leikki terveysvalmennuksessa 40,5h
1,5op Päiväkotiprojekti 40,5h

Content scheduling

1 OSA KEHITYSPSYKOLOGIA 1 op
2 OSA LAPSEN SUUN TERVEYS 1op
3 OSA LEIKKI TERVEYSVALMENNUKSESSA 1,5 op
4 OSA TERVEYSVALMENNUS JA PROJEKTI PÄIVÄKODISSA 1,5 op

Further information

Opintojaksototeutukselle ilmoittautuminen (Tutkintosääntö § 32)

ilmoittautumisessa huomioitavaa opintojen nopeuttajille; Pääperiaate on, että etusija on niillä opiskelijoilla, joiden HOPS:n ja oman ryhmän ajoituksen mukaisiin pakollisiin opintoihin kyseinen opintojakso kuuluu.

Opintojaksolle hyväksyminen on ehdollinen niin kauan, kunnes opintojaksolle määritellyt edeltävyysehdot on tarkistettu.

Opiskelija vahvistaa paikkansa opintojaksototeutuksella olemalla läsnä opetuksen alkaessa tai muutoin opettajan kanssa erikseen sovitulla tavalla, joka voi esimerkiksi olla ensimmäisen oppimistehtävän palautus. Jos opiskelija ei sairauden vuoksi pysty osallistumaan opetuksen alkuun, hän voi myös vahvistaa opiskelupaikkansa ilmoittamalla siitä opettajalle etukäteen.

Opintojaksototeutuksen arviointi (Tutkintosääntö § 36)

Arviointi perustuu opintojakson tai -kokonaisuuden osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin. Arviointiperusteet ja arvosanan muodostuminen kuvataan yksityiskohtaisesti opintojakson toteutussuunnitelmassa ja ne käsitellään opiskelijoiden kanssa jokaisen opintojakson toteutuksen alussa. Opintojakson suoritus arvioidaan hyväksytyksi vasta, kun kaikki pakolliset toteutusosat on arvioitu hyväksytyiksi.

Opintojaksototeutuksen arvosana annetaan tiedoksi opiskelijalle merkitsemällä se opintosuoritusrekisteriin viimeistään neljän työviikon kuluessa toteutuksen päättymisajan jälkeen.

Mikäli suorituksia ei ole tehty 2. uusintatenttipäivämäärään mennessä, toteutus arvioidaan hylätyksi ja opiskelijan on ilmoittauduttava uudelle toteutukselle. Jos opiskelija ei ole toiseen uusintatenttipäivään mennessä palauttanut annettuja tehtäviä, opiskelija poistetaan toteutukselta, jotta hän voi uudelle toteutukselle ilmoittautuminen onmahdollista.
Mikäli opiskelijalla on toteutuksella osasuorituksia hänen hakeutuessaan uudelle opintojaksototeutuksella, hän hyväksilukee toteutuksen osat normaalin AHOT-menettelyn kautta.

Opiskelijalla on velvollisuus osallistua opintojen ohjaukseen, kuten toteutuksen orientaatiotuntiin ja ryhmätyöskentelyyn.
Mikäli opiskelija on estynyt osallistumasta, hänen tulee itsenäisesti selvittää ohjauksessa esitetyt asiat opetusmateriaalista tai muilta osallistujilta.

Läsnäolovelvollisuus Lapsen suun terveys -teorioissa.

Opettajan laatimat tehtävät ja MATERIAALIT ovat Tekijänoikeuslain (404/61) mukaisia teoksia, joihin opettajalla on tekijänoikeus. Tehtäviä JA MATERIAALEJA ei saa käyttää muuten kuin omissa opinnoissaan. Niiden julkinen levittäminen on sallittua vain opettajan luvalla.

Hyväksytty toteutus:
Tentti (läpipääsyraja 60%).
Hyväksytyt päiväkotiprojektin suunnitelma, materiaalit, saatekirje sekä toteutus.
Hyväksytty projektiraportti.
Osallistuminen ryhmätyöskentelyssä.
Läsnäolo projektin päätösseminaarissa.

ARVIOINTI: tutkintosäännön mukaisesti arviointiaika on 4 viikkoa viimeisestä palautuspäivästä alkaen. Arviointi yksilökohtainen.

Opetustilanteen tallenteet
Opintojakson verkossa toteutuvat kontaktit voidaan tallentaa joustavaa opiskelua varten. Mikäli et halua olla mukana tallenteella, ilmoita tästä opettajalle opintojakson ensimmäisellä opetuskerralla.
Opetustilanteiden tallenteet ovat nähtävissä opintojakson ajan opintojakson käyttämällä oppimisalustalla. Jos ryhmän kanssa ei sovita muuta, opetustilanteiden tallenteet poistetaan viimeistään 6 kk opintojakson päätyttyä.
Tietosuojaseloste
Kuvaus opintojaksolla tapahtuvasta henkilötietojen käsittelystä löytyy Metropolian julkisilla verkkosivuilla julkaistusta Metropolian opiskelija- ja ja opintotietorekisterin tietosuojaselosteesta.

Evaluation scale

0-5

Assessment criteria, satisfactory (1)

0-5
Arviointikriteerit, ks liite.
Osaamisen arvioinnissa käytetään arviointikriteerien tasoa edistynyt.

Assessment methods and criteria

Numeerinen ja tai Hyv/täydennettävä.
Toteutuksen kokonaisarvosana numeerinen.